10.3.2022 Liikenne Kysely paljastaa: väistämissääntöjen tuntemuksessa paljon parannettavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturva: liikennesääntöjen kertaamisen lisäksi risteysalueilla on syytä ajaa ennakoiden ja hiljentää nopeutta – kulkumuodosta riippumatta. Vilkkain pyöräilykausi on pian käsillä kevään edetessä ja talven väistyessä. Pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisten väistämissääntöjen tuntemuksessa suomalaisilla on paljon tietovajetta.– Kun pyöräilijä tulee pyörätieltä ajoradalle, hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan liikennettä – paitsi jos väistämisvelvollisuus on toisin osoitettu liikennemerkillä. Lisäksi on muistettava, että kääntyvä ajoneuvo väistää aina risteävää tietä ylittävää pyöräilijää, jalankulkijaa tai mopoilijaa, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Marko Nieminen kertaa sääntöjä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuolet tunsi uuden liikennemerkinUusi tieliikennelaki toi mukanaan myös uusia liikennemerkkejä, joista yksi on Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Sillä velvoitetaan ajoneuvon kuljettajaa väistämään pyörätien jatkeella tietä ylittävää pyöräilijää. Merkkiä voidaan käyttää vain, jos pyörätien jatke on rakenteellisesti korotettu.Pyörätien jatkeen ajoratamerkintöjä koskeva muutos ei välttämättä vielä näy tien päällä, sillä tienpitäjillä on kahden vuoden siirtymäaika merkintöjen muuttamiseen kesäkuussa 2020 voimaan tulleen tieliikennelakimuutoksen jälkeen.Liikenneturvan mukaan ajoratamerkintöjen sijaan huomio kannattaakin kiinnittää liikennemerkkeihin ja liikennetilanteeseen kokonaisuutena.Kyselyssä noin puolet (52 %) suomalaisista tiesi Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkin merkityksen.– Useammin pyöräilijää ja samalla muutakin liikennettä velvoittaa edelleen väistämään kärkikolmio tai stop-merkki, joiden merkityksen pitäisi olla ihan jokaisen tiedossa.Liikenneturvan teettämään ja Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi 1 092 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen korostaa tienpitäjän vastuuta liikenteenohjauslaitteiden asettajana.– Liikennemerkit tulisi asettaa ja tiemerkinnät maalata asetusten mukaisesti. Valitettavasti Suomesta löytyy paljon paikkoja, joissa näin ei ole, Vesalainen toteaa ja viittaa Moottorin aiempaan uutisointiin.Risteyksissä hiljempää vauhtiaMaltti on aina sallittua: ennakoiva ajotapa edesauttaa kaikkien tielläliikkujien turvallista liikkumista. Liikenneturva muistuttaa, että liikennesääntöjen kertaamisen lisäksi risteysalueilla on syytä ajaa ennakoiden ja hiljentää nopeutta kulkumuodosta riippumatta.Turvalliseen risteysajoon liittyy Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piipan mukaan muutakin kuin pelkkä väistämisvelvollisuuden tai liikennevalojen noudattaminen.– Vauhdin hiljentäminen risteyksiin helpottaa sekä pyöräilijän että autoilijan havainnointia ja reagointia, vaikka itsellä ei olisikaan väistämisvelvollisuutta. Myös aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta on osoitettava selvästi ja hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä, Piippa korostaa.Liikenteessä kannattaa ennakoida– Oikean tilannenopeuden käyttö parantaa oman ajamisen ennakoitavuutta. Hiljennetään siis vauhtia ajoissa ja riittävästi ja osoitetaan näin oma väistämisaikomus, Autoliiton Vesalainen korostaa.Hänen mukaansa oman toiminnan ennalta-arvattavuus on muutenkin keskeinen turvallisen ajamisen tukipilari.– Valitettavan usein näkee pyöräilijän ajavan niin, että poukkoillaan vauhdilla välillä pyörätiellä ja välillä ajoradalla – tai jopa jalkakäytävällä – sen mukaan, mikä omasta näkökulmasta tuntuu sujuvoittavan etenemistä, Vesalainen huomauttaa.– Tällaisia yhtäkkisiä ajolinjan ja -paikan muutoksia on muiden tienkäyttäjien kuitenkin mahdotonta ennustaa, jos niistä ei kerrota asianmukaisin merkinannoin. Lisäksi on olennaista muistaa riittävän alhainen nopeus, huolellinen havainnointi ja tarvittaessa muun liikenteen väistäminen.Autoliiton koulutuspäällikkö tähdentää, että kaikki tekevät liikenteessä virheitä.– Kaikkien tienkäyttäjien on tarpeen tullen oltava valmiita luopumaan vuorostaan vaaran tai vahingon välttämiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuojatien yli saa pyöräilläLiikenneturvan kyselyssä vain reilu kolmannes (38 %) tiesi vääräksi väitteen, jonka mukaan suojatietä ei saisi ylittää pyöräillen vaan pyörä olisi talutettava. Kesäkuussa 2020 voimaan tullut tieliikennelaki selvensi pyöräilijän oikeuden ylittää tie suojatietä pitkin ajaen.– Suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu paikka tien ylittämiseen. Suojatiesäännön mukaan kuljettajien on annettava tietä jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sinne, Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara kertoo.Polkupyörä on kuitenkin ajoneuvo.– Suojatiesääntö ei siis kosketa pyöräilijää, joka ylittää suojatietä ajaen. Mutta jos pyöräilijä taluttaa pyöränsä suojatietä pitkin, on hän jalankulkija, jolloin autoilevien on annettava hänelle tietä, Elovaara muistuttaa.Tärkeimpiä väistämissääntötilanteita voi kerrata täältä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenneturva, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa