1.1.2024

Lentoturvallisuusvuosi 2023 tiivistettynä: historian turvallisin!

Kuluneen vuoden aikana missään maailmankolkassa, yhdenkään lentoyhtiön palveluksessa, suihkumatkustajakoneelle ei sattunut ainuttakaan kuolettavaa onnettomuutta. Näistä tilastoista kelpaa uutisoida.

Tiedoksi lentopelkoisille, lentämisestä nauttiville ja kaikille siltä väliltä: vuoden 2017 ihme on toistunut. Kukaan ei kuollut suihkumatkustajakoneen kyydissä kansainvälisellä eikä muuten maan sisäiselläkään lennolla, kaupallisilla operaattoreilla, vuoden 2023 aikana.

Lentoturvallisuutta seuraavan hollantilaisen To70:n mukaan vuonna 2023 sattui kaupallisessa lentoliikenteessä kaksi kuolettavaa onnettomuutta, mutta kummatkin niistä potkurikoneille, maan sisäisessä liikenteessä, ja kaikkea muuta kuin huomattaville lentoyhtiöille.

Gulf Air Neste My kerosiini F1 ylilento Formula 1

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2023 nousee historian turvallisimmaksi

Vuoden 2017 - tähän mennessä parhaan lentoturvallisuusvuoden - ihme suihkukoneiden osalta toistui siis samanlaisena, sitä kun on paha alittaa. Kumpaisenakin vuonna valitettavasti edelleen sattui kuolettavia onnettomuuksia pienemmässä skaalassa. Kuitenkin, näiden pienemmän skaalan kuolettavien onnettomuuksien lukumäärä oli vuonna 2023 olennaisesti pienempi kuin kuusi vuotta aiemmin: 2 vastaan 10.

Vuoden ensimmäinen ja suurin kuolettava lento-onnettomuus sattui 15. tammikuuta kotimaanlennolla Nepalissa. Tuolloin vuonna 2007 rakennettu ATR 72-500 -potkuriturbiinikone sakkasi lähestymisen aikana, vieden mukanaan kaikki kyydissä olleet 72 ihmishenkeä. Onnettomuuteen vaikuttivat suurimpana tekijänä lentäjän virheet moottoreiden säädöissä.

16. syyskuuta puolestaan sattui Brasiliassa, Amazonian alueella. Tuolloin vuonna 1991 rakennettu Manaus Aerotáxin Embraer 110 Bandeirante -potkurikone putosi lähestymisen yhteydessä huonoissa sääoloissa. Onnettomuuden tutkinta on kesken.

Tilastoissa eivät ole mukana yksityiskoneet. Tällä saralla huomattavin tapaus sattui Venäjällä, kun Wagner-oligarkki Jevgeni Prigozinin Embraer-suihkukone putosi epäselvissä oloissa, vieden yhteensä 10 henkeä. Tämän "onnettomuuden" tutkinta ei ole sujunut kansainvälisten standardien vaatimalla tavalla, ja Venäjän kaupallisen ilmailun heikon tilan voi valitettavasti odottaa näkyvän aikanaan vuoden 2024 lentoturvallisuustilastoissa, tilastot kun ovat globaaleja.

Lentopelko on aina vain irrationaalisempaa

Tutkimusten mukaan melko merkittävä osa lentomatkustajista pitää lentämistä vähintään epämiellyttävänä. Jos kuitenkin näitä tilastoja katsotaan, lentäminen suihkukoneella on ylivoimaisesti turvallisin tapa matkustaa, suhteutettiinpa kuolettavat onnettomuudet matkattuihin kilometreihin tai ei.

Vuonna 2023 suihkukoneille ei siis kuolettavia onnettomuuksia sattunut ainuttakaan, ja kaikkien kaupallisten koneiden osalta lentovuosi 2023 vaati mainituissa onnettumuuksissa yhteensä 86 uhria. Vertailun vuoksi YK:n laskelmien mukaan maailman tieliikenteessä kuolee joka ikinen tunti keskimäärin 148 henkilöä.

Finnair Airbus A350 maaliongelmat

Vuoden 2023 tilaston mukaan kuolettava onnettomuus sattuu harvemmalle kuin joka 15 000 000. kaupalliselle lennolle. Tähän perspektiiviä antaa se, että vaikka ihminen lentäisi joka ikinen päivä sadan vuoden ajan, kertyisi hänelle "vain" noin 36 500 lentoa.

Ja tästä kun vielä otetaan löysät pois, ja oletetaan keskimääräisen suomalaisen lentävän pelkästään huomattavien ja hyvämaineisten lentoyhtiöiden suihkukoneilla, alkaa lentokone näyttää yhdeltä turvallisimmista kuviteltavissa olevista paikoista ylipäätään olla olemassa.

Lähteet: To70.com, The Independent Kuvat: Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat