12.3.2017 Liikenne Liikenneturva: Suomalaiset suhtautuvat varauksella itseohjautuviin autoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eniten robottiautoissa huolestuttaa järjestelmän rikkoutuminen sekä tekniikan toimimattomuus Suomen olosuhteissa. Valtaosa Liikenneturvan kyselyyn vastanneista suomalaisista suhtautuu varauksella itseohjautuviin autoihin.Liikenneturva selvitti joulukuussa kerätyssä kyselyssä suomalaisten käsityksiä itseohjautuvista autoista. Noin puolet uskoi, että kohtuuhintaisia itseohjautuvia autoja olisi saatavilla Suomessa 11-30 vuoden kuluttua.Eniten huolta herättää kyselyyn vastanneiden näkökulmasta automaattiautoissa järjestelmän rikkoutuminen. Myös tekniikan toimintavarmuus Suomen olosuhteissa arvelluttaa.Suurin osa kuitenkin uskoo, että liikkuminen tulee muuttumaan suuresti älytekniikan kehittymisen myötä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRobottiauto ei toistaiseksi kiinnostaVain 15 prosenttia vastaajista valitsisi itseohjautuvan tai robottiauton, jos olisi täysi vapaus valita. Yli puolet pitää parempana nykyaikaisten kaltaista autoa, joka on varusteltu erilaisin teknisin tukijärjestelmin.Protyyppi-Volvo kykenee pysäköimään ilman ihmiskuljettajaa.Vastajia askarruttivat myös tietokonevirukset ja hakkerointi. Myös koneen kyky ratkaista moraalisia ristiriitoja, esimerkiksi valita kahdesta huonosta ratkaisusta toinen, huolestuttaa monia.– Autoissa olevaan ja yleistyvään turvatekniikkaan suhtaudutaan myönteisesti. Varsinainen tekniikan pelko ei korostu vastauksissa. Jokainen meistä on varmasti joutunut buuttamaan tietokoneen, tuskastellut jumittavan käyttöjärjestelmän kanssa tai lukenut uutisia tietojärjestelmämurroista. Nämä kokemukset voivat heijastua käsityksiin itseohjautuvista autoista, pohtii Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.Vaikka tekniikan toimivuutta Suomen välillä haastaviksikin käyvissä olosuhteissa epäillään, liikenteen automaation edistämisen uskotaan lisäävän painetta tiestön korjaamiseen. Lähes kaksi kolmasosaa vastaajista uskoo, että teiden kunto paranee, jotta tekniikka toimisi.Robottiautossa ei tarvitse olla ajokunnossaLiikenneturvan mukaan vain noin neljännes vastaajista olisi valmis hyppäämään robottiauton kyytiin jo nyt.Liikenteen automaation uskotaan kuitenkin tuovan myös hyötyjä muun muassa ikäihmisten liikkumismahdollisuuksien säilymiseen, pysäköimiseen sekä ruuhkien ja saasteiden vähenemiseen.Eniten positiivista vaikutusta nähdään kuljettajien inhimillisten virheiden vähenemisessä.– Vähemmistö kokee itseohjautuvan auton hyödyksi sen, että kuljettajan ei tarvitse olla ajokunnossa. Kuljettajan vastuu mielletään edelleen hyvin vahvana, ja päihtyneenä ajamista ei hyväksytä edes robottiautossa, Heiskanen tulkitsee.Töitä, torkut tai seksiäRobottiautoa ajaessa moni ajattelisi tekevänsä töitä, ottavansa torkut tai viihdyttävänsä itseään vaikkapa pelaamalla. Myös seksi mainittiin.Kolme neljästä vastaajasta uskoo, että liikkuminen tulee muuttumaan suuresti älytekniikan kehittymisen ja yleistymisen myötä.Liikenneturvan tiedot perustuvat joulukuussa 2016 toteutettuun tutkimukseen, jossa selvitettiin Kantar TNS internetpaneeli GallupForumin avulla suomalaisten mielipiteitä ja kokemuksia autojen turvatekniikasta kyselytutkimuksella. Itseohjautuvien autojen osalta haastateltiin yhteensä 1238 autoilevaa vastaajaa.Lähde ja kuvitus: Liikenneturva ja Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa