29.8.2019 Liikenne Kevytautot vastatuulessa – ”olisi syytä harkita mahdollista B-ajo-oikeuden alaikärajan alentamista” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huomautus aiheuttanee muutoksia, mutta kevytautoja koskevaa lakikokonaisuutta tuorein käänne ei välttämättä kaada. Valtioneuvoston sivustolla julkaistussa, ulkoministeri Pekka Haavistolle osoitetussa kirjeessä selvisi alkuviikosta, ettei Euroopan komissio hyväksy tuoretta kevytautolakia, jonka on tarkoitus astua voimaan marraskuun alusta alkaen.Euroopan komission mukaan kevytautoa ei voida lukea kuuluvaksi T1 -luokan ajoneuvoksi, sillä mopoautojen korvaajiksi tarkoitetut autot on ensisijaisesti tarkoitettu henkilöiden kuljettamiseen, ei työkäyttöön. Näin ollen kevytautot kuuluvat eri direktiivin piiriin.Komissio on myös ilmoittanut olevansa myös huolissaan riskiryhmään kuuluvien nuorten kuljettajien mahdollisesta kypsyyden puutteesta, joka saattaisi heikentää liikenneturvallisuutta.Yleisradion mukaan tuorein kritiikki kohdistuu myös lakia täydentävään ja tarkentavaan asetukseen.Komissio muutoskatsastuttaisi kevytauton traktoriksi, jolla olisi myös voitava vetää kuormaa. Tämän ongelman ratkaisuksi voisi riittää ajoneuvon varustaminen vetokoukulla.Komissio suhtautuu kriittisesti myös kaavailtuun elektroniseen nopeudenrajoittimeen. Mekaanista rajoitinta pidetään parempana vaihtoehtona.Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) pitää EU-komission Suomelle antamaa huomautusta kevytautoista vakavana. Yleisradion haastatteleman ministerin mukaan on jopa mahdollista, että kevytautoja koskevat lait joudutaan kumoamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä ihmeen kevytauto? Kevytautojen on tarkoitus olla turvallisempi, vähäpäästöisempi ja käytännöllisempi vaihtoehto kevyille nelipyörille, kohderyhmänä lähinnä nuoret ihmiset. Normaaleista pienistä henkilöautoista muunnettuja kevytautoja tulee koskemaan ajoneuvokohtainen 60 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Uuden ajoneuvoryhmän kuljettamiseen tulee riittämään AM-luokan ajo-oikeus ja kevytautot on tarkoitus lukea T1 -luokan kulkuvälineeksi, eli samaan luokkaan traktorien kanssa. Mopoautoja parempi vaihtoehtoAutoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen ei pidä tuoreinta käännettä hyvänä.– Harmi jos näin käy. Lakiin on valmistauduttu myös kuluttajien tasolla, joka näkyy mopoautojen myynnin vähenemisessä. Ihmiset ovat olleet valmiita ostamaan kevytauton ja jättäneet mopoauton ostamatta, joka pistää miettimään: kuka on vastuussa ihmisille aiheutuneesta ajasta ja vaivasta jos kevytautot eivät marraskuussa liikukkaan Suomen teillä, Nieminen pohtii.Nieminen harmittelee myös hukkaan menneen työn määrää, jos pahin skenaario kevytautojen kannalta toteutuu.Hankkeeseen on käytetty paljon aikaa niin lainvalmistelun, kuin autojen jälleenmyyjienkin puolella. Myös kevytautojen perimmäiseen tarkoitukseen, eli nuorten liikkumiseen mopoautoja turvallisemmalla vaihtoehdolla on Niemisen mielestä hyvä löytää ratkaisu.– Varsinkin maaseudulla on odotettu kevytautoja, jotka olisivat mopoautoja huomattavasti parempia vaihtoehtoja niin iältään liikenteen riskiryhmään kuuluvien nuorten turvallisuuden, kuin päästöjenkin kannalta. Mikäli kevytautot perutaan, olisi syytä harkita mahdollista B-ajo-oikeuden alaikärajan alentamista 17 vuoteen.Nieminen toteaa kevytautojen olevan hyvä vaihtoehto nuorten liikkumiseen Suomessa, pitkien välimatkojen ja hankalien olosuhteiden vuoksi.Kevytautoissa tulisi olemaan ajovakaudenhallintalaitteet, lukkiutumattomat jarrut, sekä suuri joukko muita henkilöautoissa pitkään vaadittuja turvavarusteita jotka usein puuttuvat mopoautoista.Autoala ei yllättynytKomission palaute ei yllättänyt autoalaa. Yleisradion haastattelema Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio toivoo maltin säilyvän päätöksiä tehtäessä. Ratkaisuvaihtoehtoja on useampia.– Nyt kannattaa vetää hetki henkeä ihan rauhassa ja antaa ministeriölle työrauha. Meillä on useita vaihtoehtoja ratkaista tämä ongelma, Kallio toteaa.Autoalaa edustavan toimitusjohtaja Kallion mukaan, voi olla, että lakia ei tarvitse muuttaa, vaan asetuksen tarkennus riittää. Muut vaihtoehdot ovat lain korjaaminen tai sen kumoaminen.– Kannattaa muistaa, että lain korjaaminen ei vaadi sen enempää aikaa kuin kumoaminenkaan. Nyt jätetyn kritiikin paikka oli vuosi sitten, Kallio toteaa Yleisradiolle.Komission kriittinen suhtautuminen kevytautojen edistämiseen on ollut tiedossa lakikokonaisuutta valmisteltaessa. Noin vuosi sitten Komissiolta lakiluonnokseen kohdistuneet huomautukset otettiin mukaan valmisteluprosessiin ja korjausten myötä kokonaisuuden katsottiin lopulta olevan lainsäädännöllisesti läpi vietävissä.– Komissio ei todellakaan ansaitse puhtaita papereita toiminnastaan. Sen sijaan Suomi on toiminut lainvalmistelussaan ihan linjakkaasti, Kallio huomauttaa Ylen haastattelussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyöräliitto vaatii hallitusta toimimaanJo useampaan otteeseen kevytautoja kritisoinut Pyöräliitto on puolestaan kumoamisen kannalla. Liitto oli yksi Suomen kevytautoista Euroopan komissiolle kannellut taho.– Suurin ongelma tässä on turvallisuus. Tarkoituksena oli antaa riskiryhmälle ajo-oikeus henkilöautoon ilman ajo-opetustunteja, Pyöräliiton hallituksen varapuheenjohtaja Marjut Ollitervo toteaa.Toteutuessaan laki olisi heikentänyt Ollitervon mukaan jalan ja pyörällä liikkuvien ihmisten turvallisuutta. Samalle kannalle asettuu Euroopan komissiokin.Kirjeessään komissio toteaa kevytautojen ’’saattavan aiheuttaa vakavia turvallisuusongelmia haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille’’.Pyöräliitto korostaa kantavansa huolta myös mahdollisten kevytautojen tuottamista lisäpäästöistä.Kevyautoihin kriittisesti suhtautuvat tahot toivovat nykyisen hallituksen peruvan tuoreen huomautuksen myötä kevytautot mahdollistavan lakikokonaisuuden, jonka on määrä astua voimaan marraskuussa.Teksti: Eetu Kokkonen ja Antti Hentinen Lähteet: Pyöräliitto, Autoliitto, Yle Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Julkista tietoa vai ei? Kirje on herättänyt laajaa keskustelua sisällön lisäksi myös siitä syystä, että Suomen epäiltiin saattaneen julkisuuteen komission kirjeen, jota ei olisi saanut julkaista suurelle yleisölle. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, Valtioneuvostosta kerrotaan. Suomessa EU:n limité-merkityn asiakirjan salassapitotarve arvioidaan tapauskohtaisesti sisällön perusteella julkisuuslain edellytysten mukaisesti. Kyseinen asiakirja oli Suomessa arvioitu julkiseksi sisällön perusteella Lisäksi komission kantaa asiakirjan julkisuutta koskien oli tiedusteltu etukäteen. Komissio katsoi, että asiakirjan voi julkaista Lähde: Valtioneuvosto Lue lisää Kaikki artikkelit 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti