16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vakuutuslautakunta otti kantaa kuorma-autoilijan ja vakuutusyhtiön väliseen kiistaan siitä, oliko vakuutusyhtiö velvollinen korvaamaan auton kipatessa tapahtuneen vahingon. Kuorma-autoilija kuljetti kuorma-autolla lumikuormaa tammikuussa 2024. Kun autoilija kippasi lumikuormaa, auto kaatui vasemmalle kyljelleen. Vakuutusyhtiön saaman vahinkoilmoituksen mukaan alusta, missä autoa kipattiin, oli tasainen.Vakuutusyhtiö antoi tapahtumasta korvauspäätöksen runsas kuukausi tapahtuman jälkeen. Kuljetusliike, joka tässä tapauksessa oli vakuutuksenottaja, oli toimittanut vakuutusyhtiöön lausunnon tapahtumasta. Sen mukaan auton kaatumisen oli aiheuttanut kuorman heilahdus tai vaihtoehtoisesti se, ettei kuorma ollut lähtenyt purkautumaan lavalta. Kuljetusliikeen ottaman vakuutuksen rajoitusehdon mukaan vakuutusturva ei kuitenkaan korvaa vahinkoa, joka aiheutuu kuormasta. Koska vahinko tässä tapauksessa oli aiheutunut kuorman heilahtamisesta tai sen jäämisestä kiinni kuorma-auton lavaan kippauksen yhteydessä, vakuutusyhtiö katsoi, että sen ei tarvinnut korvata vahinkoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljetusliike valitti päätöksestä usean kerranKuljetusliike ei ollut vakuutusyhtiön päätökseen tyytyväinen ja hän toimitti vakuutusyhtiölle oikaisupyynnön vakuutusmeklarin välityksellä. Oikaisupyynnössä todettiin, että ajoneuvo oli kaatunut siitä syystä, että ajoneuvon jousitusta ei ollut laskettu tai se ei ollut laskeutunut täysin ala-asentoon kipattaessa. Jos ilmajousitetun ajoneuvon jousitusta ei kipattaessa lasketa alas, on todennäköistä, että kippaaminen johtaa kaatumiseen. Vakuutusmeklarin toimittamassa oikaisupyynnössä todettiin, että kyseisessä tapauksessa kippiä oli ennen ajoneuvon kaatumista ehditty nostaa vain noin yhden metrin korkeudelle, mikä ei tue johtopäätöstä siitä, että vahinko olisi aiheutunut kuorman tarttumisesta lavaan.Vakuutusyhtiö antoi uuden korvauspäätöksen huhtikuussa, mutta korvausta ei tullut nytkään viheliäisestä tapahtuneesta vahingosta. Uudessa korvauspäätöksessään vakuutusyhtiö lausui, että kaatumisen syy ei ole saadun lisäselvityksen mukaan ollut kuormassa, vaan ajoneuvon jousituksessa. Vakuutusyhtiö katsoi uudessa päätöksessään, että kyse on tällöin ollut työ- tai käyttövirheestä, joiden johdosta aiheutuneita vahinkoja ei rajoitusehtojen mukaan korvata kaskovakuutuksesta. Kuljetusliikkeellä meinasi siis nousta tie pystyyn korvauksen hakemisessa, ja niinpä se haki päätökseen muutosta vakuutusyhtiön sisäisessä muutoksenhakumenettelyssä. Kuljetusliike vetosi muutoksenhakumenettelyssä vakuutusyhtiön viisi vuotta aiemmin antamaan myönteiseen korvauspäätökseen, joka kuljetusliikkeen mukaan oli koskenut vakuutuksenottajayrityksen kuorma-autoa kohdannutta samanlaista vahinkotapahtumaa. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen