11.3.2020

Lauhan talven vitsaukset: tievauriot ja tuulilasien rikkoutumiset

routavaurio

Etenkin eteläisen Suomen vähäluminen talvi on näkynyt alkuvuodesta teiden kunnon rapautumisena ja tuulilasivahinkojen runsautena – myös autojen renkaat, vanteet ja alusta ovat kovilla.

Tienpinnoissa on nyt poikkeuksellisen paljon vaurioita. Edestakaiset lämpötilavaihtelut pakkasen ja plusasteiden välillä yhdessä runsaiden vesisateiden kanssa ovat kova haaste päällysteille. Keliolosuhteiden alulle panemat vauriot pahenevat entisestään liikenteen vaikutuksesta, päällysteen hajotessa lisää.

Tyypillisimmillään päällysteessä olevaan kuoppaan ajo aiheuttaa rengas- tai vannevaurion, hajottaa iskunvaimentimen tai vaurioittaa alustan niveliä ja tukivarsia. Kuopasta irtoaa asvaltille aina myös jonkin verran irtokiviä, jotka ovat omiaan aiheuttamaan tuulilasivaurioita lennähtäessään edellä ajavan renkaasta kohti takana ajavaa.

– Tiestön kunnossapito on äärimmäisen kehnoa ja hidasta siihen nähden, kuinka paljon autoilijoita rokotetaan erilaisten verojen ja maksujen muodossa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kritisoi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ennakointi auttaa

Tuulilasia voi varjella pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan nostattamat kivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin.

Vesalainen muistuttaa, että autoilija voi ajotavallaan vaikuttaa myös siihen, ettei kiviä sinkoilisi oman auton renkaista kanssa-autoilijoiden tuulilaseihin.

– Esimerkiksi ohitustilanteessa, kannattaa paluu omalle kaistalle tehdä vasta siinä vaiheessa, kun näkee ohittamansa auton taustapeilistä. Myös rajut nopeuden ja suunnan muutokset ovat omiaan levittämään renkaiden lamelleja ja irrottamaan kiviä. Rajuja kiihdytyksiä ja hätäisiä ohjausliikkeitä on siis syytä välttää, Vesalainen vinkkaa.

Hän suosittelee hankkimaan omaan autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Etuläpät säästävät oman auton kylkiä ja takaläpät takana ajavan tuulilasia ja konepeltiä.

Tuulilasin vaihto Autoklinikka

Pohjola Vakuutus: vahinkomäärä kasvussa

Eteläisen ja myös keskisen Suomen vähäluminen ja lauha talvi on vaikuttanut auto- ja tuulilasivahinkoihin, mutta eri suuntaisesti. Pohjola Vakuutuksen vahinkotilastojen perusteella autovahingot ovat vähentyneet noin 16 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan – jos mukaan ei lasketa hinaus- ja tuulilasivahinkoja.

Tuulilasivahinkojen määrä on sitä vastoin noussut merkittävästi, Pohjola Vakuutuksesta kerrotaan. Eriasteisia tuulilasivahinkoja sattuu tyypillisesti eniten huhtikuussa, mutta nyt lauhat talvisäät ovat kasanneet vahinkoja alkuvuoteen.

Ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljander taustoittaa, että tyypillisin tuulilasivaurio on irtohiekan, kivien ja nastojen aiheuttamat iskemät. Lauhat säätkin vaikuttavat vahinkomääriin.

– Lumisemmissa ja kylmemmissä pakkasolosuhteissa irtoaines ei lennä samalla tavalla. Lasivahingon syntyyn vaikuttavat olennaisesti ajonopeudet ja -tapa eli esimerkiksi etäisyys edellä ajavaan, Hiljander kertoo.

Pohjola Vakuutuksen käsittelemiä tuulilasivahinkoja on sattunut tämän vuoden tammikuussa noin tuhat enemmän kuin viime vuoden tammikuussa. Viime vuoden tammi–helmikuuhun verrattuna tuulilasivahinkoja on korvattu melkein 40 prosenttia enemmän. Hiljanderin mukaan tuulilasivahingoista korkeimmillaan puolet hoituu korjaustoimin, muutoin vaaditaan lasinvaihto.

Viime vuonna Pohjola Vakuutuksen lasiturvasta korvattiin vajaa 40 000 tuulilasivahinkoa.

Autoliiton vinkki: korjauta tuulilasivaurio välittömästi

Vaurioitunut tuulilasi kannattaa korjauttaa mahdollisimman nopeasti, ettei vauriokohta pääse laajenemaan. Mikäli korjaaminen ei ole mahdollista, on lasi vaihdettava.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan halkeamilta voi usein välttyä, kun korjauttaa lasiin tulleen kiveniskemän mahdollisimman pian sen ilmestyttyä. Kiveniskemä kannattaa suojata teipillä heti ja ajella sen jälkeen tuulilaseja korjaavaan liikkeeseen.

– Pääsääntöisesti enintään kahden euron kokoiset kiveniskemät ovat korjattavissa, elleivät ne sijaitse aivan tuulilasin reunassa tai suoraan kuljettajan näkökentässä.

Tuulilasin vaihto Autoklinikka

Lasin reunassa olevan kiveniskemän paikkaaminen saattaa helposti johtaa lasin halkeamiseen. Kuljettajan näkökentässä olevan kiveniskemän korjaamista ei suositella, koska se saattaa aiheuttaa optisia taittovirheitä tuulilasiin.

– Mikäli kiveniskemä ei ole korjattavissa, suosittelen tuulilasin vaihtoa.

Jos tuulilasissa on halkeama, se kannattaa Vesalaisen mukaan vaihtaa mahdollisimman pian.

– Vaikka halkeaman eteneminen olisikin pysäytettävissä poraamalla, se ei palauta lasin rakenteellista lujuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuulilasit aiempaa ohuempia

– Tuulilasivahinkoja on tänä vuonna viime vuotiseen tapaan paljon. Yleisesti tuulilasivahingot ovat vahvasti kasvussa oleva vahinkotyyppi. Ilmiön takana ovat lasipinta-alojen kasvu, päästörajoitusten mukanaan tuoma lasien ohentuminen sekä Suomen teiden heikko kunto, Autoklinikka-korjaamoketjun aluepäällikkö Markus Helkamäki taustoittaa.

Toisaalta lauhojen säiden vuoksi ajoväylillä on ollut tavallista vähemmän hiekoitushiekkaa.

– Hiekkaa ei näin ole kertynyt niin paljoa renkaisiin, mikä taas vähentää tuulilasivahinkoja.

Tuulilasin vaihto Autoklinikka

Monella on tuulilasivakuutus

Yhä useammassa autossa on sadetunnistin sekä erilaisia tutka- ja kamerajärjestelmiä, jotka toimivat tuulilasin läpi. Nykyaikainen tuulilasi on osa ajoneuvon kantavaa korirakennetta ja kuljettajaa avustavat järjestelmät on kalibroitava aina lasivaihdon jälkeen.

Helkamäen mukaan suurimmalla osalla Autoklinikan asiakkaista on tuulilasivakuutus. Mikäli autoilijalla on lasivakuutus, maksaa henkilöauton tuulilasin vaihto omavastuun verran eli vakuutuksesta riippuen noin 100–250 euroa. Lasinvaihdon hinta töineen, tarvikkeineen ja mahdollisine kalibrointeineen on 300–2 000 euroa.

Hajonnut tuulilasi aiheuttaa näkemäriskin ja voi myös olla syy hylkäävän päätöksen katsastuksessa. Kiveniskemän aiheuttaman tuulilasin korjauksen hinta on tyypillisesti 70–80 euroa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto / Jari Saarentaus, Marko Jokela

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat