6.9.2022 Liikenne Kuljetusrobotit kaduilla – kuka vastaa, jos kolahtaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonomisia kuljetusrobotteja kokeillaan Espoossa. Mutta kuinka vastuut jakautuvat, jos robotin kanssa aiheutuu kolari tai robotti aiheuttaa kolarin? Vastuiden rajat ovat asiantuntijoiden mukaan vielä osittain linjaamatta. Neliskanttiset espoolaisessa katukuvassa itsekseen liikkuvat kuljetusrobotit ovat herättäneet kanssakulkijoissa hilpeyttä, kummastusta ehkä ärtymystäkin. Onpa joku nähnyt niiden pysähtyneen usean robotin jonoksi suojatien luo turvallista ylitystä odottamaan ja toisaalta on nähty robotin kiivenneen ja jääneen jumiin tukkeeksi kumolleen jätetyn sähköpotkulaudan päälle.Mutta miten lait ja säännöt suhtautuvat näihin ruokaa kuljettaviin vipeltäjiin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoliisi: jalankulkua avustavia laitteitaPoliisin mukaan robotit ovat lainsäädännöllisesti rinnastettavissa jalankulkua avustaviin laitteisiin. Ne liikkuvat lähtökohtaisesti jalkakäytävillä, ja ajoneuvon luokka määräytyy laitteen tehojen ja kulkunopeuden mukaan.– Robotteihin sovelletaan jalankulkijan liikennesääntöjä, vaikka ne eivät ole jalankulkijoita. Jalankulkijaksi laitteen tekisi sen kuljetettavana oleva luonnollinen henkilö, komisario Hannu Kontola Länsi-Uudenmaan poliisilaitokselta taustoittaa.Vastuun rajoja haetaan vieläPoliisin tiedotteessa Kontola tähdentää, että linjanvetoja esimerkiksi vastuukysymysten tiimoilta haetaan vielä, ja esitutkinnassa tullaan tarvittaessa selvittämään nämä asiat tarkemmin, mikäli esimerkiksi onnettomuuksia aiheutuu.– Toistaiseksi meillä ei ole ollut tehtäviä, joiden syynä olisi tällainen robotti, eivätkä asukkaat ole yhtään rikosilmoitusta alueellamme robottien tiimoilta tehneet. Poliisi kannattaa kuitenkin kutsua paikalle, jos robotin kanssa törmätessä syntyy henkilö- tai aineellisia vahinkoja, Kontola sanoo.Autoilija, älä väistä robottia!Robotit ovat ohjelmoitu siten, että ne pysähtyvät tiellä olevan esteen läheisyyteen ja pyrkivät kiertämään tämän. Robotit myös pysähtyvät suojateiden edustalle, eivätkä ne liiku ennen kuin tie on vapaa.− Tästä syystä muun muassa ruuhkien välttämiseksi autoilijan ei tule väistää suojatielle pyrkivää robottia. Jos robotti on tielle ehtinyt, ei sen päälle luonnollisesti saa ajaa. Näissä tapauksissa on syytä odottaa esimerkiksi robotin peruuttamista pois ajoväylältä, komisario Kontola ohjeistaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Sääntöjen soveltaminen ei ole täysin selvää”Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja, liikenneoikeuden asiantuntija, asianajaja Risto Tuori asettelee sanansa vastuukysymyksistä tarkoin – niin uudesta asiasta on kyse.– Missä määrin niihin voidaan soveltaa jalankulkijan liikennesääntöjä, ei ole täysin selvää. Onko esimerkiksi autoilijalla samanlainen varovaisuusvelvollisuus suojatiellä tällaista robottiajoneuvoa kuin jalankulkijaa kohtaan, Tuori pohtii.Onko siis niin, ettei autoilijan tule väistää robottia, muttei tietty toisaalta saa ajaa tietä ylittävän robotin päällekään?– Autoilijalla on liikenteessä yleinen velvollisuus noudattaa olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi, mikä tarkoittaa, että tällaisen robottiajoneuvon päälle ajoa on vältettävä, jos se vain on mahdollista.Toimintatavat luotava juuri nytJuuri nyt olisi Tuorin mukaan syytä luoda selkeät toimintatavat liikenteen seassa liikkuvien kuljetusrobottien suhteen, sillä niiden määrän voi ennustaa kasvavan.– Kaupan alan puheenvuorojen perusteella vaikuttaa siltä, että tällaisten tavarankuljetusrobottien määrä voisi nopeasti moninkertaistua, mikä asettaa aivan uudenlaisia liikenteellisiä haasteita. Liikenne- ja viestintäministeriössä on vireillä ajoneuvolain muutos, jossa näille laitteille esitetään omaa kansallista ajoneuvoluokkaa.Pienten kuljetusrobottien sääntelyn selkiyttämiseen liittyen liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt eri tahoilta lausuntoja hallituksen esityksestä ajoneuvolain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta.Vastuuta on valmistajallakinPyydän Tuoria vastuiden ja korvausvelvollisuuksien näkökulmista pohtimaan tilanteita, joissa kuljetusrobotti tömäyttää auton kylkeen ja tulee korjausta vaativia seurauksia tai robotti aiheuttaa suunnanmuutoksellaan esimerkiksi pyöräilijän tai jalankulkijan kaatumisen.– Robottiajoneuvon valmistaja vastaa siitä, että ajoneuvo toimii liikenteessä ennakoitavalla tavalla turvallisesti. Muiden tienkäyttäjien on havaitessaan robottiajoneuvon esimerkiksi ohitustilanteessa käytettävissä turvallista ajonopeutta ja riittävää turvaväliä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTraficom: yhteistoiminta vaatii vastauksiaLiikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntijat pohtivat tuoreessa kirjoituksessaan, mitä kaikkea robottikuljettimet ja muu liikenteen automatisoituminen tuo mukanaan. He arvoivat, että suuren suosion saaneiden sähköpotkulautojen tapaan on mahdollista, että pienet tavarankuljetusrobotit tulevat osaksi normaalia katukuvaa.Paljon on kuitenkin vielä avoinna sen suhteen, miten eri kulkijat mahtuvat turvallisesti liikkumaan yhteisessä liikenneympäristössä.”Miten automaattiajoneuvot osaavat toimia yhdessä kävelijöiden, pyöräilijöiden ja muita kestäviä liikkumisvälineitä käyttävien kanssa? Nämä ovat kysymyksiä, joihin ei vielä ole vastauksia, mutta jotka täytyy huomioida, kun automaatiota kehitetään.”Robottibussit ovat asia erikseenAutonomisesti liikkuvien robottibussien suhteen on kyse monin tavoin erilaisesta kulkuneuvosta.– Ihmisiä kuljettava robottibussi on rekisteröity, katsastettu ja liikennevakuutettu ajoneuvo, joka on todettu tieliikenteessä turvalliseksi ja jonka aiheuttamat vahingot korvataan liikennevakuutuksesta. Kevyt robottiajoneuvo ei ole mitään näistä, Tuori vertaa. Kuutiokulkijat ovat itsenäisiä ja oppivaisia Ruokaa Espoossa kuljettavien Alepa-robottien kulkunopeus on noin 6 kilometriä tunnissa. Suunnistaminen perustuu virtuaalisen 3D-karttaan ja tekoälyn oppimiskykyihin. Kuutiokulkijassa on 12 kameraa, sensoreita ja tutkia – ja se pysähtyy esteen havaittuaan. Kulkija hyödyntää tietokonenäköä ja GPS-paikannusta sekä teknologiaa, joka tunnistaa eri esteet, olipa kyseessä jalankulkija, pyöräilijä tai koira. Kuljetusrobotti toimii aivan valtaosin kulkuajastaan itsenäisesti, mutta ihminen monitoroi sitä ja voi ottaa sen hallintaansa milloin tahansa. Robotissa on myös ääniominaisuus, jonka avulla voi kommunikoida sen läheisyydessä oleville. HOK-Elannon omistama Alepa-ketju alkoi keväällä kokeilemaan ruokatoimituksia akkukäyttöisten kuljetusrobottien avulla. Starship Technologiesin robotteja voi nähdä Espoossa Otaniemi–Mankkaa–Laajalahti–Matinkylä-alueella, jossa on 8 000 kotitaloutta. Käytössä on 105 kuljetusrobottia. Ruokalähetysasiakas voi seurata robotin kulkua sovelluksen kartan avulla. Kannen lukitus perillä avataan sovelluksen avulla. Toimituksen jälkeen robotti palaa automaattisesti kauppaan ja se puhdistetaan. 36,5-kiloinen robotti voi kuljettaa kerrallaan 2–3 ruokakassia, ja yksi kuljetus maksaa asiakkaalle 0,99 euroa. Toimituksia on päivittäin satoja. Arvioitavana on, tuleeko toiminta-alue kasvamaan Helsingin ja muun pääkaupunkiseudun alueella. Teksti: Marko Jokela Avauskuva: Rikhard Wacker, muut kuvat: Jakke Nikkarinen Lähteet: Poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Starship Technologies, HOK-ElantoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous