22.3.2019 Liikenne Kohulentokone Boeing 737 MAX – menestyksestä ahdinkoon 737 MAX:illa on tunnetusti murheellinen lähihistoria. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi tuhoisaa onnettomuutta samalle konetyypille herättää monia kriittisiä kysymyksiä, joista tärkein on selvittää mitkä tekijät aiheuttivat matkustajakoneiden putoamisen. Boeingin konetyypin syöksykierre alkoi lokakuun lopulla 2018. Tuolloin sattui koko vuoden tuhoisin matkustajakoneen turma. Boeing 737 MAX 8 -suihkukone putosi 29.10. alkunousun jälkeen Indonesiassa.Indonesialaisen Lion Air -yhtiön uudehko Boeing 737 MAX 8 -suihkukoneen turma vaati 189 ihmisen hengen.Alustavien tietojen mukaan koneen yksi koneen kolmesta kohtauskulma-anturista oli viallinen, mikä aiheutti MCAS-sakkauksenestojärjestelmän aktivoitumisen.Onnettomuuden jälkeen 6.11.2018 Boeing on toimittanut lentoyhtiöille ja lentäjille lentokäsikirjan täydennyksen ja tiedot MCAS-järjestelmän toiminnasta ja ohjeet sen pois kytkemisestä.7.11.2018 Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA julkisti EAD-lentokelpoisuusmääräyksen (Emergency Airworthiness Directive), joka koskee Boeing 737 MAX 8 ja MAX 9 -koneita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaaliskuussa rysähti uudestaanKuluvan vuoden maaliskuussa putosi Ethiopian Airlines -yhtiön Boeing 737 MAX 8. Turmassa kuolivat kaikki koneessa olleet 157 ihmistä. Turma oli jo toinen Boeing 737 MAX 8 -koneelle nousuvaiheessa sattunut onnettomuus muutaman kuukauden välein.Onko kyseessä koneen MCAS-sakkauksenestojärjestelmän oikuista vai puutteellisesta koulutuksesta uudistuneeseen konetyyppiin? Tätä tutkitaan nyt, koska tutkatietojen ja lennontaltiointilaitteiden mukaan koneen lentotila, korkeuden ja nopeuden muutokset muistuttavat Indonesian onnettomuudessa havaittuja tietoja.Tarkempi selvitys saadaan, kun koneen mustien laatikoiden tiedot, ohjaamokeskustelu ja lentoarvotiedot (yli 100 parametriä) saadaan selville. Boeing päivittää MCAS-järjestelmän ja kohentaa koneen lentokäsikirjaa tarkemmilla ohjeilla. Yhdysvaltalaisten lehtitietojen mukaan Boeingilla on ollut liikaa valtaa koneiden serttifioinnissa.Lentokiellot leviävätSamankaltaiset turmat aiheuttavat maailmalla huolta lentämisen turvallisuudesta ja myös kyseisten konetyyppien lentokieltojen leviämisen maaliskuussa 2019.10.3. Boeing 737 MAX 8 ja MAX 9 lentokieltoon Etiopiassa ja Kiinassa.11.3. Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon Singaporessa, Australiassa ja Englannissa. Lisäksi muutamat lentoyhtiöt, esimerkiksi Norwegian, ovat lopettaneet lennot kyseisellä konetyypillä.12.3. Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon Euroopassa Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn päätöksellä.13.3. Ensin Kanada ja sitten Yhdysvallat laittoivat Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon. 14.3. Japani ja Venäjä ovat laittaneet Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon.Lentokiellot jättävät maahan maailmanlaajuisesti erittäin paljon lentokoneita, sillä helmikuun loppuun 2019 mennessä Boeing 737 MAX -matkustajakoneita on toimitettu lentoyhtiöille kaikkiaan 381 kappaletta. Näistä MAX 8 -koneita on 350 ja MAX 9 -koneita 31 kappaletta.Maailman yleisin matkustajalentokoneAmerikkalainen Boeing 737-sarja on maailman yleisin matkustajalentokone, joka tuli liikenteeseen vuonna 1968. Boeing 737-koneita on valmistettu yli 10 500 kappaletta. Lisäksi tilauksessa on yli 5 100 konetta, joista valtaosa uudistettua MAX-tyyppiä.Boeing 737:n suunnittelu käynnistettiin 1960-luvun alkupuolella, ensilento tapahtui 9.4.1967. Kaupalliseen lentoliikenteeseen Boeing 737 otettiin ensi kerran 10. helmikuuta 1968, operaattorina Lufthansa.Boeing 737:n kovin kilpailija on eurooppalainen Airbus A320-sarja. Se tuli liikenteeseen ensi kerran 18.4.1988, operaattorina Air France. A320-sarjan koneita on valmistettu 8 700 kappaletta ja tilauksessa on 6 000 kpl, niistä valtaosa NEO-mallia (New Engine Option). NEOa on kolmea eri pituutta, A319-, A320- ja A321-NEO, matkustajapaikkoja versiosta riippuen 140–244.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanha kone, kolmesti uudistettuBoeing 737 on perusrakenteeltaan jo yli 51 vuotta vanha konstruktio, jota on vuosikymmenten saatossa uudistettu kolme kertaa. Perusversio on Original, seuraava Classic, kolmas versio NG (Next Generation) ja nykyinen MAX on neljäs versio.Boeing 737 on ollut vuosikymmeniä luotettava matkustajaliikenteen työjuhta, jota käyttää yli 300 lentoyhtiötä. Erityisesti sen kolmas versio, vuonna 1997 liikenteeseen tullut 737 NG on tunnettu hyvästä taloudellisuudestaan ja turvallisuudestaan.Uudistuneessa MAX-sarjassa on nyt kaksi eripituista versiota, MAX 8 ja MAX 9. Loppuvuonna tulee lyhyt malli MAX 7 ja ensi vuonna pisin versio, MAX 10. Matkustajapaikkoja on versiosta riippuen 138–230.Jo vuonna 2006 Boeing alkoi tutkia 737-mallin seuraajaa, mutta luopui ajatuksesta, koska tarvittiin rahaa isomman, täysin uuden 787 Dreamliner-laajarunkokoneen kehittelyyn ja 737 NG kävi vielä hyvin kaupaksi.Uuden koneen suunnittelu, valmistuksen aloittaminen, sertifiointi ja esittely vievät aikaa useita vuosia, jopa vuosikymmenen. Valmistajan kannalta onkin houkuttelevaa kehittää olemassa olevaa mallia uudistuksilla.Teksti: Timo Turkula Lähteitä: Flight International, www.flightglobal.com, Wikipedia, www.lentoposti.fi, valmistajat Kuvat: Valmistajan arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle