6.9.2022 Liikenne Kuljetusrobotit kaduilla – kuka vastaa, jos kolahtaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonomisia kuljetusrobotteja kokeillaan Espoossa. Mutta kuinka vastuut jakautuvat, jos robotin kanssa aiheutuu kolari tai robotti aiheuttaa kolarin? Vastuiden rajat ovat asiantuntijoiden mukaan vielä osittain linjaamatta. Neliskanttiset espoolaisessa katukuvassa itsekseen liikkuvat kuljetusrobotit ovat herättäneet kanssakulkijoissa hilpeyttä, kummastusta ehkä ärtymystäkin. Onpa joku nähnyt niiden pysähtyneen usean robotin jonoksi suojatien luo turvallista ylitystä odottamaan ja toisaalta on nähty robotin kiivenneen ja jääneen jumiin tukkeeksi kumolleen jätetyn sähköpotkulaudan päälle.Mutta miten lait ja säännöt suhtautuvat näihin ruokaa kuljettaviin vipeltäjiin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoliisi: jalankulkua avustavia laitteitaPoliisin mukaan robotit ovat lainsäädännöllisesti rinnastettavissa jalankulkua avustaviin laitteisiin. Ne liikkuvat lähtökohtaisesti jalkakäytävillä, ja ajoneuvon luokka määräytyy laitteen tehojen ja kulkunopeuden mukaan.– Robotteihin sovelletaan jalankulkijan liikennesääntöjä, vaikka ne eivät ole jalankulkijoita. Jalankulkijaksi laitteen tekisi sen kuljetettavana oleva luonnollinen henkilö, komisario Hannu Kontola Länsi-Uudenmaan poliisilaitokselta taustoittaa.Vastuun rajoja haetaan vieläPoliisin tiedotteessa Kontola tähdentää, että linjanvetoja esimerkiksi vastuukysymysten tiimoilta haetaan vielä, ja esitutkinnassa tullaan tarvittaessa selvittämään nämä asiat tarkemmin, mikäli esimerkiksi onnettomuuksia aiheutuu.– Toistaiseksi meillä ei ole ollut tehtäviä, joiden syynä olisi tällainen robotti, eivätkä asukkaat ole yhtään rikosilmoitusta alueellamme robottien tiimoilta tehneet. Poliisi kannattaa kuitenkin kutsua paikalle, jos robotin kanssa törmätessä syntyy henkilö- tai aineellisia vahinkoja, Kontola sanoo.Autoilija, älä väistä robottia!Robotit ovat ohjelmoitu siten, että ne pysähtyvät tiellä olevan esteen läheisyyteen ja pyrkivät kiertämään tämän. Robotit myös pysähtyvät suojateiden edustalle, eivätkä ne liiku ennen kuin tie on vapaa.− Tästä syystä muun muassa ruuhkien välttämiseksi autoilijan ei tule väistää suojatielle pyrkivää robottia. Jos robotti on tielle ehtinyt, ei sen päälle luonnollisesti saa ajaa. Näissä tapauksissa on syytä odottaa esimerkiksi robotin peruuttamista pois ajoväylältä, komisario Kontola ohjeistaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Sääntöjen soveltaminen ei ole täysin selvää”Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja, liikenneoikeuden asiantuntija, asianajaja Risto Tuori asettelee sanansa vastuukysymyksistä tarkoin – niin uudesta asiasta on kyse.– Missä määrin niihin voidaan soveltaa jalankulkijan liikennesääntöjä, ei ole täysin selvää. Onko esimerkiksi autoilijalla samanlainen varovaisuusvelvollisuus suojatiellä tällaista robottiajoneuvoa kuin jalankulkijaa kohtaan, Tuori pohtii.Onko siis niin, ettei autoilijan tule väistää robottia, muttei tietty toisaalta saa ajaa tietä ylittävän robotin päällekään?– Autoilijalla on liikenteessä yleinen velvollisuus noudattaa olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi, mikä tarkoittaa, että tällaisen robottiajoneuvon päälle ajoa on vältettävä, jos se vain on mahdollista.Toimintatavat luotava juuri nytJuuri nyt olisi Tuorin mukaan syytä luoda selkeät toimintatavat liikenteen seassa liikkuvien kuljetusrobottien suhteen, sillä niiden määrän voi ennustaa kasvavan.– Kaupan alan puheenvuorojen perusteella vaikuttaa siltä, että tällaisten tavarankuljetusrobottien määrä voisi nopeasti moninkertaistua, mikä asettaa aivan uudenlaisia liikenteellisiä haasteita. Liikenne- ja viestintäministeriössä on vireillä ajoneuvolain muutos, jossa näille laitteille esitetään omaa kansallista ajoneuvoluokkaa.Pienten kuljetusrobottien sääntelyn selkiyttämiseen liittyen liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt eri tahoilta lausuntoja hallituksen esityksestä ajoneuvolain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta.Vastuuta on valmistajallakinPyydän Tuoria vastuiden ja korvausvelvollisuuksien näkökulmista pohtimaan tilanteita, joissa kuljetusrobotti tömäyttää auton kylkeen ja tulee korjausta vaativia seurauksia tai robotti aiheuttaa suunnanmuutoksellaan esimerkiksi pyöräilijän tai jalankulkijan kaatumisen.– Robottiajoneuvon valmistaja vastaa siitä, että ajoneuvo toimii liikenteessä ennakoitavalla tavalla turvallisesti. Muiden tienkäyttäjien on havaitessaan robottiajoneuvon esimerkiksi ohitustilanteessa käytettävissä turvallista ajonopeutta ja riittävää turvaväliä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTraficom: yhteistoiminta vaatii vastauksiaLiikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntijat pohtivat tuoreessa kirjoituksessaan, mitä kaikkea robottikuljettimet ja muu liikenteen automatisoituminen tuo mukanaan. He arvoivat, että suuren suosion saaneiden sähköpotkulautojen tapaan on mahdollista, että pienet tavarankuljetusrobotit tulevat osaksi normaalia katukuvaa.Paljon on kuitenkin vielä avoinna sen suhteen, miten eri kulkijat mahtuvat turvallisesti liikkumaan yhteisessä liikenneympäristössä.”Miten automaattiajoneuvot osaavat toimia yhdessä kävelijöiden, pyöräilijöiden ja muita kestäviä liikkumisvälineitä käyttävien kanssa? Nämä ovat kysymyksiä, joihin ei vielä ole vastauksia, mutta jotka täytyy huomioida, kun automaatiota kehitetään.”Robottibussit ovat asia erikseenAutonomisesti liikkuvien robottibussien suhteen on kyse monin tavoin erilaisesta kulkuneuvosta.– Ihmisiä kuljettava robottibussi on rekisteröity, katsastettu ja liikennevakuutettu ajoneuvo, joka on todettu tieliikenteessä turvalliseksi ja jonka aiheuttamat vahingot korvataan liikennevakuutuksesta. Kevyt robottiajoneuvo ei ole mitään näistä, Tuori vertaa. Kuutiokulkijat ovat itsenäisiä ja oppivaisia Ruokaa Espoossa kuljettavien Alepa-robottien kulkunopeus on noin 6 kilometriä tunnissa. Suunnistaminen perustuu virtuaalisen 3D-karttaan ja tekoälyn oppimiskykyihin. Kuutiokulkijassa on 12 kameraa, sensoreita ja tutkia – ja se pysähtyy esteen havaittuaan. Kulkija hyödyntää tietokonenäköä ja GPS-paikannusta sekä teknologiaa, joka tunnistaa eri esteet, olipa kyseessä jalankulkija, pyöräilijä tai koira. Kuljetusrobotti toimii aivan valtaosin kulkuajastaan itsenäisesti, mutta ihminen monitoroi sitä ja voi ottaa sen hallintaansa milloin tahansa. Robotissa on myös ääniominaisuus, jonka avulla voi kommunikoida sen läheisyydessä oleville. HOK-Elannon omistama Alepa-ketju alkoi keväällä kokeilemaan ruokatoimituksia akkukäyttöisten kuljetusrobottien avulla. Starship Technologiesin robotteja voi nähdä Espoossa Otaniemi–Mankkaa–Laajalahti–Matinkylä-alueella, jossa on 8 000 kotitaloutta. Käytössä on 105 kuljetusrobottia. Ruokalähetysasiakas voi seurata robotin kulkua sovelluksen kartan avulla. Kannen lukitus perillä avataan sovelluksen avulla. Toimituksen jälkeen robotti palaa automaattisesti kauppaan ja se puhdistetaan. 36,5-kiloinen robotti voi kuljettaa kerrallaan 2–3 ruokakassia, ja yksi kuljetus maksaa asiakkaalle 0,99 euroa. Toimituksia on päivittäin satoja. Arvioitavana on, tuleeko toiminta-alue kasvamaan Helsingin ja muun pääkaupunkiseudun alueella. Teksti: Marko Jokela Avauskuva: Rikhard Wacker, muut kuvat: Jakke Nikkarinen Lähteet: Poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Starship Technologies, HOK-ElantoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja