16.7.2023 Ajoneuvot Lemmikin karvat pois auton sisustasta – testissä eri välineet Teksti Sini Ylivakeri Kuva Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erilaisia irtokarvanpoistoon kehitettyjä välineitä on paljon. Testissä käytettiin yleisempiä tavarataloista löytyviä välineitä. Lemmikin omistajille auton sisäputsaus voi olla erityisen työläs operaatio varsinkin karvanlähtöaikaan. Niinkuin monessa muussa auton puhdistukseen lliittyvissä asioissa, ei karvanpoistoon ole yhtä oikeaa lähestymistapaa - lähtötilanne vaikuttaa paljon.Pienet karkeat tikkukarvat eivät välttämättä lähde samalla konstilla, kuin pehmeä ja huopainen pohjavilla. Myös irtokarvan määrällä ja sisustan materiaalilla on väliä, kun valitaan sopiva lähestymistapa.On kuitenkin olemassa muutamia hyväksi todettuja keinoja, joilla irtokarvat saadaan siivottua auton sisustasta. Tässä artikkelissa kokeillaan muutamaa irtokarvan poistamiseen tarkoitettua menetelmää ja välinettä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyImuri on tärkein apuriMoni on varmasti jo todennut, että imurilla ei saa aivan kaikkea karvaa helposti pois sisustasta. Sillä on kuitenkin hyvä aloittaa, koska karvaiset ystävämme tuovat autoon useimmiten myös hiekkaa ja kuraa. Karvojen poistaminen on helpompaa, kun helposti irtoava lika on puhdistettu, eikä auton verhoilukaan ota niin paljoa itseensä, jos penkkejä lähtee hinkkaamaan karvanpoistoon tarkoitetulla välineellä.Testissä käytetyssä teollisuusimurissa maksimiteho on noin 1200 W, joka on hieman keskivertoimuria tehokkaampi. Imurin varsinaiseen siivoustehoon vaikuttaa nimellistehoa enemmän käytetyt suulakkeet ja imuroitava lika.Imureihin on saatavilla erilaisia suulakkeita ja tästä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti. Kapeilla ja pitkillä päillä saa hyvin kolot ja muut ahtaat paikat siivottua.Pyörivä tekstiiliharjasuulake on tasaisten pintojen hallitsija – yhdellä vedolla jää karvoista vapaa raita takakontin lattialle. Se nousee testissä tehokkuuden puolesta ykköspaikalle muiden irtokarvan irrottajien joukosta. Imurin huono puoli on kuitenkin kova meteli, ja tekstiilisuulakkeella desibelit kohoavat entisestään.Apuvälineet viimeistelyynKäytetyistä apuvälineistä karvanpoistorulla oli ainoa, joka keräsi siivotessa karvat samalla talteen pitäen harjauspinnan puhtaana. Sillä sai nopeasti työstettyä laajoja ja epätasaisiakin alueita, mutta ihan jokaiseen koloon se ei taipunut. Muilla työkaluilla karva lähti kyllä hyvin liikkeelle, mutta sitä piti työstää hetken aikaa isommiksi kasoiksi, jotta sen sai nypättyä sormin pois. Ongelma poistui, kun otti imurin toiseen käteen.Karvanpoistorullaa edestakaisin harjatessa syntyy staattinen sähkövaraus, jonka avulla rulla imaisee irtokarvat sisäänsä.Silikoniset ja kumiset apuvälineet olivat paras apu viimeisten tiukasti tekstiiliin huovuttuneiden karvojen poistoon. Kaikista parhaiten sitkeät karvat tuntuivat lähtevän karvanpoistoharjan nystyräpuolella. Kumihanskat ja pikkulasta jäivät vain niukasti kakkossijalle tässä testissä. Kumihanskat ja imuri löytyvät varmasti lähes jokaisen kotoa valmiiksi. Näillä saa edullisesti ja helposti auton puhtaaksi karvoista varsinkin, jos imurin suulakkeita hyödynnetään. Kumihanskoihin ja muihinkin samankaltaista materiaalia oleviin välineisiin sai lisätehoa, kun niitä kasteli hieman vedellä.Kumihanskat toimivat yllättävän hyvin. Voimaa ei tarvinnut käyttää hirveästi, kun karvat jo irtosivat.Lopulta auto tuli puhtaaksi karvoista, vaikka lähtötilanne olikin hieman haastava. Tehokkain keino karvanpoistoon oli käydä auto läpi ensin imurin tekstiilisuulakkeella tai hiljaisena vaihtoehtona karvanpoistorullalla. Sitten viimeistely hoitui mukavasti kumihanskoilla, silikoniharjalla tai -lastalla. Merkittävää eroa näillä apuvälineillä viimeistelyn kannalta ei ollut tässä testissä, joten valinta kannattaa tehdä oman mieltymyksen mukaan.Puhtauden ylläpitoon sopii hyvin silikoniharja taikka muu autossa kätevästi säilytettävä väline. Roskat ja karvat olisi hyvä siivota sitä mukaa, kun niitä alkaa kertymään, jotta myöhemmin välttyisi isommalta urakalta. Miten ehkäistä irtokarvoja autossa?Paras keino välttää irtokarvat autossa on estää niiden joutumista sinne ylipäänsä. Pohjavillalliset ja kaksoisturkkiset koirat kannattaa pestä ja harjata useammin karvanlähtöaikaan. Trimmaamot tarjoavat myös karvanlähtöaikaan sopivia pohjavillapesuja, joissa koiran turkki lopuksi kuivataan erikoiskuivaimella ja harjataan. Nypittävillä eli tyypillisesti karkeakarvaisilla koirilla taas vastaava toimenpide on viedä koira trimmaajalle nypittäväksi, kun karvaa alkaa irrota.Autoon on saatavilla erilaisia suojapeitteitä takapenkille ja peräkonttiin. Ne eivät välttämättä ole esteettisemmästä päästä, mutta kuraisemmankaan koiran ottaminen kyytiin ei kirpaise niin paljoa. Suojapeite on myös helppo ottaa pois ja pestä tarvittaessa.Kun lemmikki matkaa autossa, tulisi se lain mukaan olla kiinnitetty turvallisesti, kuten häkkiin tai lemmikin turvavöihin. Omassa häkissään matkustava karvakaveri pitää myös auton puhtaampana.Karvoja kulkeutuu autoon myös vaatteiden kautta. Esimerkiksi auton oven sivutaskussa kulkee mukana kätevästi vaateharja tai teippirulla, jolla hetkessä pyyhkäisee irtokarvat pois. Auton sisustaan tarkoitetut karvanpoistovälineet saattavat nimittäin vahingoittaa herkimpiä vaatemateriaaleja.Teksti ja kuvat: Sini YlivakeriMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSisätilat puhtaaksi: Pidä huolta muoveista Sisätilat puhtaaksi: Tekstiilipesuri tekee taikoja kangaspenkeille Sisätilat puhtaaksi: auton imurointi parantaa myös hengitysilmaa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle