20.4.2016 Liikenne Kaupunkipyörä – näin se toimii! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toukokuu tuo pirteän keltaiset yhteiskäyttöpyörät Helsingin katukuvaan. Ne ovat kaupunkikulkijan vaivaton valinta. Kaupunkipyörä on keltainen ja katu-uskottava, vankka ja vaivaton sekä hauska ja helppo. Moottori koepolki kirkkaan keltaisen yhteiskäyttöpyörän, joista tulee toukokuun tullen tuttu näky Helsingin katukuvassa – pyöriä tulee vuokrattaviksi kaikkiaan 500. Valittu kausimaksu kattaa jokaisella käyttökerralla puolen tunnin polkemisajan. Lisämaksusta pyörää voi yhdellä kerralla käyttää viisi tuntia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySujuvasti myös turisteilleKaupunkipyörän käyttöoikeutta voi ostaa päiväksi, viikoksi tai kaudeksi. Palveluun rekisteröityvä saa henkilökohtaisen pyöräilijätunnuksen ja pin-koodin pyörän noutoa varten. Pyöräilijätunnuksen sijasta voi käyttää HSL:n matkakorttia. Rekisteröityminen ehkäisee tietty sitäkin, etteivät pyörät rikkoudu tahallisesti. Se oli iso ongelma kun Helsinki edellisen kerran yritti vakinaistaa pyörien yhteiskäyttöä: pyörät rikkoutuivat ja niitä löytyi ties mistä kuten satama-altaasta.Helsingissä vieraileva turisti voi lunastaa kaupunkipyörän ajettavakseen maksukortilla, ilman rekisteröitymistä palveluun, mutta vain muutamilta pyöräasemilta, jotka ovat Kaivopuisto, Unioninkatu, Rautatientori/Itä, Kiasma ja Hakaniemen metroasema.Kantakaupungissa 50 pyöräasemaaPyörät ovat tarjolla 50 kaupunkipyöräasemalla, jotka sijaitsevat Helsingin kantakaupungissa alueella, joka rajoittuu Ruoholahteen, Taka-Töölöön ja Sörnäisiin. Pyöräasemat sijaitsevat varsin lähellä toisiaan, etäisyyttä asemilla on vain noin 300 metriä.Kaupunkipyöräasemien sijainnin ja vapaiden pyörien tilanteen voi tarkistaa netistä Reittioppaasta. Kaupunkipyörän voi käytön jälkeen palauttaa mille tahansa kaupunkipyöräasemalle, jossa on vapaata.Pyörän palauttajan kannattaa aina varmistua, että näyttöön syttyy vihreä valo pyörää palauttaessa. Se kertoo, että pyörä on lukittu telineeseen.Tanakka ja vakaaTanakkarakenteinen 26-tuumainen pyörä on helppo poljettava. Pyörä on vakaa, ja runkomuto tekee sen selkään nousemisesta vaivatonta.Satulan korkeutta on helppo säätää, sillä runkoputken säätövipu on lujarakenteinen ja kookas, sitä on helppo käyttää vähäisemmilläkin käsivoimilla.– Sastulaputken säätövarat riittävät hyvin erikokoisille polkijoille, projekti-insinööriSamuli Mäkinen Helsingin kaupungin liikennelaitokselta kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOdotukset korkeallaJos on kaupungin ja sen liikennelaitoksen odotukset korkealla kaupunkipyörien tulevan suosion suhteen, niin kovasti niitä tuntuvat myös kaupunkilaiset vartovan.Koeajon aikana Hakaniemen ja Kallion alueella, erittäin moni ohikulkija tuli kyselemään pyörän ominaisuuksista, vuokrahinnoista ja eritoten siitä, koskas ne pyörät nyt oikein tulevat vuokrattaviksi. Toukokuu ilahdutti vastauksena.– Täytyykin heti ensi kuussa kokeilla, hihkaisi eräs noin seitsenkymppinen mies.Koira koriin ja liikkeelle!Jämäkkä rakenne tuo etuna kestävyyden, haittana painavuuden. Toisaalta kaupunkipyörällä ei ole tarkoituskaan ajaa pitkiä matkoja tai vaativissa maasto-olosuhteissa.Kallion ylämäissä puskee hiki otsalle, mutta onneksi kolmivaihteisesta pyörästä löytyy sopiva välitys.Pyörän tangossa on etukori, johon mahtuu pienet ostokset – tai koira! Korin sisälle on painettu selkeät kuvitetut ohjeet pyörän käytöstä ja lukitsemisesta. Pyörässä on heijastimia ja valaisin.Rakenne estää ilkivaltaaPyörän rakenneratkaisut ehkäiset ilkivaltaa tai osien varastamista.Esimerkiksi satulaa ei saa irti pyörästä, koska satulatolppa ei irtoa putkirungosta. Polkupyörien renkaat ja vanteet on kiinnitetty erikoispultein ja mutterein.On erittäin kekseliäs ratkaisu, että pyörän tangon sisältä voi vetää esiin noin puolimetrisen vaijerilukon, joka kiinnittyy etuhaarukan yläosan kiinnityshahloon. Pyörä on siis hyvin vaivatonta lukita tavalliseen pyörätelineeseen, eikä mukana tarvitse kantaa erillistä lukkoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1500 pyörää kesäksi 2017Tulevalta kesältä kerätään käyttökokemuksia, mutta jo nyt on selvää, että kesäksi 2017 pyörämäärä ja alue kasvavat. Tavoite on, että käytössä olisi tuolloin 1 500 pyörää ja 150 pyöräasemaa alueella, joka ulottuu kantakaupungista Munkkiniemeen, Pasilaan ja Kumpulaan asti. Kaupunkipyörän käyttöhinta koostuu kausimaksusta ja mahdollisesta lisämaksusta. Kausimaksuajaksi voi valita joko vuoden, viikon tai päivän. Kausimaksu päiväksi on 5 euroa, viikoksi 10 euroa ja vuodeksi 25 euroa. Kausimaksuun sisältyy se, että kaupunkipyörä on käytössäsi jokaisella käyttökerralla puoli tuntia. Ylimenevästä ajasta veloitetaan erikseen. Esimerkki avaa hinnoittelun. Jos haluaa käyttää pyörää yhden päivän aikana ja tarvitsee sitä neljä tuntia, tulee maksettavaa seuraavasti: kausimaksua 5 euroa + ensimmäisestä tunnista 50 senttiä, seuraavasta tunnista kaksi euroa ja kahdesta viimeisestä tunnista kahdeksan euroa. Esimerkkilaskelman pyöräilypäivä maksaa kaikkiaan 15,50 euroa. Teksti Marko Jokela Kuvat Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta