17.1.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Volkswagen Passat Variant 3.2 V6 4Motion Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harmaa Volkswagen Passat Variant 3.2 V6 4Motion kätkee sisäänsä pienen yllätyksen. Ulkonäkö voi pettää naapurin. Wolfsburgin kaupungin eliksiirinä toimii autojätiksi kohonnut autonvalmistaja. Ylempään keskiluokkaan vuodesta 1973 istunut Passat omaa pitkät perinteet yli neljän sylinterin voimanlähteistä. Näistä eräs on farmarikorilla varustettu Volkswagen Passat Variant 3.2 V6 4Motion.Farmarikorilla varustettu Volkswagen Passat Variant 3.2 V6 4Motion tarjoaa perheutojen tilat ja ulkonäön yhdistettynä tavallista mielenkiintoisempaan voimalinjaan.Ensimmäisen sukupolven Passat joutui tyytymään neljään sylinteriin, mutta jo 80-luvun alkupuolella toinen sukupolvi lisäsi yhden pytyn paukkumaan ja pörisemään eikä paluuta ollut. Vuonna 1988 esitelty muumikeulainen Passat B3 laittoi pelin mielenkiintoiseksi VR6-moottorillaan. Passat B4 seurasi 90-luvulla ja sama 2,8-litrainen moottori oli siinäkin tarjolla.Viidennen aikana kuluttaja sai valita. Tarjolla oli samaan aikaan sekä viisipyttyinen 2,3-litrainen VR-moottori että kuusisylinterinen 2,8-litrainen V-moottori. Näissä moottoreissa oli 110 (150 hv) ja 142 kilowattia (193 hv). Vuonna 2005 esitelty B6 siirtyi V6-moottorien pariin, joiden litratilavuutta oli kasvatettu.Passat B6 siirtyi väkevämmän pään vaihtoehdoiltaan kuusisylinteristen v-moottorien tykö.Seitsemäs sukupolvi piti linjasta kiinni. Vasta vuonna 2014 Pariisin autonäyttelyssä esitelty Passatin kahdeksas sukupolvi (B8) joutui uhraamaan mielenkiintoiset moottorinsa päästöjen alttarille. Neljän sylinterin on nyt riitettävä, mutta odotamme mielenkiinnolla mitä seuraava sukupolvi tuo tullessaan.Joka tapauksessa riittävästi sylintereitä sisältävä voimakas moottori ja neliveto on äärettömän houkutteleva paketti muuten harmaaseen perhearkeen. Mitäänsanomattoman ulkokuoren ja jykevien sisuskalujen yhdistelmässä on jotakin kiehtovaa.Vuonna 2009 käyttöönotettu Passat Variant 3.2 V6 4Motion näyttää kovin tavanomaiselta, joka onkin juuri sen vahvuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Volkswagen Passat Variant 3.2 V6 4MotionMyynnistä löytynyt Volkswagen Passat Variant 3.2 V6 4Motion on otettu käyttöön helmikuussa 2009 ja kyseessä luvataan olevan alkuperäinen Suomi-auto. Kirjoitushetken tietojen mukaan edellinen katsastus olisi tammikuulta 2021. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 209 000 kilometriä.Keulassa riittää kromia leveään virneeseen ja kromikoristeita muutenkin on ripoteltu tasaisesti ympäri autoa.Ulkovärinä on katsantakannasta riippuen tylsä tai yksinkertaisen tyylikäs metalliharmaa. Tätä reunustetaan runsaalla kromilistoituksella koko auton ympäri suurikokoisen keulamaskin täyttäen. Komeat monipuolaiset vanteet istuvat auton muotoihin aistikkaalla tavalla.Mustan nahan ja oletettavasti joko Alcantaran tai mokkanahan yhdistelmä ei voi mennä pieleen. Sisätilat ovat hyvin mustanpuhuvat keskikonsolia ja siitä kohti ovia lähteviä hopeanharmaita koristelistoja lukuun ottamatta. Varusteluun kuuluu esimerkiksi automaatti-ilmastointi, lohkolämmitin ja sisäpistoke, etuistuimien penkinlämmittimet sekä vakionopeudensäädin.Ohjaamon verhoilu huokuu hyvin hillittyä laatua materiaalivalinnoillaan.Auton olennaisinta antia on kuitenkin sen voimalinja. Harva odottaa harmaan Passatin liikahtavan liukkaallakin pinnalla tämän tavoin.Moottorina on 3,2-litrainen suorasuihkutuksella (FSI) varustettu V6-moottori. Sen huipputeho 184 kilowattia (250 hv) on tarjolla kierrosluvulla 6250 kierrosta minuutissa. Huippuvääntö 330 newtonmetriä on käytettävissä selvästi aiemmin (2750–3750 kierrosta minuutissa).Ulkonäkö saattaa pettää. Harmaa Passat voi yhdistää nelivetoon 250 hevosvoimaa.Kaksoiskytkinautomaattivaihteisto (DSG) välittää voiman neljälle pyörälle (4Motion), jotta tehokas eteneminen on taattu säästä riippumatta. Juuri liukkailla nämä nelivetoiset vaihtoehdot alkavat jälleen kummasti kiinnostaa.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa