11.10.2016 Liikenne Kinkkutemppu joulupöydässä – paistorasvasta dieseliä hyväntekeväisyyteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kinkkutemppu-kokeilu haluaa kiertotalouden nimissä siivun suomalaisten joulupöydän ykkösherkusta. Jouluinen kiertotalouskokeilu Kinkkutemppu toivoo suomalaisilta rasvaisia lahjoituksia. Mielenkiinnon kohteena on vain ja ainoastaan kinkunpaistosta syntyvä rasva, josta on tarkoitus valmistaa hyväntekeväisyyteen luovutettavaa dieseliä.Kinkkutemppu on Kemianteollisuuden edunvalvontajärjestön ideoima kokeilu, johon on houkuteltu mukaan melkoinen joukko yrityksiä ja järjestöjä. Osallistumismuotona on lähinnä oman osaamisen luovuttaminen kokeilun käyttöön kierrätyspolttoaineen valmistusprosessin eri vaiheissa.Ilman suopeasti suhtautuvia ja rasvaa lahjoittavia kotitalouksia pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupungeissa toteutettava kokeilu ei kuitenkaan onnistu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaloudellista hyötyä ei ole luvassaKinkkutempusta on luvassa taloudellista hyötyä vain lahjoitettavan dieselin saavalle hyväntekeväisyystaholle. Hyväntekeväisyyskohdetta ei ole vielä paljastettu. Dieseliä on tavoitteena valmistaa lahjoitettavaksi sen verran, että se riittää henkilöautolla maapallon ympäriajoon kolmesti.Muiden kokeiluun osallistuvien porkkanana hankkeessa on sen myötä saatava mahdollinen julkisuus sekä kiertotalouden toiminnasta ammennettava oppi. Kuumaa kinkkurasvaa purkittaville kotitalouksille luvassa on hyvää mieltä.– Yksikään kumppaneista ei odota hyötyvänsä tästä mitään rahallisesti, vaan kaikki lähtivät mukaan kokeilumielessä. Halusimme tehdä harjoituksen, jonka avulla voisimme testata kiertotalouden toimivuutta ja sitä, miten erilaisia materiaalivirtoja voidaan hyödyntää, kertoo huoltovarmuuden suunnittelusta vastaava Kemianteollisuuden valmiuspäällikkö Petri Ahola-Luttila. Seitsemän miljoonan kilon kinkkupottiSuomalaisen joulupöydän ykkösherkun paikkaa pitävää kinkkua kypsennetään joka joulu peräti seitsemän miljoonaa kiloa.Kinkunpaistossa irtoavan rasvan tarkkaa määrää voi vain arvioida. Kemianteollisuuden kertoman mukaan kuuden kilon kinkusta tiristettävästä rasvasta voidaan valmistaa sen verran uusiutuvaa diesel-polttoainetta, että matkaa taittuu henkilöautolla noin kolme kilometriä.Kinkkutemppu-kampanjan mukaan rasvajätteestä tuotetun polttoaineen hiilijalanjälki on tavalliseen fossiiliseen dieseliin verrattuna jopa 90 % pienempi.Tempauksella halutaan tuoda kiertotaloutta lähemmäksi ihmisten arkea ja havainnollistaa, kuinka jätteitä voidaan käyttää uudelleen ja valmistaa uusia tuotteita, tässä tapauksessa uusiutuvaa dieseliä.Luvassa tiskiä ja rekkaralliaKinkkutemppu-kampanja synnyttää sen hyötyjä osaltaan nakertavan rekkarallin.Kemianteollisuuden kertoman mukaan yhteistyökumppaneista Lassila & Tikanoja toimittaa tarvittavat rasvan keräysastiat ja vastaa rasvojen kuljetuksesta, Honkajoki Oy käsittelee kerätyn rasvan tuotantoon sopivaksi ja lopulta Neste valmistaa siitä dieseliä Porvoon jalostamollaan muiden jätteiden ja tähteiden rinnalla. Lopuksi valmis, osin kierrätysrasvasta valmistettu polttoaine on vielä toimitettava tankattavaksi liikenneasemille.Vesilaitosyhdistys on kampanjassa mukana muistuttamassa, että kinkunpaistorasvaa ei pidä kaataa viemäriin. Kierrätyskokeilua varten pestävien maitopurkkien myötä syntyvä jätevesi on viemäriin päätyvän rasvan aiheuttamia tukoksia pienempi paha.– Olisikohan kansantaloudellisesti ja -terveydellisesti parempi, että kaikki kinkkurasva laitetaan leivälle ja kastikkeeseen, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pohtii kokonaisuutta tarkasteltuaan.Teksti: Antti Hentinen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähteet: Kemianteollisuus, Helsingin Sanomat. Rasva valmistellaan palautuskuntoon seuraavasti: Avaa ja huuhtele tyhjä maitopurkki. Laita purkki tiskialtaan pohjalle. Kaada rasva varovasti tölkkiin. Sulje tölkki esimerkiksi teipillä. Anna rasvan hyytyä viileässä ja vie se lähimpään keräyspisteeseen. Kinkkurasvan keräyspisteet perustetaan K-ruokakauppojen ja Nesteen liikenneasemien yhteyteen. www.kinkkutemppu.fi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin