14.2.2017 Liikenne Liikenneturva: Turvavyöt kiinni myös bussissa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seitsemän kilometrin tuntinopeus tuntuu pieneltä, mutta jo tästä nopeudesta tapahtuva äkkipysäys riittää lenättämään turvavyöttömän paikaltaan. Hiihtolomien lähtölaskenta on käynnissä ja monille viikon vapaa tarkoittaa myös lomamatkaa. Oman auton sijaan matkaa taitetaan myös julkisen liikenteen avulla. Lomasesongin korvalla Liikenneturva muistuttaa turvavyön käytöstä.Lähes kaikista kaukoliikenteen linja-autoista löytyy asianmukaiset turvavyöt myös matkustajille, mutta niiden käytössä on vielä rutkasti parantamisen varaa.Liikenneturvan mukaan linja-auto- ja junaliikenne ovat turvallisia kulkumuotoja. Kun vertaillaan eri liikennemuotojen kuolemantapauksia kuljettua kilometriä kohden, erottuvat linja-auto ja juna tilastoissa edukseen.– Lomaa suunniteltaessa kannattaa ilman muuta selvittää, millaiset ovat joukkoliikenneyhteydet määränpäähän. Julkisilla loman voisi aloittaa jo kotoa lähtiessä, eikä tarvitsisi stressata ajamisesta, vinkkaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuolet käyttää turvavyötä linja-autossaLinja-autolla matkustettaessa on kuitenkin muistettava, että turvavyötä on käytettävä, mikäli sellainen istuinpaikalta löytyy. Silti Liikenneturvan kyselyyn vastanneista vain noin puolet raportoi kiinnittävänsä turvavyön aina tai lähes aina.Kyselytutkimus tehtiin joulukuussa 2015 TNS Gallup Oy:n toimesta. Kaikkiaan näkemyksensä kertoi 1 658 henkilöä, joista linja-autossa matkustavia oli Liikenneturvan mukaan 1 289.– Liikennöitsijän on lain mukaan muistutettava matkustajia turvavyön käyttövelvollisuudesta. Tulevaisuudessa yksi tekninen apuväline voisi olla vaikkapa merkkivalot, joista kuljettaja näkisi tilanteen matkustamossa ja voisi tarvittaessa muistuttaa matkustajia uudelleen. Silti viime kädessä jokainen vastaa omasta sekä lastensa turvavyön käytöstä. Siksi myös rapsut käyttämättömyydestä maksaa matkustaja, ei liikennöitsijä, Heiskanen painottaa.Kolmasosa kyselyyn vastanneista puolestaan kertoi, ettei käytä turvavyötä koskaan tai hyvin harvoin bussilla matkustaessaan. Henkilöautoissa turvavyötä käytetään Liikenneturvan seurantojen mukaan huomattavasti tunnollisemmin, yli yhdeksän kymmenestä.– Ihmiset eivät ehkä ajattele törmäystilannetta, mutta jo 7 km/h on nopeus, jossa ei enää pysty pitämään itseään paikallaan omin voimin äkkipysäyksen sattuessa. Turvavyö sen sijaan pitää. Samalla tavallahan penkistä irtoaa, tapahtuipa äkkipysäys sitten henkilöautossa tai bussissa, Heiskanen muistuttaa.Turvavöiden käyttöpakko linja-autoissa tuli voimaan vuonna 2006. Uusissa linja-autoissa on pitänyt olla turvavyöt asennettuina kaikilla istumapaikoilla jo vuodesta 1999 lähtien. Vaatimus ei kuitenkaan koske kaupunkiliikenteeseen suunniteltuja linja-autoja, joissa on paikkoja seisoville matkustajille.Lähde: Liikenneturva Kuva: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti