25.4.2017 Liikenne Liikenneturva: 45 prosenttia liikennevahingoista sattuu pysäköintialueilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tarkkaavaisuus ja maltillinen nopeus auttavat välttämään vahingot ja vaaratilanteet pysäköintialueilla. Liikenneturva muistuuttaa, että parkkihalli ei ole liikennevahinkovapaa alue, pikemminkin päinvastoin. Tilastojen mukaan peräti 45 prosenttia vahingoista sattuu pysäköintialueilla. Niiden välttämiseen auttaa Liikenneturvan mukaan parhaiten liikennesääntöjen noudattaminen, tarkkaavaisuus ja maltillinen ajonopeus.Myös ajovalojen ja vilkun käyttö on tärkeää, jotta muut autoilijat huomaavat liikkeellä olevan auton aikeet hämärässä parkkihallissa.– Nopeus on pidettävä sellaisena, että voi varautua pysäyttämään auton välittömästi. Ei ainakaan kakkosta isommalle kannata vaihtaa, tiivistää Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.Yllättäviä ja auton välitöntä pysäyttämistä vaativia tilanteita saattaa aiheutua esimerkiksi silloin, kun joku peruuttaa ruudustaan pois väistämisvelvollisuudestaan huolimatta.– On hyvä osoittaa huomaavaisuutta ja antaa autoilijan peruuttaa rauhassa pois paikaltaan. Hetken odotus ei kaada kenenkään aikataulua. Poislähtijän on kuitenkin vaaratilanteiden välttämiseksi havainnoitava kääntelemällä päätään. Pelkästään peileihin ei voi luottaa, muistuttaa Savolainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeruuttaen parkkiinPysäköidessä kannattaisikin peruuttaa auto ruutuun, jotta pois lähteminen olisi helpompaa ja turvallisempaa. Näin välttää myös lähtiessä mahdollisesti aiheutuvat auton keulan osumat esimerkiksi tolppiin tai vierekkäisiin ajoneuvoihin.– Ylivoimaisesti paras vaihtoehto on kuitenkin ajaa kahdesta peräkkäisestä ruudusta läpi, jos se on mahdollista. Näin ei joudu peruuttamaan missään vaiheessa, suosittelee Savolainen.Vähänkään isommissa parkkihalleissa ja -taloissa on niin sanottuja kokoojaväyliä, jotka ovat leveämpiä kuin itse parkkiruutuväylät. Näin monelle saattaa syntyä harhakäsitys kokoojaväylien etuajo-oikeudesta.– Usein toki kärkikolmio määrää parkkiruutujen suunnasta tulevan väistämään, mutta jos asianmukaisin liikennemerkein ei ole muuta osoitettu, on pääsääntö voimassa, eli oikealta tulevaa väistetään, muistuttaa Savolainen.Tarkkana myös kävellessäParkkihalleissa on myös paljon kävelijöitä, kun ihmiset liikkuvat autoilleen tai pois niiltä. Monesti halleissa ei ole erikseen osoitettu jalankulkuväyliä, ja suojateitäkin on niukanlaisesti.– Kävelijän onkin oltava erityisen tarkkana ja pyrkiä tekemään itsestään mahdollisimman näkyvä. Niin varmasti toivotaan muidenkin tekevän, kun itse vaikkapa lähtee pois parkkiruudustaan, Savolainen sanoo. Liikenneturvan viisi vinkkiä parkkihalleissa ajamiseen: - Pidä nopeus maltillisena – varaudu pysähtymään välittömästi. - Ole ymmärtäväinen ja anna tilaa muille. - Peruuta auto ruutuun tai aja kahden ruudun läpi keula poistumissuuntaan. - Muista normaalit väistämissäännöt, jos liikennemerkein ei ole muuta osoitettu. - Kävelijänä tee itsestäsi mahdollisimman näkyvä, niin helpotat muiden liikkumista. Lähde: Liikenneturva Kuva: Aleksi Makkonen/Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti