20.1.2017 Ajokortit Kansainvälinen ajokortti – mihin sitä tarvitaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansainvälinen ajokortti kaukomatkailijan arvopaperi, jonka puuttuminen voi estää autonvuokrauksen tai poikia tuhdit sakot. Ajokortti on automatkailijan asiakirjoista tärkein, mutta matkakuumeen iskiessä harva muistaa, että pelkän suomalaisen ajokortin turvin ei voi suunnata kovin kauas. Ei ainakaan virallisesti.Euroopassa ajokorttiin liittyvät huolet ovat harvassa, mutta poikkeuksiakin riittää. Kaukokohteisiin ei pelkän kotimaisen kortin turvin kannata missään tapauksessa lähteä, sillä pahimmassa tapauksessa edessä on karvas pettymys autovuokraamossa tai ratsiassa.– Esimerkiksi Japanissa autoa ei vuokraamosta saa lainkaan, jos mukana ei ole kansainvälistä ajokorttia. Australiassa matkustanut asiakkaamme sai puolestaan pienen sakon liikennerikkomuksesta, mutta kansainvälisen ajokortin puuttuminen tulkittiin ajokortitta ajoksi ja se nosti kotiin lähetetyn kokonaissakon peräti 800 euroon, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoi perjantaina Matka 2017 -tapahtumassa pitämässään tietoiskussa.Kotiinlähetettyä sakkoa ei kannata jättää hoitamatta, sillä suurella todennäköisyydellä sen löytää edestään viimeistään seuraavalla kerralla kyseiseen maahan matkustaessaan. Maksamaton sakko saattaa pahimmassa tapauksessa jopa evätä maahanpääsyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkonäkö saattaa pettääHarmaakantinen kansainvälinen ajokortti ei näytä kaikkein nykyaikaisimmalta asiakirjalta, mutta muinaismuisto se ei ole. Asiakirjan ulkonäköä ja yksityiskohtia säätelevät kansainväliset tieliikennemääräykset ja kielivaihtoehtoja on peräti 13, joten kovin kompaktiin kokoon korttia tuskin saatetaan jatkossakaan.Kortin voi tilata vuodeksi tai kolmeksi kerrallaan. Korteissa on voimassaoloajan lisäksi muitakin eroja.Vuoden voimassaoleva kortti perustuu Geneven tieliikennesopimukseen vuodelta 1949. Kolmen vuoden ajokortti puolestaan Wienin tieliikennesopimukseen vuodelta 1968.Jälkimmäisestä versiosta löytyvät samat ajo-oikeusluokat ja kuvasymbolit kuin kansallisesta ajokortista, mutta tämä ei tee siitä automaattisesti parempaa vaihtoehtoa.Vuosilukujen ja voimassaolon sijaan matkailijan kannattaa kiinnittää huomiota matkakohteen vaatimuksiin. Kaikkialla kolmen vuoden kortti ei nimittäin kelpaa.– Korttivalinta riippuu siitä, mikä tieliikennesopimuksen kyseinen maa on ratifioinut, Susanna Suokonautio-Hynninen muistuttaa.Ratin taaakse vain paikallisella ajokortillaEsimerkiksi Thaimaassa kolmen vuoden korttia ei hyväksytä, mutta vuodeksi myönnetyllä ajokortilla ongelmia ei synny. Kyseessä ei ole kiusanteko tai rahastusyritys, vaikka siltä se saattaa matkailijan näkökulmasta tuntua.Kiinassa auton rattiin mielivän on hankittava poikkeuksetta paikallinen ajokortti. Suomalaisesta ja kansainvälisestä ajokortista on apua paikallista ajokorttia hankittaessa, mutta autovuokraamosta yhdistelmällä ei kulkupeliä käyttöönsä saa. Ei edes lyhyen vierailun ajaksi.Saudi-Arabiassa jopa kuljettajan sukupuoli voi aiheuttaa esteen autoilulle, sillä naiset eivät saa ajaa autoa, olipa hallussa minkälainen ajokortti tahansa.Pelkän sopimuskäytännön varmistaminen ei kuitenkaan riitä, sillä poikkeuksia piisaa. Ajoneuvon kuljettajaksi mielivän on varminta tarkastaa ajokorttivaatimukset maakohtaisesti hyvissä ajoin ennen matkaa Autoliiton verkkosivuilta.Jos kohteessa on USA:n tapaan osavaltioita, saattavat käytännöt poiketa toisistaan vielä alueittainkin, joten tarkkuutta tarvitaan.Yksi kortti ei riitäMatkailijan on hyvä muistaa, että kansainvälinen ajokortti ei yksin kelpaa ajo-oikeuden todistamiseen. Se on pikemminkin maailman valtakielille tehty virallinen käännös, jota käytetään aina yhdessä suomalaisen ajokortin kanssa.Suomalaisen ajokortin puute matkailullisesta näkökulmasta on kieli. Tarvittavat tiedot on kerrottu vain suomeksi ja ruotsiksi, ei esimerkiksi englanniksi.Lisätietoa kansainvälisestä ajokortista Autoliiton verkkosivuilla.Kansainvälinen ajokortti soveltuu lomamatkailuun tai lyhyeen oleskeluun. Jos tiedossa on työkomennus tai pysyvä oleskelu, on hankittava paikallinen ajokortti. Pysyvälle oleskelulle ei ole olemassa yksiselitteistä aikarajaa. Se vaihtelee kohteesta riippuen kuukaudesta vuoteen.Mopokortin tai traktorikortin omaavalle kuljettajalle kansainvälistä ajokorttia ei myönnetä. Ajo-oikeus rajoittuu kotimaahan ja esimerkiksi Geneven sopimuksen mukaan kuljettajan alaikä 18 vuoteen. On hyvä muistaa myös se, että paikalliset käytännöt saattavat hyvinkin poiketa virallisista määräyksistä.Kansainvälisen ajokortin saa Autoliiton toimistosta ja useimmista Autopalvelukeskuksista. Asioiminen onnistuu myös postin kautta. Vuoden voimassa oleva ajokortti maksaa 25 euroa, kolmen vuoden ajokortti 35 euroa. Hakemuksen lisäksi tarvitaan passikuva ja kopio omasta ajokortista. Hakemuksen käsittelyyn on hyvä varata viikko sekä mahdolliset postipäivät.Teksti ja kuvat Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Autoilu Ikää karttuu, ajamiset ajettu – uhkana sosiaalinen eristäytyminen 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa