5.8.2021 Liikenne Liikenneturva: taajamanopeudet osalle heikkous Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan tuoreessa kyselyssä autoilijat kokevat vahvuudekseen jalankulkijan huomioimisen suojatiellä. Taajamanopeudet sen sijaan myönnettiin osan toimesta heikkoudeksi. Liikenneturvan tuoreessa kyselyssä autoilijat kokevat vahvuudekseen jalankulkijan huomioimisen suojatiellä. Taajamanopeudet aiheuttavat enemmän hankaluuksia. Nopeusrajoitusten noudattaminen on tärkeä tekijä suojateiden ja risteystilanteiden turvallisuudelle. Näin koulujen alkaessa Liikenneturva kampanjoi turvallisten risteys- ja suojatietilanteiden puolesta.Liikenneturva kysyi kesän alussa autoilijoiden kokemuksia omista vahvuuksistaan ja heikkouksistaan kuljettajana. Vastanneista 84 prosenttia piti jalankulkijan huomioimista suojatiellä vähintään melko vahvana puolenaan. Nopeusrajoituksen noudattamista taajamassa piti vahvuutenaan selvästi tätä vähemmän, vain 66 prosenttia. Joka kymmenes koki taajamanopeudet, tai oikeastaan niiden noudattamisen, heikkoudekseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaajamanopeudet kuriinLiikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi muistuttaa, että nopeusrajoituksen noudattaminen vaikuttaa myös suojateiden turvallisuuteen. Etenkin taajamassa pieneltäkin tuntuvat nopeuden ylitykset voivat saada liikenteen tuntumaan turvattomalta jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden vinkkelistä.– Riittävän alhainen nopeus on tehokkain tapa lisätä suojateiden turvallisuutta. Taajamanopeusrajoituksilla pyritään parantamaan jalan ja pyörällä liikkuvien turvallisuutta. Tilanteeseen sopivalla vauhdilla ajaessa ehtii havainnoida sekä erilaiset tilanteet että muut liikkujat tarpeeksi ajoissa – ja sen jälkeen tehdä tarvittavat toimenpiteet, kuten pysähtyä antamaan jalankulkijalle esteetön kulku suojatien yli ilman äkkijarrutuksia. On muistettava, että laki velvoittaa kuljettajaa varautumaan siihen, että hän voi tarvittaessa pysähtyä ennen suojatietä, tiivistää Kinisjärvi.Väistämissäännöt haltuunNäin koulujen alussa Liikenneturva kampanjoi väistämissäännöistä. Konkreettisilla tilannekuvilla pyritään hälventämään niitä epäselvyyksiä, joita liittyy risteystilanteisiin ja kuljettajien velvollisuuksiin väistää erityisesti jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Liikenneturvan kyselyssä kuljettajista ainoastaan kolme neljästä piti liikennesääntöjen osaamista vahvana puolenaan. Hieman tätä useampi koki kuitenkin noudattavansa liikennesääntöjä.– Tahtotilaa noudattaa sääntöjä siis on, mutta omasta osaamisesta ollaan ehkä hieman epävarmoja. Varmuutta osaamisestaan saa ainoastaan kertaamalla sääntöjä. Maltillinen vauhti risteyksiä lähestyttäessä antaa myös aikaa tehdä tilannearvion, tiedostaa ketä on väistettävä ja myös havainnoida jalankulkijat ja pyöräilijät oikea-aikaisesti, vinkkaa Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi.Kuljettajan tulee noudattaa tietenkin ensisijaisesti liikennevaloja, sillä lapset luottavat liikennevalojen ja suojatien turvaan. Muutenkin suojatielle pyrkivälle jalankulkijalle on annettava tietä ja pysähtymisaie on hyvä osoittaa hiljentämällä vauhtia jo hyvissä ajoin.Myös risteyksestä tai liikenneympyrästä poistuttaessa on muistettava väistää mahdollisia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Mikäli suojatien eteen on pysähtynyt auto, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä itse. Nopeuden tulee olla muutenkin aina sovitettu mahdollistimaan pysähtyminen tien näkyvällä osuudella – tämä saattaa vaatia jopa nopeusrajoitusta alhaisempaa vauhtia.Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva, Lähde: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla