25.4.2017 Liikenne Liikenneturva: 45 prosenttia liikennevahingoista sattuu pysäköintialueilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tarkkaavaisuus ja maltillinen nopeus auttavat välttämään vahingot ja vaaratilanteet pysäköintialueilla. Liikenneturva muistuuttaa, että parkkihalli ei ole liikennevahinkovapaa alue, pikemminkin päinvastoin. Tilastojen mukaan peräti 45 prosenttia vahingoista sattuu pysäköintialueilla. Niiden välttämiseen auttaa Liikenneturvan mukaan parhaiten liikennesääntöjen noudattaminen, tarkkaavaisuus ja maltillinen ajonopeus.Myös ajovalojen ja vilkun käyttö on tärkeää, jotta muut autoilijat huomaavat liikkeellä olevan auton aikeet hämärässä parkkihallissa.– Nopeus on pidettävä sellaisena, että voi varautua pysäyttämään auton välittömästi. Ei ainakaan kakkosta isommalle kannata vaihtaa, tiivistää Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.Yllättäviä ja auton välitöntä pysäyttämistä vaativia tilanteita saattaa aiheutua esimerkiksi silloin, kun joku peruuttaa ruudustaan pois väistämisvelvollisuudestaan huolimatta.– On hyvä osoittaa huomaavaisuutta ja antaa autoilijan peruuttaa rauhassa pois paikaltaan. Hetken odotus ei kaada kenenkään aikataulua. Poislähtijän on kuitenkin vaaratilanteiden välttämiseksi havainnoitava kääntelemällä päätään. Pelkästään peileihin ei voi luottaa, muistuttaa Savolainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeruuttaen parkkiinPysäköidessä kannattaisikin peruuttaa auto ruutuun, jotta pois lähteminen olisi helpompaa ja turvallisempaa. Näin välttää myös lähtiessä mahdollisesti aiheutuvat auton keulan osumat esimerkiksi tolppiin tai vierekkäisiin ajoneuvoihin.– Ylivoimaisesti paras vaihtoehto on kuitenkin ajaa kahdesta peräkkäisestä ruudusta läpi, jos se on mahdollista. Näin ei joudu peruuttamaan missään vaiheessa, suosittelee Savolainen.Vähänkään isommissa parkkihalleissa ja -taloissa on niin sanottuja kokoojaväyliä, jotka ovat leveämpiä kuin itse parkkiruutuväylät. Näin monelle saattaa syntyä harhakäsitys kokoojaväylien etuajo-oikeudesta.– Usein toki kärkikolmio määrää parkkiruutujen suunnasta tulevan väistämään, mutta jos asianmukaisin liikennemerkein ei ole muuta osoitettu, on pääsääntö voimassa, eli oikealta tulevaa väistetään, muistuttaa Savolainen.Tarkkana myös kävellessäParkkihalleissa on myös paljon kävelijöitä, kun ihmiset liikkuvat autoilleen tai pois niiltä. Monesti halleissa ei ole erikseen osoitettu jalankulkuväyliä, ja suojateitäkin on niukanlaisesti.– Kävelijän onkin oltava erityisen tarkkana ja pyrkiä tekemään itsestään mahdollisimman näkyvä. Niin varmasti toivotaan muidenkin tekevän, kun itse vaikkapa lähtee pois parkkiruudustaan, Savolainen sanoo. Liikenneturvan viisi vinkkiä parkkihalleissa ajamiseen: - Pidä nopeus maltillisena – varaudu pysähtymään välittömästi. - Ole ymmärtäväinen ja anna tilaa muille. - Peruuta auto ruutuun tai aja kahden ruudun läpi keula poistumissuuntaan. - Muista normaalit väistämissäännöt, jos liikennemerkein ei ole muuta osoitettu. - Kävelijänä tee itsestäsi mahdollisimman näkyvä, niin helpotat muiden liikkumista. Lähde: Liikenneturva Kuva: Aleksi Makkonen/Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle