13.3.2020

Lähes 750 000 Volvoa ohjelmistopäivitykseen – automaattisessa hätäjarrutuksessa vakavia puutteita

Volvo V60

Tanskan Autoliiton havaitsema ongelma johtaa mittavaan takaisinkutsukampanjaan, joka koskee valmistajan automallistoa varsin laajasti.

Tuoreet testitulokset paljastivat ongelman Volvon automaattisessa hätäjarrutuksessa. AEB-järjestelmä epäonnistui perinteisessä jarrutustestissä, joka simuloi peräänajotilannetta, Tanskan Autoliitto FDM kertoo.

Testitulos tarkoittanee maailmanlaajuista takaisinkutsukampanjaa, joka koskeettanee FDM:n mukaan peräti 736 340 ajoneuvoa. Järjestö vaatii autovalmistajaa toteuttamaan takaisinkutsun viivyttelemättä.

FDM:n julkaiseman tiedotteen mukaan ongelma on havaittu Volvo-malleissa: V90/S90, V60, XC90, XC60 ja XC40. Ongelmayksilöt on valmistettu 21.1.2019 tai sen jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Automaattinen hätäjarrutus uinuu

Viallinen järjestelmä ei toimi FDM:n mukaan jarrutustilanteessa kuten sen pitäisi. Eli automaattinen jarrutus ei estä törmäystä, vaikka niin tulisi tapahtua. Ongelma havaittiin aktiivista turvallisuusjärjestelmää koskevissa kokeissa. Vika ilmeni, kun testiautolla ajettiin auton perää muistuttavaa testityynyä päin.

Toistuvasta ongelmasta raportoitiin valmistajalle, joka lähetti testipaikalle Tanskaan myös omat asiantuntijansa Ruotsista.

Lopulta testiauto vietiin Göteborgiin valmistajan omaan testauslaitokseen jatkotutkimuksia varten, jossa myös ongelman laajuus varmistui. Volvon mukaan kyseessä on ohjelmisto-ongelma, joka ratkeaa järjestelmäpäivityksen avulla.

– Autonominen hätäjarrutus on uusien autojen kohdalla erityisen tärkeä ominaisuus turvallisuuden kannalta ja sen tulisi toimia virheettömästi. Olemme erittäin tyytyväisiä kuultuamme, että Volvo takaisinkutsuu kaikki ongelma-ajoneuvot, varsinkin kun kyseessä on tämän kokoluokan vika. Auto ei tunnista, eikä siten myöskään pysähdy, kun edessä on toinen auto, jalankulkija tai pyöräilijä, kertoo FDM:n tekninen asiantuntija Lone Otto.

Reagointinopeudessa petrattavaa

Volvo sai tiedon ongelmasta loppuvuodesta 2019.

– Emme odota jokaisen auton olevan virheetön, mutta odotamme virheiden korjausta, jos sellaisia löytyy, erityisesti silloin kun ne vaikuttavat ajoneuvon turvallisuuteen. Vaikka Volvo otti havaintomme vakavissaan, olemme joutuneet muistuttamaan heitä huolestamme. Kuluttajajärjestönä olemme olleet ymmällämme, että näin vakavan turvallisuusvian kanssa toimitaan tällä tavoin. Volvon tulee petrata tästä.

FDM kertoo tiedottaneensa havainnoista eurooppalaisia sisarjärjestöjään, Euro NCAP -organisaatiota ja kansainvälistä autoliitto FIA:aa.

FDM kannustaa myös kaikkia vialliseksi epäilemänsä ajoneuvon omistavia selvittämään mahdollisen korjaustarpeen.

Lähde: FDM Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat