11.3.2023

Lamborghini julkaisi tietoa tulevan superautonsa voimalinjasta – edelleen V12-moottorilla

Lamborghini on julkaissut tietoa tulevasta superautostaan, joka korvaa yli 10-vuotiaan Aventadorin.

Lamborghini LB744 – on oletettavasti vielä pelkkä työnimi italialaisvalmistajan tulevalle superautolle. Mutta nyt kuitenkin italialainen superautovalmistaja antoi uudesta autosta ensimmäistä kertaa jotain konkreettista.

Tuleva uutuus korvaa legendaarisen Aventadorin. Aventadorin aikakausi on jatkunut vuodesta 2011, joten nyt Lambonkin on aika siirtyä uudelle aikakaudelle.

Lamborghini siirtyykin kirjaimellisesti uudelle aikakaudelle, sillä uutuus on italialaismerkin ensimmäinen sähköistetty malli. Auto on niin sanottu HPEV eli High-Performance Electrified Vehicle. Kysymyksessä on siis hybridi, jossa on akku, kolme sähkömoottoria sekä – V12-moottori.

Kyllä, uusi aikakausi ei Lamborghinin kohdalla tarkoita sitä, että sylinterien määrää vähennettäisi. Siinä mielessä sylinterien määrän vähentäminen ei ole ehkä myöskään mahdollista, sillä Lamborghini on ikäänkuin myös synonyymi 12-sylinterisille moottoreille – siitä asti, kun koko automerkki on ollut olemassa. Uusi malli myös esitellään tänä vuonna Lamborghinin 60 vuoden juhlan kunniaksi.

Mutta Lamborghinilta kerrotaan, että uuden LB744-auton moottoria on kehitetty paljon, se on suunniteltu kokonaan uusiksi. Uusi 6,5-litrainen moottori on samalla Lamborghinin kevein ja tehokkain moottori. Moottori painaa 218 kiloa, 17 kiloa vähemmän kuin Aventadorin voimanlähde. Uuden auton päästöt ovat myös pienentyneet useita kymmeniä prosentteja Aventadorista.

Uusi vaihteistokin on kevyempi kuin mitä esimerkiksi Aventadorissa ja superautojen tapaan vaihteiden vaihtojen täytyy tapahtua nopeasti myös uudessa mallissa. Vaihdot tapahtuvat vieläkin nopeammin kuin Huracanin 7-portaisessa vaihteistossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi sähkömoottoria edessä ja yksi vaihteiston yhteydessä

Sähkömoottoreista yksi on sijoitettu 8-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin yhteyteen ja kaksi muuta sähkömoottoria ovat auton etuakselilla. Kummallakin pyörällä on siis omat sähkömoottorinsa. Uusi Lamborghini on siis myös nelivetoinen.

Lamborghinin uusi V12-voimanlähde kehittää 825 hevosvoimaa, ja ne irtoavat moottorista korkeassa 9 250 kierroksen pyörimisnopeudessa. Moottori tarjoaa vääntöä 724 newtonmetriä. Yhteensä koko sähköistetyn voimalinjan teho on 1015 hevosvoimaa, ja voimalinjan kokonaisvääntö nousee yli tuhanteen newtonmetriin.

Lamborghini LB744:llä voi ajaa myös pelkällä sähköllä, mutta ei kovin pitkää matkaa, sillä akun koko on vain 3,8 kilowattituntia. Lamborghini kertoo, että akku latautuu kuudessa minuutissa tyhjästä täyteen energian talteenoton sekä V12-moottorin tarjoaman latauksen ansiosta. Jos akkua ladataan muuten, se latautuu tyhjästä täyteen puolessa tunnissa.

Lähde Lamborghini

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat