28.8.2022 Liikenne Lentoliikenne toipuu vauhdilla – lentäjät väsyvät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lentoliikenne toipuu kovaa vauhtia pandemian jäljiltä. Kun lentoyhtiöt pyrkivät jälleen voitolle, nostaa vanha peto päätään. Vaarallinen esimerkki tästä koettiin vain pari viikkoa sitten. Kaupallisen lentoliikenteen kasvu, nyt siis erityisesti matkustajalennoissa, on kuluvana vuonna ollut vakuuttavaa. Jos parin vuoden ajan pulaa oli matkustajista, nyt on pikemminkin pulaa kalustosta ja lentäjistä. Ja lentäjät, jotka eivät hetki sitten päässeet ohjaimiin, tekevät siellä nyt pitkää päivää.Huoli lentäjien väsymyksestä ei ole mitenkään uusi asia, se vain nostaa tällä hetkellä erityisesti päätään, sillä lentoyhtiöt haluavat ottaa kirjaimellisesti kaiken irti useimpien matkustusrajoitusten purusta. Vajausta pahentaa erityisesti se, että monilta lentoyhtiöiltä lähti covidin aikana suuria määriä lentäjiä muun muassa eläkkeelle ja muihin töihin.Pohjois-Amerikassa, jossa lentoliikenteen kasvu on ollut kaikkein suurinta, kärsitään tällä hetkellä koko kentän laajuisesti noin 8 000 lentäjän vajauksesta. Lentokonevalmistaja Boeingin vuosittain tekemän kaupallisen ilmailun markkinakatsauksen mukaan seuraavien 20 vuoden aikana on maailmanlaajuisesti tarvetta jopa yli 600 000 uudelle lentäjälle.Lentäjän väsymys, kielillä sanottuna pilot fatigue, on todettu ensisijaiseksi syyksi lukuisille vakaville lento-onnettomuuksille, aina 2010-lukua myöten. Väsymystila vaikuttaa ihmisen suorituskykyyn samoilla tavoin kuin vaikkapa alkoholi. Alkoholin käyttöä voi lentäjien kohdalla onneksi valvoa, väsymystä sen sijaan ei. Siinä on pulma.Esimerkiksi Pilots Associationilta, Yhdysvaltain lentäjäliitolta, viestitään medialle, että yksin American Airlinesin lentäjät ilmoittivat pelkästään kesäkuussa uupumuksestaan lentoyhtiölle neljästä kymmeneen kertaa useammin kuin vastaavana aikana edellisvuonna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuore esimerkki taustallaAsiasta tekee valitettavan ajankohtaisen useiden medioiden raportoima vaaratilanne, joka koettiin Ethiopian Airlinesin lennolla Sudanin Khartoumista Etiopian Addis Abebaan 15. elokuuta. Rutiinilento lennetään Boeing 737:llä ja se kestää noin tunnin ja 45 minuuttia.Tämän kyseisen lennon loppuvaiheilla lennonjohto ei enää saanut koneeseen yhteyttä. Kone lensi autopilotilla matkalentokorkeudessa 37 000 jalassa, ja alkoi tekemään ennalta ohjelmoitua lähestymistä Addis Abeba Bolen kiitotielle 25L, pitäen kuitenkin saman lentokorkeuden.Suoraan kentän yläpuolella autopilotti tulkitsi olevansa määränpäässä, ja kytkeytyi pois päältä. Tämä puolestaan laukaisi sarjan varoituksia, joihin molemmat lentäjät sitten vihdoin heräsivät uniltaan. Kone laskeutui lopulta turvallisesti 25 minuuttia aikataulusta myöhässä.Lennon aikana nukahtaneet lentäjät on sittemmin hyllytetty tehtävästään ainakin tutkinnan ajaksi. Ethiopian Airlines, Afrikan suurin ja merkittävin lentoyhtiö ja erään maailman kattavimman reittiverkoston ylläpitäjä, on ollut varovainen kommentoimaan asiaa julkisuuteen.Kyseinen lento oli yölento, ja samaisella miehistöllä oli tuossa vuorossa takanaan useampi lyhyt lento itäisessä Afrikassa. Kaikista uupuneimpia ovatkin lyhyiden reittien lentäjät, sillä heidän vuoroihinsa kuuluu tasaisen matkalennon sijaan/lisäksi lennon kuormittavimpia vaiheita, nousuja ja laskuja, useita kertoja.Säädösten mukaan lentäjän työvuoro saa olla korkeintaan 14-tuntinen, joskaan tällaisia vuoroja ei tavallisesti ole. Esimerkiksi Finnairin kapearunkolaivaston miehistöt lentävät tyypillisen vuoron aikana yhden Euroopan lennon ja yhden lyhyemmän lennon naapurimaahan tai kotimaan sisällä. Kaukoliikennepuolella vuoron aikana lennetään yhdensuuntainen pitkä lento.Molemmissa tapauksissa vuoron pituus on noin kahdeksasta yhdeksään tuntia. Lepoaikaa pitää olla vähintään 10 tuntia, joista 8 tuntia kunnollista, virkistävää unta.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Fox Business, Simple Flying, Boeing, Pilots Association Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta