9.12.2024 Uutinen Kun lumimyräkkä iskee – ajoteillä rytisee joka toinen minuutti Teksti Marko Jokela Kuva Onnettomuustietoinstituutti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vahinkomäärien äkillinen kasvu yksittäisinä päivinä liittyy yleensä huonoihin sää- ja keliolosuhteisiin. Kun talvikeli äityy ilkeäksi, tietää se ongelmia autoilijoille. Lumimyräkän iskiessä voi ajoteillä rytistä jopa joka toinen minuutti.Vahinkomäärien äkillinen kasvu yksittäisinä päivinä liittyy yleensä huonoihin sää- ja keliolosuhteisiin. Liikennevahinkopiikit ajoittuvat lumipyryihin, paljastuu Onnettomuustietoinstituutin (OTI) keräämiin tietoihin, jotka perustuvat vakuutusyhtiöiltä vuosittain kerättyihin tietoihin korvatuista liikennevahingoista. Vuoden 2023 liikennevahinkotilasto on nyt julkaistu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy350–500 vahinkoa päivässäMäärällisesti eniten liikennevahinkoja tapahtuu tyypillisesti lumipyrypäivinä. Piikkipäivinä vahinkojen vaihteluväli oli viime vuonna tyypillisesti 350–500, mutta pahimpana päivänä 27. maaliskuuta 2023 vahinkoja tapahtui kaikkiaan 600. Keväisen jakson jälkeen Etelä-Suomessa pyrytti tuolloin rankasti lunta.− Liikennevahingoissa mitattuna viime vuoden pahimpana päivänä sattui liikennevahinko laskennallisesti joka toinen minuutti. Sankan lumipyryn sattuessa kannattaa aina miettiä, onko liikenteeseen lähteminen välttämätöntä, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty huomauttaa.Vuonna 2023 liikennevakuutuksesta korvattiin 89 702 vahinkoa. Liikennevahinkojen määrä pysyi lähes ennallaan edelliseen vuoteen nähden, laskua oli vain 0,3 prosenttia. Vahinkomäärien äkillinen kasvu yksittäisinä päivinä liittyy yleensä huonoihin sää- ja keliolosuhteisiin.Perjantaisin kolahtaa jos kolahtaaViikonpäivistä eniten liikennevahinkoja tapahtuu perjantaisin, keskimäärin 292 vahinkoa vuorokaudessa. Vähiten tapahtuu sunnuntaisin, keskimäärin 165 vahinkoa vuorokaudessa.Liikennevahinkojen kokonaismäärä on edelleen selvästi pienempi kuin koronaa edeltävinä vuosina.– Omaisuusvahingoissa on palattu jo lähelle koronaa edeltäneitä vuosia, mutta henkilövahinkoja tapahtui viime vuonna viidennes vähemmän koronaa edeltäneisiin vuosiin verrattuna. Siitäkin huolimatta, että henkilövahinkojen määrä kasvoi hieman vuodesta 2022 vuoteen 2023, Räty taustoittaa.Aiheuttaja henkilö- tai pakettiautoilijaValtaosa (80 %) liikennevahingoista korvattiin henkilö- tai pakettiauton liikennevakuutuksista. Joka viides henkilövahinko korvattiin mopojen ja moottoripyörien liikennevakuutuksesta, useimmiten vahingoissa loukkaantui moottoripyöräilijä tai mopoilija.Traktorimönkijöiden määrä liikenteessä ja myös niille tapahtuneet liikennevahingot ovat kasvaneet jyrkästi kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2023 traktorimönkijöiden liikennevakuutuksista korvattiin noin 1 000 vahinkoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParkki- ja piha-alueilla sattuuLiikennevahingoista 46 prosenttia tapahtui pysäköintialueilla, huoltoasemilla, pihoilla ja muilla vastaavilla alueilla. Peruutusvahingot ovat yleisin vahinkotyyppi, niitä oli noin kolmannes (30 %) kaikista liikennevahingoista.Parkki- ja piha-alueilla tapahtuneista vahingoista peräti puolet oli peruutusvahinkoja. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa