20.1.2017 Ajokortit Kansainvälinen ajokortti – mihin sitä tarvitaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansainvälinen ajokortti kaukomatkailijan arvopaperi, jonka puuttuminen voi estää autonvuokrauksen tai poikia tuhdit sakot. Ajokortti on automatkailijan asiakirjoista tärkein, mutta matkakuumeen iskiessä harva muistaa, että pelkän suomalaisen ajokortin turvin ei voi suunnata kovin kauas. Ei ainakaan virallisesti.Euroopassa ajokorttiin liittyvät huolet ovat harvassa, mutta poikkeuksiakin riittää. Kaukokohteisiin ei pelkän kotimaisen kortin turvin kannata missään tapauksessa lähteä, sillä pahimmassa tapauksessa edessä on karvas pettymys autovuokraamossa tai ratsiassa.– Esimerkiksi Japanissa autoa ei vuokraamosta saa lainkaan, jos mukana ei ole kansainvälistä ajokorttia. Australiassa matkustanut asiakkaamme sai puolestaan pienen sakon liikennerikkomuksesta, mutta kansainvälisen ajokortin puuttuminen tulkittiin ajokortitta ajoksi ja se nosti kotiin lähetetyn kokonaissakon peräti 800 euroon, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoi perjantaina Matka 2017 -tapahtumassa pitämässään tietoiskussa.Kotiinlähetettyä sakkoa ei kannata jättää hoitamatta, sillä suurella todennäköisyydellä sen löytää edestään viimeistään seuraavalla kerralla kyseiseen maahan matkustaessaan. Maksamaton sakko saattaa pahimmassa tapauksessa jopa evätä maahanpääsyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkonäkö saattaa pettääHarmaakantinen kansainvälinen ajokortti ei näytä kaikkein nykyaikaisimmalta asiakirjalta, mutta muinaismuisto se ei ole. Asiakirjan ulkonäköä ja yksityiskohtia säätelevät kansainväliset tieliikennemääräykset ja kielivaihtoehtoja on peräti 13, joten kovin kompaktiin kokoon korttia tuskin saatetaan jatkossakaan.Kortin voi tilata vuodeksi tai kolmeksi kerrallaan. Korteissa on voimassaoloajan lisäksi muitakin eroja.Vuoden voimassaoleva kortti perustuu Geneven tieliikennesopimukseen vuodelta 1949. Kolmen vuoden ajokortti puolestaan Wienin tieliikennesopimukseen vuodelta 1968.Jälkimmäisestä versiosta löytyvät samat ajo-oikeusluokat ja kuvasymbolit kuin kansallisesta ajokortista, mutta tämä ei tee siitä automaattisesti parempaa vaihtoehtoa.Vuosilukujen ja voimassaolon sijaan matkailijan kannattaa kiinnittää huomiota matkakohteen vaatimuksiin. Kaikkialla kolmen vuoden kortti ei nimittäin kelpaa.– Korttivalinta riippuu siitä, mikä tieliikennesopimuksen kyseinen maa on ratifioinut, Susanna Suokonautio-Hynninen muistuttaa.Ratin taaakse vain paikallisella ajokortillaEsimerkiksi Thaimaassa kolmen vuoden korttia ei hyväksytä, mutta vuodeksi myönnetyllä ajokortilla ongelmia ei synny. Kyseessä ei ole kiusanteko tai rahastusyritys, vaikka siltä se saattaa matkailijan näkökulmasta tuntua.Kiinassa auton rattiin mielivän on hankittava poikkeuksetta paikallinen ajokortti. Suomalaisesta ja kansainvälisestä ajokortista on apua paikallista ajokorttia hankittaessa, mutta autovuokraamosta yhdistelmällä ei kulkupeliä käyttöönsä saa. Ei edes lyhyen vierailun ajaksi.Saudi-Arabiassa jopa kuljettajan sukupuoli voi aiheuttaa esteen autoilulle, sillä naiset eivät saa ajaa autoa, olipa hallussa minkälainen ajokortti tahansa.Pelkän sopimuskäytännön varmistaminen ei kuitenkaan riitä, sillä poikkeuksia piisaa. Ajoneuvon kuljettajaksi mielivän on varminta tarkastaa ajokorttivaatimukset maakohtaisesti hyvissä ajoin ennen matkaa Autoliiton verkkosivuilta.Jos kohteessa on USA:n tapaan osavaltioita, saattavat käytännöt poiketa toisistaan vielä alueittainkin, joten tarkkuutta tarvitaan.Yksi kortti ei riitäMatkailijan on hyvä muistaa, että kansainvälinen ajokortti ei yksin kelpaa ajo-oikeuden todistamiseen. Se on pikemminkin maailman valtakielille tehty virallinen käännös, jota käytetään aina yhdessä suomalaisen ajokortin kanssa.Suomalaisen ajokortin puute matkailullisesta näkökulmasta on kieli. Tarvittavat tiedot on kerrottu vain suomeksi ja ruotsiksi, ei esimerkiksi englanniksi.Lisätietoa kansainvälisestä ajokortista Autoliiton verkkosivuilla.Kansainvälinen ajokortti soveltuu lomamatkailuun tai lyhyeen oleskeluun. Jos tiedossa on työkomennus tai pysyvä oleskelu, on hankittava paikallinen ajokortti. Pysyvälle oleskelulle ei ole olemassa yksiselitteistä aikarajaa. Se vaihtelee kohteesta riippuen kuukaudesta vuoteen.Mopokortin tai traktorikortin omaavalle kuljettajalle kansainvälistä ajokorttia ei myönnetä. Ajo-oikeus rajoittuu kotimaahan ja esimerkiksi Geneven sopimuksen mukaan kuljettajan alaikä 18 vuoteen. On hyvä muistaa myös se, että paikalliset käytännöt saattavat hyvinkin poiketa virallisista määräyksistä.Kansainvälisen ajokortin saa Autoliiton toimistosta ja useimmista Autopalvelukeskuksista. Asioiminen onnistuu myös postin kautta. Vuoden voimassa oleva ajokortti maksaa 25 euroa, kolmen vuoden ajokortti 35 euroa. Hakemuksen lisäksi tarvitaan passikuva ja kopio omasta ajokortista. Hakemuksen käsittelyyn on hyvä varata viikko sekä mahdolliset postipäivät.Teksti ja kuvat Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle