20.1.2017 Ajokortit Kansainvälinen ajokortti – mihin sitä tarvitaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansainvälinen ajokortti kaukomatkailijan arvopaperi, jonka puuttuminen voi estää autonvuokrauksen tai poikia tuhdit sakot. Ajokortti on automatkailijan asiakirjoista tärkein, mutta matkakuumeen iskiessä harva muistaa, että pelkän suomalaisen ajokortin turvin ei voi suunnata kovin kauas. Ei ainakaan virallisesti.Euroopassa ajokorttiin liittyvät huolet ovat harvassa, mutta poikkeuksiakin riittää. Kaukokohteisiin ei pelkän kotimaisen kortin turvin kannata missään tapauksessa lähteä, sillä pahimmassa tapauksessa edessä on karvas pettymys autovuokraamossa tai ratsiassa.– Esimerkiksi Japanissa autoa ei vuokraamosta saa lainkaan, jos mukana ei ole kansainvälistä ajokorttia. Australiassa matkustanut asiakkaamme sai puolestaan pienen sakon liikennerikkomuksesta, mutta kansainvälisen ajokortin puuttuminen tulkittiin ajokortitta ajoksi ja se nosti kotiin lähetetyn kokonaissakon peräti 800 euroon, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoi perjantaina Matka 2017 -tapahtumassa pitämässään tietoiskussa.Kotiinlähetettyä sakkoa ei kannata jättää hoitamatta, sillä suurella todennäköisyydellä sen löytää edestään viimeistään seuraavalla kerralla kyseiseen maahan matkustaessaan. Maksamaton sakko saattaa pahimmassa tapauksessa jopa evätä maahanpääsyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkonäkö saattaa pettääHarmaakantinen kansainvälinen ajokortti ei näytä kaikkein nykyaikaisimmalta asiakirjalta, mutta muinaismuisto se ei ole. Asiakirjan ulkonäköä ja yksityiskohtia säätelevät kansainväliset tieliikennemääräykset ja kielivaihtoehtoja on peräti 13, joten kovin kompaktiin kokoon korttia tuskin saatetaan jatkossakaan.Kortin voi tilata vuodeksi tai kolmeksi kerrallaan. Korteissa on voimassaoloajan lisäksi muitakin eroja.Vuoden voimassaoleva kortti perustuu Geneven tieliikennesopimukseen vuodelta 1949. Kolmen vuoden ajokortti puolestaan Wienin tieliikennesopimukseen vuodelta 1968.Jälkimmäisestä versiosta löytyvät samat ajo-oikeusluokat ja kuvasymbolit kuin kansallisesta ajokortista, mutta tämä ei tee siitä automaattisesti parempaa vaihtoehtoa.Vuosilukujen ja voimassaolon sijaan matkailijan kannattaa kiinnittää huomiota matkakohteen vaatimuksiin. Kaikkialla kolmen vuoden kortti ei nimittäin kelpaa.– Korttivalinta riippuu siitä, mikä tieliikennesopimuksen kyseinen maa on ratifioinut, Susanna Suokonautio-Hynninen muistuttaa.Ratin taaakse vain paikallisella ajokortillaEsimerkiksi Thaimaassa kolmen vuoden korttia ei hyväksytä, mutta vuodeksi myönnetyllä ajokortilla ongelmia ei synny. Kyseessä ei ole kiusanteko tai rahastusyritys, vaikka siltä se saattaa matkailijan näkökulmasta tuntua.Kiinassa auton rattiin mielivän on hankittava poikkeuksetta paikallinen ajokortti. Suomalaisesta ja kansainvälisestä ajokortista on apua paikallista ajokorttia hankittaessa, mutta autovuokraamosta yhdistelmällä ei kulkupeliä käyttöönsä saa. Ei edes lyhyen vierailun ajaksi.Saudi-Arabiassa jopa kuljettajan sukupuoli voi aiheuttaa esteen autoilulle, sillä naiset eivät saa ajaa autoa, olipa hallussa minkälainen ajokortti tahansa.Pelkän sopimuskäytännön varmistaminen ei kuitenkaan riitä, sillä poikkeuksia piisaa. Ajoneuvon kuljettajaksi mielivän on varminta tarkastaa ajokorttivaatimukset maakohtaisesti hyvissä ajoin ennen matkaa Autoliiton verkkosivuilta.Jos kohteessa on USA:n tapaan osavaltioita, saattavat käytännöt poiketa toisistaan vielä alueittainkin, joten tarkkuutta tarvitaan.Yksi kortti ei riitäMatkailijan on hyvä muistaa, että kansainvälinen ajokortti ei yksin kelpaa ajo-oikeuden todistamiseen. Se on pikemminkin maailman valtakielille tehty virallinen käännös, jota käytetään aina yhdessä suomalaisen ajokortin kanssa.Suomalaisen ajokortin puute matkailullisesta näkökulmasta on kieli. Tarvittavat tiedot on kerrottu vain suomeksi ja ruotsiksi, ei esimerkiksi englanniksi.Lisätietoa kansainvälisestä ajokortista Autoliiton verkkosivuilla.Kansainvälinen ajokortti soveltuu lomamatkailuun tai lyhyeen oleskeluun. Jos tiedossa on työkomennus tai pysyvä oleskelu, on hankittava paikallinen ajokortti. Pysyvälle oleskelulle ei ole olemassa yksiselitteistä aikarajaa. Se vaihtelee kohteesta riippuen kuukaudesta vuoteen.Mopokortin tai traktorikortin omaavalle kuljettajalle kansainvälistä ajokorttia ei myönnetä. Ajo-oikeus rajoittuu kotimaahan ja esimerkiksi Geneven sopimuksen mukaan kuljettajan alaikä 18 vuoteen. On hyvä muistaa myös se, että paikalliset käytännöt saattavat hyvinkin poiketa virallisista määräyksistä.Kansainvälisen ajokortin saa Autoliiton toimistosta ja useimmista Autopalvelukeskuksista. Asioiminen onnistuu myös postin kautta. Vuoden voimassa oleva ajokortti maksaa 25 euroa, kolmen vuoden ajokortti 35 euroa. Hakemuksen lisäksi tarvitaan passikuva ja kopio omasta ajokortista. Hakemuksen käsittelyyn on hyvä varata viikko sekä mahdolliset postipäivät.Teksti ja kuvat Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla