5.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin moottoriöljyn lämpötila on liian korkea? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoriöljyn normaali käyttölämpötila on noin sadan asteen paikkeilla. Öljyn viskositeetti, laatu ja vaihtoväli vaikuttavat sen lämmönkestävyyteen. Kysymys: Milloin moottoriöljyn lämpötila on liian korkea? Käytän talvisaikaan nokkapeittoa, että auto lämpenee nopeammin tai yleensä. Jossain +5 lämpötilassa moottoriöljyn lämpötila nousee 91–93 asteeseen. Jäähdyttimen lämpötila jököttää normaalissa eikä osoita ylikuumenemisen merkkejä. Pitääkö olla huolissaan? Moottoriöljyllä on tärkeä tehtävä – se voitelee, jäähdyttää ja sitoo likaa moottorissa. Jotta se voi hoitaa tehtävänsä kunnolla, sen lämpötilan tulisi pysyä tietyissä rajoissa. Liian alhaisessa lämpötilassa öljy on paksua eikä kierrä tehokkaasti, kun taas liian korkeassa lämpötilassa öljy alkaa menettää viskositeettinsa ja suojaavat ominaisuutensa.Moottoriöljyn normaali käyttölämpötila liikkuu tyypillisesti 90 ja 110 °C:n välillä. Tätä korkeammat lukemat voivat hetkellisesti olla hyväksyttäviä erityisen kovassa ajossa, kuten paahteisella moottoritiellä tai raskaalla kuormalla, mutta yli 120 °C nouseva öljyn lämpötila on yleensä merkki ongelmasta. Öljyn hajoaminen kiihtyy tällöin, ja moottori kuluu nopeammin. Yli 130 °C lämpötilat ovat yleensä kriittisiä rajoja, jolloin öljyn voitelukyky heikkenee selvästi ja moottorivaurion riski kasvaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÖljyn viskositeetti ja luokituksetMoottoriöljyn viskositeetti kertoo, kuinka juoksevaa tai jäykkää öljy on eri lämpötiloissa. Se ilmaistaan yleensä kahdella luvulla, kuten 5W-30. Ensimmäinen luku ja kirjain "W" eli ”winter” kertovat moottoriöljyn alimman käyttölämpötilan – mitä pienempi numero, sitä helpommin öljy virtaa pakkasessa. Jälkimmäinen luku kertoo, kuinka paksuna öljy säilyy moottorin käydessä kuumana. Esimerkiksi 30-luokan öljy on juoksevampaa kuin 40-luokan, ja sopii hyvin nykyaikaisiin moottoreihin, joissa tarvitaan kevyempää voitelua.Viskositeetti vaikuttaa öljyn kykyyn suojata moottoria eri olosuhteissa. Liian paksu öljy voi vaikeuttaa käynnistystä kylmässä, kun taas liian ohut öljy ei ehkä suojaa riittävästi kuumaa moottoria. Siksi on tärkeää käyttää juuri sen viskositeettiluokan öljyä, jonka autonvalmistaja on määritellyt.Öljyillä on myös laatu- ja suorituskykyluokituksia, kuten API- ja ACEA-merkinnät. Esimerkiksi ACEA C3 -luokitus tarkoittaa, että öljy sopii nykyaikaisille, matalapäästöisille dieselmoottoreille ja on yhteensopiva hiukkassuodattimien kanssa. Ne kertovat, millaisiin moottoreihin öljy soveltuu ja millaisia vaatimuksia se täyttää. API-luokitukset taas eroavat bensiinille ja dieselille, ja kirjainyhdistelmät, kuten SN tai CK-4, kertovat öljyn ominaisuuksista ja laadusta.Milloin on syytä huoleen?Moni ei välttämättä edes tiedä öljyn lämpötilaa, ellei autossa ole erillistä mittaria. Vaikka jäähdytinneste olisikin lämmennyt käyttölämpötilaan ajomatkan alussa, moottoriöljy voi silti olla viileämpää ja saavuttaa oikean lämpötilansa vasta myöhemmin. Se johtuu siitä, että öljy kiertää moottorissa eri reittejä ja lämpenee hitaammin kuin jäähdytinneste. Siksi moottorin lämpötilaa kannattaa seurata erityisesti kylmällä säällä ja lyhyillä ajomatkoilla, jolloin öljy ei välttämättä ehdi lämmetä riittävästi. Suomessa yleisempi ja usein suurempi ongelma on juuri liian kylmä öljy, koska se hidastaa tehokasta voitelua ja lisää moottorin kulumista.Jos moottoriöljyn lämpötila pysyy ajon aikana 90–110 asteen haarukassa, tilanne on täysin normaali. Sitä suuremmat lukemat voivat olla merkki jäähdytysjärjestelmän tehottomuudesta, väärästä öljytyypistä tai esimerkiksi ylipitkistä öljynvaihtoväleistä. Toistuvat korkeat lämpötilat voivat myös viitata termostaatin, öljynjäähdyttimen tai antureiden vikaantumiseen. Öljyn vanheneminen tai viskositeetin heikkeneminen voivat nekin aiheuttaa korkeampaa lämpökuormaa moottorille. Säännöllinen öljynvaihto valmistajan suositusten mukaan ja ajotavan sekä olosuhteiden huomioiminen ovat avainasemassa. Nokkapeiton käyttöNokkapeitto, jota kutsutaan myös maski- tai viimasuojaksi, auttaa moottoria lämpenemään nopeammin kylmällä säällä. Se estää viileää ilmaa pääsemästä suoraan jäähdyttimeen, mikä nopeuttaa öljyn ja moottorin lämpiämistä erityisesti pakkaskeleillä. Tämä parantaa voitelua, vähentää kulumista ja tuo lämmintä ilmaa matkustamoon nopeammin.Viimasuojaa käytetään yleensä autoissa, jossa moottorin lämpeneminen kestää kauan, kuten suuritehoisissa dieselmoottoreissa. Talvella, kun lämpötila laskee selvästi pakkasen puolelle, suoja on hyödyllinen varsinkin kaupunkiajossa ja lyhyillä matkoilla. Keväämmällä, kun lämpötila nousee yli viiden asteen, suoja kannattaa joko poistaa tai ainakin avata osittain. Liian tehokas viimasuoja saattaa estää jäähdytystä ja nostaa moottorin lämpötilan tarpeettoman korkeaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 21.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitkä turvavarusteet ovat pakollisia autossa eri Euroopan maissa? 14.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako halvan polttoaineen perässä ajella? 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen