7.4.2018 Liikenne Kumpaan joukkoon kuulut – puolet suomalaisista ajaa säännöllisesti ylinopeutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Säiden parantuessa lisääntyvät myös nopeudet, vaikka viralliset kesänopeudet antavatkin vielä odottaa itseään suurimmalla osalla tieverkostoa. Autoilevista suomalaisista yli 60 prosenttia kertoo ajaneensa ylinopeutta viimeisen vuoden aikana. Suomalaisten selvä enemmistö myös hyväksyy ylinopeuden ajamisen autolla. Väitteet perustuvat LähiTapiolan tuoreseen Arjen katsaus -kyselytutkimukseen.Kyseisen tutkimuksen mukaan autoilevista suomalaisista yli 60 prosenttia kertoo ajaneensa ylinopeutta viimeisen vuoden aikana. Vauhti ei viehätä kaikkia, sillä 34 prosenttia puolestaan kieltää ajaneensa ylinopeutta tyystin.Suomalaisten mielestä hyvät ajo-olosuhteet, hiljainen tie ja liian alhainen nopeusrajoitus ovat hyviä syitä ajaa ylinopeutta. Miehet kertovat ajaneensa naisia useammin yli sallitun nopeusrajoituksen.– Suomen teillä tapahtuu vuosittain noin 250 kuolonkolaria. Näistä yli joka kolmannessa on taustalla ylinopeus tai liian suuri tilannenopeus. Nopeus on keskeinen riskitekijä liikenteessä, vakuuttaa LähiTapiolan johtava liikenneturvallisuuden asiantuntija Markus Nieminen.Nopeuden osuus liikenteen riskipotista jakaa ainakin osin asiantuntijoiden mielipiteet. Usein kuolonkolarien taustalta löytyy myös muita vaikuttavia tekijöitä nopeuden lisäksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeuden optimontia rangaistusten mukaanSelvityksen mukaan suomalaiset pyrkivät optimoimaan vauhtiaan suhteessa ylinopeudesta annettaviin rangaistuksiin.Vastaajista 51 prosenttia kertoi ajavansa yleensä pientä ylinopeutta, jolloin selviäisi huomautuksella.Kuitenkin 11 prosenttia kertoi yleensä ajavan jonkin verran ylinopeutta, josta selviäisi rikesakolla.– On huolestuttaa, että yli puolet kuljettajista kertoo ajavansa yleensä ylinopeutta. Nykyaikaiset autot voivat hyvien ajo-ominaisuuksiensa vuoksi myös ruokkia vauhtisokeutta, eli kuljettaja ei ajaessaan tunnista eikä ymmärrä riskin läsnäoloa, Nieminen sanoo.– Jalankulkijan tai pyöräilijän roolissa tilanne muuttuu. Esimerkiksi jalkakäytävän reunalla seistessä ero 40 tai 50 kilometrin tuntinopeudessa ohi ajavassa autossa voi tuntua isolta. Autoilija huomaa eron konkreettisesti vasta sitten, jos hän joutuu jarrutustilanteeseen. Pienikin ylinopeus pidentää jarrutusmatkaa tuntuvasti. Rajoituksilla on siis syynsä, kertoo Nieminen.Syitä ylinopeudelle riittääKyselytutkimuksen mukaan selvästi hyväksytyimmät syyt ajaa ylinopeutta ovat hyvät ajo-olosuhteet (44 %) ja hiljainen tie (42 %). Myös liian alhaiselta tuntuva nopeusrajoitus on 10 prosentin mielestä syy ajaa nopeusrajoituksia kovempaa. Muita syitä olivat tuttu tieosuus, turvallinen auto ja kiire.– Suomalaisista 30 prosenttia ei hyväksy ylinopeuden ajamista missään olosuhteissa, toteaa Nieminen.Tulokset selviävät LähiTapiolan tilaamasta Arjen katsaus -tutkimuksesta. Kyselyyn vastasi 1006 ihmistä 2.3.–8.3.2018 välisenä aikana. Vastanneet edustavat 15–74 -vuotiasta väestöä. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS.Lähde: LähiTapiola Kuvitus: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster