15.3.2019 Liikenne Kun isä rööki huulessa mökille ajeli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvayöt eivät kiristelleet tai kattonopeudet häirinneet autoilua 1970-luvun alussa. Mobilian uusi näyttely kertoo tieliikenteen vallattomista ja synkistä vuosista. Tieliikenteen valtakunnallisen erikoismuseo Mobilian uudessa näyttelyssä kerrotaan, kuinka omalla autolla kulkeminen yleistyi 1970-luvulla.Vielä 1970-luvun alussa suomalainen autoilukulttuuri oli varsin vallatonta ja turvatonta – ainakin nykyajan silmin tarkasteltuna.Esimerkiksi turvavyöt eivät matkantekoa häirinneet, sillä etuistuimille turvavöiden käyttö tuli pakolliseksi vasta vuosikymmenen puolivälissä, jos sellaiset sattuivat autossa olemaan. Takapenkillä turvavöitä ei tarvittu laisinkaan. Jos istuminen ei lapsia huvittanut, seisottiin etupenkkien välissä tähyilemässä maisemia.Ja ajalla tyypillistä oli sekin, että automatkan aikana autossa tupruteltiin pidäkkeettä. Kuumina kesäpäivinä matkanteko oli, ainakin omien muistikuvien mukaan, varsin tukalaa jo siitäkin syystä, etteivät sen ajan autot olleet ilmastoituja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParasta vauhtia, kunnes Kekkonen jyrähtiMiljoonan henkilöauton raja ylitettiin vuonna 1976. Autoilussa ja ajassa oli tyypillistä, että koko perhe pakattiin mukaan autoon. Vapaa-aika lisääntyi. Perheen Datsun 100A:lla, 353:lla, Lada 1200:lla, Volkswagen Kuplalla, Tipparellulla tai Saab 96:lla suunnattiin yhä useammin lomareissuun.Ja perheen mökkireissu tehtiin usein parasta mahdollista vauhtia, sillä kaasujalkaa eivät nopeusrajoitukset juuri hillinneet. Suomalaisteille saatiin kattonopeusrajoitus 80 km/h vasta presidentti Urho Kekkosen kipakan uudenvuodenpuheen 1973 ja öljykriisin seurauksena. Kekkosen puheen taustalla olivat hurjat kolariluvut. Suomen tieliikennehistorian synkin vuosi oli vuonna 1972, jolloin tieliikenteessä menehtyi 1 156 henkilöä.Kehitys kohti parempaan oli rivakkaa. Kun esimerkiksi vuonna 1971 tieliikenteessä kuoli 1 041 henkilöä (autokanta 880 056 autoa), kun vuonna 1979 kuolleiden määrä oli alentunut 582 uhriin, vaikka autoja oli liikenteessä liki 450 000 enemmän.Turvallisuus kohentui monin tavoin, sillä vuosikymmenen loppupuolella tulivat promillelaki, talvirengaspakko ja moottoripyöräilijöiden kypäräpakko.Kansa ei kiittänyt, mutta tulosta tuliLiikenneturva on ollut mukana tekemässä yleisölle juuri avautunutta Mobilian uutta Leveillä lahkeilla -näyttelyä.Tieliikenne ja sitä koskeva lainsäädäntö kehittyi merkittävin hankkein 1970-luvulla. Keskiössä olivat turvavyöt, motoristien kypärät, promillerajat, nopeusrajoitukset ja ajovalojen päiväkäyttö sekä 80-lätkä vasta ajokortin saaneille. Liikenneturvan mukaan 1970-luvun kokemuksista on yhä otettavissa oppia.– Kansa ei aina kiittänyt, mutta tulosta tuli. Liikenteen turvattomuudesta lähtenyt vuosikymmen johti isoihin tekoihin ja suuriin tuloksiin. Julkisen vallan päätöksentekijät ovat joutuneet ja joutuvat edelleen puntaroimaan niitä toimia, joilla varmistetaan kansalaisten turvallisuus. Välillä tavoitteiden toteuttamiseksi tarvitaan myös rajoituksia, Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen arvioi.Tarvaisen mukaan tieliikenteen normeja on viime vuosina kevennetty, lainsäädäntöä purettu ja vastuuta siirretty tienkäyttäjälle.– Tulevina vuosina pitääkin tarkasti seurata, miten aikaisempaa väljempi sääntely toimii ja vaikuttaa liikenneturvallisuuteen, Tarvainen korostaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla