22.3.2019 Liikenne Kohulentokone Boeing 737 MAX – menestyksestä ahdinkoon 737 MAX:illa on tunnetusti murheellinen lähihistoria. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi tuhoisaa onnettomuutta samalle konetyypille herättää monia kriittisiä kysymyksiä, joista tärkein on selvittää mitkä tekijät aiheuttivat matkustajakoneiden putoamisen. Boeingin konetyypin syöksykierre alkoi lokakuun lopulla 2018. Tuolloin sattui koko vuoden tuhoisin matkustajakoneen turma. Boeing 737 MAX 8 -suihkukone putosi 29.10. alkunousun jälkeen Indonesiassa.Indonesialaisen Lion Air -yhtiön uudehko Boeing 737 MAX 8 -suihkukoneen turma vaati 189 ihmisen hengen.Alustavien tietojen mukaan koneen yksi koneen kolmesta kohtauskulma-anturista oli viallinen, mikä aiheutti MCAS-sakkauksenestojärjestelmän aktivoitumisen.Onnettomuuden jälkeen 6.11.2018 Boeing on toimittanut lentoyhtiöille ja lentäjille lentokäsikirjan täydennyksen ja tiedot MCAS-järjestelmän toiminnasta ja ohjeet sen pois kytkemisestä.7.11.2018 Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA julkisti EAD-lentokelpoisuusmääräyksen (Emergency Airworthiness Directive), joka koskee Boeing 737 MAX 8 ja MAX 9 -koneita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaaliskuussa rysähti uudestaanKuluvan vuoden maaliskuussa putosi Ethiopian Airlines -yhtiön Boeing 737 MAX 8. Turmassa kuolivat kaikki koneessa olleet 157 ihmistä. Turma oli jo toinen Boeing 737 MAX 8 -koneelle nousuvaiheessa sattunut onnettomuus muutaman kuukauden välein.Onko kyseessä koneen MCAS-sakkauksenestojärjestelmän oikuista vai puutteellisesta koulutuksesta uudistuneeseen konetyyppiin? Tätä tutkitaan nyt, koska tutkatietojen ja lennontaltiointilaitteiden mukaan koneen lentotila, korkeuden ja nopeuden muutokset muistuttavat Indonesian onnettomuudessa havaittuja tietoja.Tarkempi selvitys saadaan, kun koneen mustien laatikoiden tiedot, ohjaamokeskustelu ja lentoarvotiedot (yli 100 parametriä) saadaan selville. Boeing päivittää MCAS-järjestelmän ja kohentaa koneen lentokäsikirjaa tarkemmilla ohjeilla. Yhdysvaltalaisten lehtitietojen mukaan Boeingilla on ollut liikaa valtaa koneiden serttifioinnissa.Lentokiellot leviävätSamankaltaiset turmat aiheuttavat maailmalla huolta lentämisen turvallisuudesta ja myös kyseisten konetyyppien lentokieltojen leviämisen maaliskuussa 2019.10.3. Boeing 737 MAX 8 ja MAX 9 lentokieltoon Etiopiassa ja Kiinassa.11.3. Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon Singaporessa, Australiassa ja Englannissa. Lisäksi muutamat lentoyhtiöt, esimerkiksi Norwegian, ovat lopettaneet lennot kyseisellä konetyypillä.12.3. Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon Euroopassa Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn päätöksellä.13.3. Ensin Kanada ja sitten Yhdysvallat laittoivat Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon. 14.3. Japani ja Venäjä ovat laittaneet Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon.Lentokiellot jättävät maahan maailmanlaajuisesti erittäin paljon lentokoneita, sillä helmikuun loppuun 2019 mennessä Boeing 737 MAX -matkustajakoneita on toimitettu lentoyhtiöille kaikkiaan 381 kappaletta. Näistä MAX 8 -koneita on 350 ja MAX 9 -koneita 31 kappaletta.Maailman yleisin matkustajalentokoneAmerikkalainen Boeing 737-sarja on maailman yleisin matkustajalentokone, joka tuli liikenteeseen vuonna 1968. Boeing 737-koneita on valmistettu yli 10 500 kappaletta. Lisäksi tilauksessa on yli 5 100 konetta, joista valtaosa uudistettua MAX-tyyppiä.Boeing 737:n suunnittelu käynnistettiin 1960-luvun alkupuolella, ensilento tapahtui 9.4.1967. Kaupalliseen lentoliikenteeseen Boeing 737 otettiin ensi kerran 10. helmikuuta 1968, operaattorina Lufthansa.Boeing 737:n kovin kilpailija on eurooppalainen Airbus A320-sarja. Se tuli liikenteeseen ensi kerran 18.4.1988, operaattorina Air France. A320-sarjan koneita on valmistettu 8 700 kappaletta ja tilauksessa on 6 000 kpl, niistä valtaosa NEO-mallia (New Engine Option). NEOa on kolmea eri pituutta, A319-, A320- ja A321-NEO, matkustajapaikkoja versiosta riippuen 140–244.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanha kone, kolmesti uudistettuBoeing 737 on perusrakenteeltaan jo yli 51 vuotta vanha konstruktio, jota on vuosikymmenten saatossa uudistettu kolme kertaa. Perusversio on Original, seuraava Classic, kolmas versio NG (Next Generation) ja nykyinen MAX on neljäs versio.Boeing 737 on ollut vuosikymmeniä luotettava matkustajaliikenteen työjuhta, jota käyttää yli 300 lentoyhtiötä. Erityisesti sen kolmas versio, vuonna 1997 liikenteeseen tullut 737 NG on tunnettu hyvästä taloudellisuudestaan ja turvallisuudestaan.Uudistuneessa MAX-sarjassa on nyt kaksi eripituista versiota, MAX 8 ja MAX 9. Loppuvuonna tulee lyhyt malli MAX 7 ja ensi vuonna pisin versio, MAX 10. Matkustajapaikkoja on versiosta riippuen 138–230.Jo vuonna 2006 Boeing alkoi tutkia 737-mallin seuraajaa, mutta luopui ajatuksesta, koska tarvittiin rahaa isomman, täysin uuden 787 Dreamliner-laajarunkokoneen kehittelyyn ja 737 NG kävi vielä hyvin kaupaksi.Uuden koneen suunnittelu, valmistuksen aloittaminen, sertifiointi ja esittely vievät aikaa useita vuosia, jopa vuosikymmenen. Valmistajan kannalta onkin houkuttelevaa kehittää olemassa olevaa mallia uudistuksilla.Teksti: Timo Turkula Lähteitä: Flight International, www.flightglobal.com, Wikipedia, www.lentoposti.fi, valmistajat Kuvat: Valmistajan arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla