19.7.2017

Kysely: autonomia epäilyttää, kuljettaja-avustimet eivät

Kuun vaihteessa toteutettu kyselytutkimus luotasi suomalaisten suhtautumista uusiin ajoneuvotekniikoihin ja liikennepalveluihin.

Kesä- ja heinäkuun taitteessa toteutetussa verkkokyselyssä auto- ja liikennealan järjestöt tiedustelivat vastaajien näkemyksiä autoilun ja liikkumisen tulevaisuudesta. Verkkokyselyyn osallistui 538 vastaajaa, joista 85% on kiinnostunut hankkimaan autoonsa tilannekohtaisia kuljettaja-avustimia, kuten kaistavahtijärjestelmiä tai pysäköintiavustimia.

Noin 70% vastanneista ilmaisi kiinnostusta kuljettajia avustamiin järjestelmiin, jotka puuttuvat ajamiseen merkittävämmin. Tällaisia ovat esimerkiksi autonominen hätäjarrutustoiminto tai ruuhka-avustin. Tulosten mukaan suhtautuminen kuljettajaa avustimiin järjestelmiin riippuu järjestelmän autonomisuudesta, eli mitä kehittyneempi järjestelmä on, sitä varautuneemmin siihen suhtaudutaan.

Joka kolmas vastaajista oli kiinnostunut täysin autonomisesta autosta. Täyssähköinen auto kiinnosti noin puolta vastaajista ja noin 70% olisi kiinnostunut ladattavasta hybridiautosta. Myös viime aikoina esillä ollut kaasuautoilu kiinnosti noin 40%:ia vastaajista.

Päästöjen ja turvateknologioiden osalta kehitys on kuitenkin hidasta, sillä autokannan keski-ikä on korkea ja romutusikä on noussut jo yli 20 vuoteen. SuomiAreenalla Porissa järjestetyssä auto- ja liikennealan keskustelutilaisuudessa asiaa kommentoi muun muassa Osmo Soininvaara:
– Autoilun hankinnan verotuksen argumentti on jäänyt ajastaan pahasti jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudet palvelut kiinnostavat täydentävästi

Kyselyssä selvitettiin myös vastaajien kantaa uusiin liikkumispalveluihin. Vastaajien mukaan esimerkiksi kuukausimaksulliset mobility-as-a-service-palvelut nähdään nykyisiä liikkumismuotoja täydentävinä. Oman auton ne voisivat korvata vain joka kymmenennellä vastaajalla.

Yhteiskäyttöautot saivat vastaajilta kylmäkiskoisen vastaanoton, johtuen mahdollisesti palveluiden ja kokemusten vähäisestä määrästä. Myös vertaisvuokrauksen kohdalla vastaanotto oli varovaista. Oman autonsa oli valmis antamaan vuokralle vain joka kymmenes, mutta vertaisvuokrauksesta auton voisi vuokrata kaksi vastaajaa viidestä.

– Vaikka yhteiskäyttöautot yleistyvätkin, vielä 30-40 vuoden kuluttuakin suurimmalla osalla suomalaisista on oma auto. Tämän takia sähkö- ja kaasuautojen yleistymisen nopeuttaminen on tärkeää päästöjen vähentämiseksi, arvioi ulkomaankauppaministeri Kai Mykkänen auto- ja liikennealan yhteisessä keskustelutilaisuudessa Porin SuomiAreenalla.

Innokkaammin suhtauduttiin yksityisleasingiin. Joka neljäs vastaaja arvioi, että omistusauto voisi tulevaisuudessa korvautua leasingilla. Alan odotetaankin lähtevän Suomessa kasvuun Ruotsin tavoin.

Noin puolet vastaajista olisi valmis hyväksymään autonsa kilometrimäärän tai liikkumisen seurannan joko vakuutusten tai verotuksen pohjaksi. Myönteisimmin tähän suhtautuivat vähän ajavat.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus Kuva: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia