2.8.2022 Ajokortit Liikenneturva kritisoi ajokortti-iän laskemista 17-vuoteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimitusjohtaja Pasi Anteroinen: ”Itsenäinen ajaminen voisi alkaa esimerkiksi 17 vuoden ja kolmen kuukauden iässä.” Ajokorttilain muuttaminen ja erityisesti nuorten kuljettajien turvallisuus keskusteluttavat vilkkaasti. Kyse on vuonna 2018 voimaan tulleen ajokorttilain ”korjaussarjasta”, jonka keskiössä on linjata, tulisiko B-luokan ajokortti sallia kaikille 17-vuotiaille ajo- ja teoriakokeet läpäiseville nuorille.Jos lakimuutoksen myötä 17-vuotiaat saisivat ajoluvan, niin on tehtävä myös päätös siitä, millaisia turvallisuutta varmistavia rajoituksia nuorille kuljettajille tulee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjorajoituksia yön tunneiksiAjokorttilain uudistus 2022 tietää useita muutoksia nykykäytöntöihin. Ajokorttilakiin kaavailtujen uudistusten myötä 17-vuotiaalle kuljettajalle myönnettävä rajoitettu B-luokan ajo-oikeus olisi voimassa vain tietyin ehdoin.17-vuotiaalle kuljettajalle myönnettävä rajoitettu B-luokan ajo-oikeus ei olisi voimassa kello 00–05 välillä 17-vuotiaalla kuljettajalla olisi oikeus kuljettaa vain yhtä matkustajaa kerrallaan Rajoitukset olisivat voimassa siihen asti, kunnes kuljettaja täyttää 18 vuotta Rajoitusten noudattamisen valvontaa tukemaan 17-vuotiaille kuljettajille esitetään velvoitetta merkitä kuljettamansa auto alaikäisen kuljettajan tunnuksella Nämä ehdotetut rajoitukset ja velvoite koskisivat myös niitä 17‑vuotiaita kuljettajia, jotka ovat saaneet B-luokan ajo-oikeuden ennen lain voimaantuloaAlkuajot yhdessä aikuisen kanssaLiikenneturva on sillä kannalla, että alaikäisen eli 17-vuotiaan kuljettajan olisi syytä hankkia ajokokemusta ensimmäisten, kaikkien vaarallisimpien kuukausien aikana vastuullisen aikuisen kanssa.Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen totesi Ylen haastattelussa vastikään, että jo muutaman kuukauden yhteisellä ajolla saataisiin tutkimusten mukaan iso turvallisuusvaikutus. ”Silloin itsenäinen ajaminen voisi alkaa esimerkiksi 17 vuoden ja kolmen kuukauden iässä”, Anteroinen ideoi.Nuorten kuskien määrä kasvaisiLiikenneturva on lausunnossaan lakimuutoksesta tuonut esiin, että Suomessa 17-vuotiaiden henkilöauton kuljettajien ”henkilövahingot ovat moninkertaistuneet vuodesta 2018 lähtien, jolloin ikäpoikkeusluvan myöntämisen ehtoja kevennettiin ja alaikäisten kuljettajien määrä alkoi kasvaa.””Ajokortti-iän laskeminen 18 vuodesta 17 vuoteen lisää alaikäisten autonkuljettajien määrää liikenteessä, mikä lisää nuorten liikenneonnettomuuksia ja heikentää nuorten liikenneturvallisuutta. Jos ajokortti-ikää päätetään laskea, nuorten turvallisuutta tukevien toimien tulee olla ehdotettuja tehokkaampia ja laajempia”, kiteyttää Liikenneturva lausunnossaan.Nuoria on väestöstä noin 11 prosenttia, mutta lähes joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori, huomauttaa Liikenneturva ja muistuttaa liikenneturvallisuuden kohentamisen kunnianhimoisista tavoitteista: ”Suomessa ja muuallakin Euroopassa on tavoite puolittaa liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten määrä tämän vuosikymmenen aikana. Nuorten (15–25-vuotiaat) osalta tämä tarkoittaa Suomessa, että ikäryhmän liikennekuolemien määrä on saatava alle 18:aan vuoteen 2030 mennessä, kun vuonna 2020 kuolleiden määrä ikäryhmässä oli 37.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskimäärin 30 kuolonkolaria vuodessaOnnettomuustietoinstituutin (OTI) Nuorisoraportti 2021:n mukaan nuoret (18–24-vuotiaat) kuljettajat aiheuttivat vuosina 2010–2019 kaikkiaan 356 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta.”Jos verrataan vuosien 2010–2014 ja 2015–2019 keskiarvoja, on aiheutettujen moottoriajoneuvo-onnettomuuksien määrä vähentynyt kymmenessä vuodessa kymmenyksen”, raportissa kerrotaan.OTI huomauttaa samassa yhteydessä, että ”viime vuosina nuorten myönteinen kehitys on pysähtynyt paikalleen ja onnettomuuksia on tapahtunut vuosittain keskimäärin 30.”Samaisen raportin mukaan nuorten aiheuttamien kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien osuus kaikista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista on pysynyt vuosien 2010–2019 aikana varsin samana (noin viidennes) lukuun ottamatta viimeistä neljää vuotta, jolloin se on ollut hieman pienempi osuus kuin edeltävinä vuosina.Ikäpoikkeusluvasta tuli suosittuVuosi 2018 toi 17-vuotiaille mahdollisuuden hakea liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta poikkeusluvalla ajokorttia esimerkiksi koulu-, työ- ja harrastusmatkoja varten. Poikkeusluvan ehtoja helpotettiin. Traficom onkin myöntänyt vuosittain noin 20 000 poikkeuslupaa eli 60 000 poikkeuslupaa kaikkiaan. Tämä määrä on ollut suurempi kuin vuoden 2018 lakia valmisteltaessa yleisesti oli arvioitu.Ikäpoikkeuslupaa haetaan yhdessä huoltajan kanssa. Aikajaksolla 1.7.2018–30.6.2022 Traficom on antanut hakemuksista yhteensä 2 668 kielteistä päätöstä eli 4,5 % käsitellyistä hakemuksista.Uudistukselle otettu aikalisäHallitus on antanut eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Ajokorttilain kiisteltyä uudistusta on valmisteltu jo pitkään, ja sen oli määrä tulla voimaan syksyllä 2022.Lakihanke on kuitenkin ottanut aikalisän, sillä eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on pyytänyt lakiuudistukseen liittyen lisäselvityksiä siitä, miten 17-vuotiaille myönnettävä ajolupa vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti, Liikenneturva, Traficom, hallituksen esitys laiksi ajokorttilain muuttamisesta, Yle.fi a:5:{i:0;s:6:"115855";i:1;s:6:"108463";i:2;s:5:"96809";i:3;s:6:"114229";i:4;s:5:"87364";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 10.6.2025 Liikenneturvallisuus Tasoristeysturvallisuus parantunut ennätyksellisesti – onnettomuudet laskussa 9.6.2025 Liikenneturvallisuus Useimmat suomalaiset eivät tiedä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa – voi vaarantaa autoilun turvallisuuden 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Liikenneturvallisuus Ajokortti on iäkkäille tärkeä osa arkea – teknologia yleistyy, mutta turvallisuudessa on eroja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!