5.7.2025

Kysy autoista: milloin moottoriöljyn lämpötila on liian korkea?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Moottoriöljyn normaali käyttölämpötila on noin sadan asteen paikkeilla. Öljyn viskositeetti, laatu ja vaihtoväli vaikuttavat sen lämmönkestävyyteen.

Kysymys: Milloin moottoriöljyn lämpötila on liian korkea? Käytän talvisaikaan nokkapeittoa, että auto lämpenee nopeammin tai yleensä. Jossain +5 lämpötilassa moottoriöljyn lämpötila nousee 91–93 asteeseen. Jäähdyttimen lämpötila jököttää normaalissa eikä osoita ylikuumenemisen merkkejä. Pitääkö olla huolissaan?      

Moottoriöljyllä on tärkeä tehtävä – se voitelee, jäähdyttää ja sitoo likaa moottorissa. Jotta se voi hoitaa tehtävänsä kunnolla, sen lämpötilan tulisi pysyä tietyissä rajoissa. Liian alhaisessa lämpötilassa öljy on paksua eikä kierrä tehokkaasti, kun taas liian korkeassa lämpötilassa öljy alkaa menettää viskositeettinsa ja suojaavat ominaisuutensa.

Moottoriöljyn normaali käyttölämpötila liikkuu tyypillisesti 90 ja 110 °C:n välillä. Tätä korkeammat lukemat voivat hetkellisesti olla hyväksyttäviä erityisen kovassa ajossa, kuten paahteisella moottoritiellä tai raskaalla kuormalla, mutta yli 120 °C nouseva öljyn lämpötila on yleensä merkki ongelmasta. Öljyn hajoaminen kiihtyy tällöin, ja moottori kuluu nopeammin. Yli 130 °C lämpötilat ovat yleensä kriittisiä rajoja, jolloin öljyn voitelukyky heikkenee selvästi ja moottorivaurion riski kasvaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Öljyn viskositeetti ja luokitukset

Moottoriöljyn viskositeetti kertoo, kuinka juoksevaa tai jäykkää öljy on eri lämpötiloissa. Se ilmaistaan yleensä kahdella luvulla, kuten 5W-30. Ensimmäinen luku ja kirjain "W" eli ”winter” kertovat moottoriöljyn alimman käyttölämpötilan – mitä pienempi numero, sitä helpommin öljy virtaa pakkasessa. Jälkimmäinen luku kertoo, kuinka paksuna öljy säilyy moottorin käydessä kuumana. Esimerkiksi 30-luokan öljy on juoksevampaa kuin 40-luokan, ja sopii hyvin nykyaikaisiin moottoreihin, joissa tarvitaan kevyempää voitelua.

Viskositeetti vaikuttaa öljyn kykyyn suojata moottoria eri olosuhteissa. Liian paksu öljy voi vaikeuttaa käynnistystä kylmässä, kun taas liian ohut öljy ei ehkä suojaa riittävästi kuumaa moottoria. Siksi on tärkeää käyttää juuri sen viskositeettiluokan öljyä, jonka autonvalmistaja on määritellyt.

Öljyillä on myös laatu- ja suorituskykyluokituksia, kuten API- ja ACEA-merkinnät. Esimerkiksi ACEA C3 -luokitus tarkoittaa, että öljy sopii nykyaikaisille, matalapäästöisille dieselmoottoreille ja on yhteensopiva hiukkassuodattimien kanssa. Ne kertovat, millaisiin moottoreihin öljy soveltuu ja millaisia vaatimuksia se täyttää. API-luokitukset taas eroavat bensiinille ja dieselille, ja kirjainyhdistelmät, kuten SN tai CK-4, kertovat öljyn ominaisuuksista ja laadusta.

Milloin on syytä huoleen?

Moni ei välttämättä edes tiedä öljyn lämpötilaa, ellei autossa ole erillistä mittaria. Vaikka jäähdytinneste olisikin lämmennyt käyttölämpötilaan ajomatkan alussa, moottoriöljy voi silti olla viileämpää ja saavuttaa oikean lämpötilansa vasta myöhemmin. Se johtuu siitä, että öljy kiertää moottorissa eri reittejä ja lämpenee hitaammin kuin jäähdytinneste. Siksi moottorin lämpötilaa kannattaa seurata erityisesti kylmällä säällä ja lyhyillä ajomatkoilla, jolloin öljy ei välttämättä ehdi lämmetä riittävästi. Suomessa yleisempi ja usein suurempi ongelma on juuri liian kylmä öljy, koska se hidastaa tehokasta voitelua ja lisää moottorin kulumista.

Jos moottoriöljyn lämpötila pysyy ajon aikana 90–110 asteen haarukassa, tilanne on täysin normaali. Sitä suuremmat lukemat voivat olla merkki jäähdytysjärjestelmän tehottomuudesta, väärästä öljytyypistä tai esimerkiksi ylipitkistä öljynvaihtoväleistä. Toistuvat korkeat lämpötilat voivat myös viitata termostaatin, öljynjäähdyttimen tai antureiden vikaantumiseen. Öljyn vanheneminen tai viskositeetin heikkeneminen voivat nekin aiheuttaa korkeampaa lämpökuormaa moottorille. Säännöllinen öljynvaihto valmistajan suositusten mukaan ja ajotavan sekä olosuhteiden huomioiminen ovat avainasemassa.

Nokkapeiton käyttö

Nokkapeitto, jota kutsutaan myös maski- tai viimasuojaksi, auttaa moottoria lämpenemään nopeammin kylmällä säällä. Se estää viileää ilmaa pääsemästä suoraan jäähdyttimeen, mikä nopeuttaa öljyn ja moottorin lämpiämistä erityisesti pakkaskeleillä. Tämä parantaa voitelua, vähentää kulumista ja tuo lämmintä ilmaa matkustamoon nopeammin.

Viimasuojaa käytetään yleensä autoissa, jossa moottorin lämpeneminen kestää kauan, kuten suuritehoisissa dieselmoottoreissa. Talvella, kun lämpötila laskee selvästi pakkasen puolelle, suoja on hyödyllinen varsinkin kaupunkiajossa ja lyhyillä matkoilla. Keväämmällä, kun lämpötila nousee yli viiden asteen, suoja kannattaa joko poistaa tai ainakin avata osittain. Liian tehokas viimasuoja saattaa estää jäähdytystä ja nostaa moottorin lämpötilan tarpeettoman korkeaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat