4.2.2016 Liikenne KymiRing – kansainvälisen tason ratahanke etenee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkään vireillä ollut hanke täyttää sunnuntaina 10 vuotta. Valmistelevia töitä on tehty paperilla vuosia, mutta nyt muuttuu myös maisema. Yhtenä suurena tavoitteena on saada MotoGP-kisa Suomeen. KymiRing on mittava projekti, josta on puhuttu jo vuosia. Suunnitelmatasolla asiat ovat varsin valmiita, mutta työmaalla maisema muuttuu vähitellen.– Ratalinja on raivattu maastoon jo syksyllä ja metsätöitä on tehty muun muassa viime viikolla. Nyt on saatava louhinta käyntiin, että saamme kaikki rakennustyössä tarvittavat maa-ainekset käyttöön, hankepäällikkö Timo Pohjola kertoo.Ratahanke levittäytyy 180 hehtaarin alueelle ja tavoitteena on saada rakennusmateriaalit maa-ainesten osalta omalta alueelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy4,7 kilometrin ratakierrosPaperilla KymiRing näyttää hyvältä. Noin 4,7 kilometriä pitkä päärata on suunniteltu FIA 2-luokituksen mukaisesti. Tavoitteena on toteuttaa rata niin, että turva-alueita muuntamalla se mukautuisi täyttämään jopa autourheilun kuninkuusluokka F1:n vaatimukset.Kaksipyöräisten puolella rata täyttää FIM A -luokituksen määräykset, joten toteutuessaan radalla ajettavien kansainvälisten moottoripyöräkilpailujen saaminen Suomeen ei ole kiinni puitteista.Pääradan lisäksi kokonaisuuteen kuuluu ainakin tässä vaiheessa rallicrossrata sekä puitteet kartingille, motocrossille, speedwaylle ja endurolle. Kilpailutoiminnan lisäksi tavoitteena on luoda puitteet kokonaisvaltaiselle harjoittelulle.Ensimmäinen kerros asvalttia 2017Ratahankkeen edetessä ensimmäisenä ajamaan päästään soralla.– Pitkällä radalla on ensimmäinen kerros asvalttia vuonna 2017, Pohjola ennakoi.Asvalttia lasketaan radan pintaan mahdollisesti jopa kolme kerrosta. Todennäköisesti kerrosten väliin halutaan ainakin yksi talvi, sillä tavoitteena on todella tasainen ja laadukas pinta.– Iso rata on työnä haastavin. Vastaavaa ei ole koskaan tehty Suomessa, Pohjola kertoo.Ratahankkeen vaiheista tiedetään lisää viimeistään kesään mennessä. Mahdollisesti aiemminkin.– Saamme tänään käsiimme tuoreimmat suunnitelmat tulevasta radasta. KymiRingin hallitus kokoontuu 17.2. ja sen jälkeen voi olla uutta kerrottavaa julkisestikin, Pohjola arvioi.MotoGP:n kanssa neuvotellaanTavoitteena on saada MotoGP kisa järjestettäväksi Suomeen. Tavoiteltava ajankohta kisaviikonlopulle on heinäkuu.– Neuvottelut ovat pitkällä MotoGP:n kanssa, tyytyväinen Pohjola kertoo.Radan taustalla toimiva KymiRing Oy suunnittelee pelkkää kilpailutoimintaa laveampaa kokonaisuutta. Ääneen esitetty tavoite on rakentaa Pohjois-Euroopan johtavan ajokoulutus- ja liikenneturvallisuus- sekä moottoriurheilukeskus. Realismia on se, että mittava hanke on suunniteltu toteutettavaksi useassa vaiheessa.KymiRingin ajokoulutuskeskus tullee olemaan monipuolinen ajoharjoittelurata, jossa voidaan tarvittaessa toteuttaa myös raskaan liikenteen, pelastus- ja puolustusvoimien ajoneuvojen ajokoulutusta sekä siviililiikenneajoneuvojen ajoharjoittelua.Radan oheen on tämänhetkisten suunnitelmien mukaan tarkoitus rakentaa muun muassa hotelli, yrityspuisto, erillisiä tukitoimintatiloja sekä varikkoalue ja palvelukeskus.Teksti Antti Hentinen, lähde ja kuvitus KymiRing OyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa