7.4.2018 Liikenne Kumpaan joukkoon kuulut – puolet suomalaisista ajaa säännöllisesti ylinopeutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Säiden parantuessa lisääntyvät myös nopeudet, vaikka viralliset kesänopeudet antavatkin vielä odottaa itseään suurimmalla osalla tieverkostoa. Autoilevista suomalaisista yli 60 prosenttia kertoo ajaneensa ylinopeutta viimeisen vuoden aikana. Suomalaisten selvä enemmistö myös hyväksyy ylinopeuden ajamisen autolla. Väitteet perustuvat LähiTapiolan tuoreseen Arjen katsaus -kyselytutkimukseen.Kyseisen tutkimuksen mukaan autoilevista suomalaisista yli 60 prosenttia kertoo ajaneensa ylinopeutta viimeisen vuoden aikana. Vauhti ei viehätä kaikkia, sillä 34 prosenttia puolestaan kieltää ajaneensa ylinopeutta tyystin.Suomalaisten mielestä hyvät ajo-olosuhteet, hiljainen tie ja liian alhainen nopeusrajoitus ovat hyviä syitä ajaa ylinopeutta. Miehet kertovat ajaneensa naisia useammin yli sallitun nopeusrajoituksen.– Suomen teillä tapahtuu vuosittain noin 250 kuolonkolaria. Näistä yli joka kolmannessa on taustalla ylinopeus tai liian suuri tilannenopeus. Nopeus on keskeinen riskitekijä liikenteessä, vakuuttaa LähiTapiolan johtava liikenneturvallisuuden asiantuntija Markus Nieminen.Nopeuden osuus liikenteen riskipotista jakaa ainakin osin asiantuntijoiden mielipiteet. Usein kuolonkolarien taustalta löytyy myös muita vaikuttavia tekijöitä nopeuden lisäksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeuden optimontia rangaistusten mukaanSelvityksen mukaan suomalaiset pyrkivät optimoimaan vauhtiaan suhteessa ylinopeudesta annettaviin rangaistuksiin.Vastaajista 51 prosenttia kertoi ajavansa yleensä pientä ylinopeutta, jolloin selviäisi huomautuksella.Kuitenkin 11 prosenttia kertoi yleensä ajavan jonkin verran ylinopeutta, josta selviäisi rikesakolla.– On huolestuttaa, että yli puolet kuljettajista kertoo ajavansa yleensä ylinopeutta. Nykyaikaiset autot voivat hyvien ajo-ominaisuuksiensa vuoksi myös ruokkia vauhtisokeutta, eli kuljettaja ei ajaessaan tunnista eikä ymmärrä riskin läsnäoloa, Nieminen sanoo.– Jalankulkijan tai pyöräilijän roolissa tilanne muuttuu. Esimerkiksi jalkakäytävän reunalla seistessä ero 40 tai 50 kilometrin tuntinopeudessa ohi ajavassa autossa voi tuntua isolta. Autoilija huomaa eron konkreettisesti vasta sitten, jos hän joutuu jarrutustilanteeseen. Pienikin ylinopeus pidentää jarrutusmatkaa tuntuvasti. Rajoituksilla on siis syynsä, kertoo Nieminen.Syitä ylinopeudelle riittääKyselytutkimuksen mukaan selvästi hyväksytyimmät syyt ajaa ylinopeutta ovat hyvät ajo-olosuhteet (44 %) ja hiljainen tie (42 %). Myös liian alhaiselta tuntuva nopeusrajoitus on 10 prosentin mielestä syy ajaa nopeusrajoituksia kovempaa. Muita syitä olivat tuttu tieosuus, turvallinen auto ja kiire.– Suomalaisista 30 prosenttia ei hyväksy ylinopeuden ajamista missään olosuhteissa, toteaa Nieminen.Tulokset selviävät LähiTapiolan tilaamasta Arjen katsaus -tutkimuksesta. Kyselyyn vastasi 1006 ihmistä 2.3.–8.3.2018 välisenä aikana. Vastanneet edustavat 15–74 -vuotiasta väestöä. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS.Lähde: LähiTapiola Kuvitus: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen