27.6.2022

Käytetyt erikoisuudet – Retrohenkisyyttä uhkuva Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiserin soveltuvuuden Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjaan huomaa ihan jo ensisilmäyksellä.

Siinä missä joidenkin autojen kohdalla Moottorin toimitus joutuu hieman perustelemaan valintaa Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjaan, Toyota FJ Cruiserin kohdalla voisimme näyttää lukijalle pelkät kuvat ilman minkäänlaista taustatarinaa. Koska meillä ei ole ollut tapana mennä yli aidan matalimmasta kohdasta, emme tee sitä tälläkään kertaa – edes juhannuksen jälkeisenä maanantaina.

Toyota FJ Cruiser on vuonna 2006 myyntiin tullut keskikokoinen maastoauto, joka perustuu teknisesti Toyotan Land Cruiseriin. Kuten auton ulkoasu antaa jo osviittaa, FJ Cruiser on suunniteltu retrohengessä. Auton alkuperäinen vastine on legendaarinen Toyota Land Cruiser J40-malli, joka on niin ikään esitelty joskus Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa.

Toyota FJ Cruiser

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Retrohengessä valtaamaan uusia markkinoita

Alkuperäinen J40-sukupolvi oli tuotannossa poikkeuksellisen pitkään, sillä se esiteltiin vuonna 1960 ja myynti loppui vasta vuonna 1984, joskin Brasiliassa sen tuotanto piti peräti vuoteen 2001 asti. Kovin kauaa J40 ei kuitenkaan ehtinyt olla kuopattuna, sillä FJ Cruiserin konseptiauto esiteltiin yleisölle Pohjois-Amerikan autonäyttelyssä tammikuussa 2003. Idea retrohenkiselle autolle oli kuitenkin syntynyt jo 1990-luvun puolivälissä.

Retrohenkisellä autolla Toyota halusi tavoitella uudenlaista ostajakuntaa. Vuosituhannen vaihteen aikoina japanilaisvalmistajan muotoilu oli (jopa Toyotan mittapuulla) varsin konservatiivista, joten mallisto kaipasi myös vähän aggressiivisemmin tyyliteltyjä ja massasta erottuvia malleja. Maastoautolla Toyota tavoitteli vuorostaan nuoria miesostajia, joihin autovalmistaja pelkäsi menettävänsä yhteyden.

Toyota FJ Cruiserissa oli monia pieniä yksityiskohtia, joilla auto halusi viitata esikuvaansa J40-sarjaan. Autossa oli esimerkiksi valkoinen katto ja lähes pystysuora tuulilasi, jolta löytyi peräti kolme tuulilasinpyyhkijää. Myös FJ Cruiserin keulailme kunnioitti sekin alkuperäistä esikuvaansa kahdella erillisessä maskissa olevalla pyöreällä ajovalolla, sekä hieman irrallisen näköisillä oransseilla sivuvilkuilla.

Toyota FJ Cruiser

FJ Cruiserit olivat virallisesti viisiovisia autoja, mutta käytännössä takaovet olivat merkittävästi pienempiä kaappariovia, joissa saranat ovat siis auton takaosan puolella. Vaikka auto näyttääkin täysiveriseltä maasturilta, sitä sai nelivedon lisäksi myös takavetoisena. Moottorivaihtoehtoja oli vain yksi, 4.0-litrainen bensiiniä hörppivä V6, mutta vaihteistoksi pystyi valitsemaan joko manuaalin tai automaatin.

Tuotantoon asti Toyota FJ Cruiser siirtyi vuonna 2006. Auton valmistuksesta vastasi Toyotan tytäryhtiö Hino Motors ja autot kasattiin Japanin Hamurassa. Auto oli suunniteltu aluksi lähinnä Pohjois-Amerikan markkinoita ajatellen, mutta auton saama mukava suosio innosti Toyotaa tuomaan myös oikealta ajettavan mallin valikoimaan vuonna 2009, jolloin autoa alettiin myymään myös Japaniin, Australiaan ja Uusi-Seelantiin. Eurooppaan autoa ei koskaan tuotu Toyotan toimesta.

Toyota FJ Cruiser

Myynti alkaa räväkästi, mutta hyytyy nopeasti

Toyota FJ Cruiser sai ilmestyessään erinomaisen vastaanoton, sillä sitä myytiin kahtena ensimmäisenä vuotena yli 60 000 kappaletta Pohjois-Amerikkaan. Vuonna 2008 myynti tipahti puoleen ja vuonna 2009 Toyota FJ Cruisereita myytiin enää 13 000 kappaletta.

Syitä myynnin jyrkälle laskulle oli useita. Ensinnäkin uutuudenviehätys ja auton erikoisuus laimenivat melko nopeasti, sillä autoa myytiin pariin vuoteen reilusti yli 100 000 kappaletta. Toisaalta myös finanssikriisi ja siitä seurannut taloudellinen epävarmuus kurittivat kaikenlaista kuluttamista. Toyota FJ Cruiserin kohdalla taloudellinen epävarmuus korostui myös siitä syystä, ettei autoa oltu suunniteltu järin polttoainetaloudelliseksi.

Aivan kaikessa Toyota ei voinut kuitenkaan mennä taloudellisen taantuman taakse, vaan myös kilpailu keskikokoisissa maastoautoissa koveni 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen loppupuolella. Esimerkiksi vuosi FJ Cruiserin lanseerauksen jälkeen tullut Jeep Wranglerin kolmas sukupolvi kilpaili kovasti samasta ostajakunnasta Toyotan kanssa.

Vaikka Toyota tekikin FJ Cruiseriin pieniä muutoksia mallivuodelle 2010, ei auto noussut enää alkuvuosien lentoonsa uudelleen. Pohjois-Amerikassa auton myynti lakkasi mallivuoteen 2014 ja Australiassa kaksi vuotta myöhemmin. Toyota FJ Cruiser on kuitenkin yhä myynnissä vähän pienemmillä markkina-alueilla, kuten Chilessä, Lähi-idässä, Filippiineillä ja Etelä-Afrikassa.

Toyota FJ Cruiser

Käytetty erikoisuus – Toyota FJ Cruiser

Tämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Jyväskylästä, jossa myyntirivistöstä löytyy vuosimallin 2007 Toyota FJ Cruiser. Koska Toyota FJ Cruiseria ei ole koskaan tuotu virallisia reittejä pitkin Eurooppaan, tämäkin yksilö on saapunut Suomeen käytettynä Yhdysvalloista.

Autosta löytyy alkuperäinen keltainen väritys, jota on tosin täydennetty off road -henkisillä koristeteippauksilla. Koko ulkoisen komeuden kruunaa valkoinen katto, aivan kuten auton alkuperäisellä esikuvallakin oli.

Toyota FJ Cruiserin mittaristossa on lukema 191 000, ja koska auto on tuotu Suomeen rapakon takaa, mittarilukema on luonnollisesti maileissa. Myös vaihteistovalinta, eli viidellä vaihteella varustettu automaatti henkii amerikkalaista tunnelmaa. Moottorivaihtoehtoja FJ Cruiseriin kun ei ollut, pellin alta löytyy 176 kilowattinen (239 hv) 4.0-litran V6-moottori.

Toyota FJ Cruiser

Auton varustelista on hyvin maastoautomainen, eli turhia sähkövimpaimia ei ole suotta lähdetty hankkimaan. Varustelistalta löytyy kuitenkin manuaalinen ilmastointi, vakionopeudensäädin, sähkökäyttöiset ikkunat, pysäköintiutkat ja nahalla päällystetty monitoimiohjauspyörä. Myyjän mukaan autosta löytyy myös 11 kaiutinta ja subwoofer. Näiden lisäksi FJ Cruiserista löytyy vetokoukku ja invertteri, josta saa 110V verkkovirtaa.

Toyota FJ Cruiserin hintalapussa lukee 32 900 euroa. Myyjää lainatakseni, näitä sympaattisia nappisilmiä ei Suomen teillä tule joka päivä vastaan.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat