5.8.2021 Liikenne Liikenneturva: taajamanopeudet osalle heikkous Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan tuoreessa kyselyssä autoilijat kokevat vahvuudekseen jalankulkijan huomioimisen suojatiellä. Taajamanopeudet sen sijaan myönnettiin osan toimesta heikkoudeksi. Liikenneturvan tuoreessa kyselyssä autoilijat kokevat vahvuudekseen jalankulkijan huomioimisen suojatiellä. Taajamanopeudet aiheuttavat enemmän hankaluuksia. Nopeusrajoitusten noudattaminen on tärkeä tekijä suojateiden ja risteystilanteiden turvallisuudelle. Näin koulujen alkaessa Liikenneturva kampanjoi turvallisten risteys- ja suojatietilanteiden puolesta.Liikenneturva kysyi kesän alussa autoilijoiden kokemuksia omista vahvuuksistaan ja heikkouksistaan kuljettajana. Vastanneista 84 prosenttia piti jalankulkijan huomioimista suojatiellä vähintään melko vahvana puolenaan. Nopeusrajoituksen noudattamista taajamassa piti vahvuutenaan selvästi tätä vähemmän, vain 66 prosenttia. Joka kymmenes koki taajamanopeudet, tai oikeastaan niiden noudattamisen, heikkoudekseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaajamanopeudet kuriinLiikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi muistuttaa, että nopeusrajoituksen noudattaminen vaikuttaa myös suojateiden turvallisuuteen. Etenkin taajamassa pieneltäkin tuntuvat nopeuden ylitykset voivat saada liikenteen tuntumaan turvattomalta jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden vinkkelistä.– Riittävän alhainen nopeus on tehokkain tapa lisätä suojateiden turvallisuutta. Taajamanopeusrajoituksilla pyritään parantamaan jalan ja pyörällä liikkuvien turvallisuutta. Tilanteeseen sopivalla vauhdilla ajaessa ehtii havainnoida sekä erilaiset tilanteet että muut liikkujat tarpeeksi ajoissa – ja sen jälkeen tehdä tarvittavat toimenpiteet, kuten pysähtyä antamaan jalankulkijalle esteetön kulku suojatien yli ilman äkkijarrutuksia. On muistettava, että laki velvoittaa kuljettajaa varautumaan siihen, että hän voi tarvittaessa pysähtyä ennen suojatietä, tiivistää Kinisjärvi.Väistämissäännöt haltuunNäin koulujen alussa Liikenneturva kampanjoi väistämissäännöistä. Konkreettisilla tilannekuvilla pyritään hälventämään niitä epäselvyyksiä, joita liittyy risteystilanteisiin ja kuljettajien velvollisuuksiin väistää erityisesti jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Liikenneturvan kyselyssä kuljettajista ainoastaan kolme neljästä piti liikennesääntöjen osaamista vahvana puolenaan. Hieman tätä useampi koki kuitenkin noudattavansa liikennesääntöjä.– Tahtotilaa noudattaa sääntöjä siis on, mutta omasta osaamisesta ollaan ehkä hieman epävarmoja. Varmuutta osaamisestaan saa ainoastaan kertaamalla sääntöjä. Maltillinen vauhti risteyksiä lähestyttäessä antaa myös aikaa tehdä tilannearvion, tiedostaa ketä on väistettävä ja myös havainnoida jalankulkijat ja pyöräilijät oikea-aikaisesti, vinkkaa Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi.Kuljettajan tulee noudattaa tietenkin ensisijaisesti liikennevaloja, sillä lapset luottavat liikennevalojen ja suojatien turvaan. Muutenkin suojatielle pyrkivälle jalankulkijalle on annettava tietä ja pysähtymisaie on hyvä osoittaa hiljentämällä vauhtia jo hyvissä ajoin.Myös risteyksestä tai liikenneympyrästä poistuttaessa on muistettava väistää mahdollisia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Mikäli suojatien eteen on pysähtynyt auto, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä itse. Nopeuden tulee olla muutenkin aina sovitettu mahdollistimaan pysähtyminen tien näkyvällä osuudella – tämä saattaa vaatia jopa nopeusrajoitusta alhaisempaa vauhtia.Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva, Lähde: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti