14.2.2017 Liikenne Liikenneturva: Turvavyöt kiinni myös bussissa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seitsemän kilometrin tuntinopeus tuntuu pieneltä, mutta jo tästä nopeudesta tapahtuva äkkipysäys riittää lenättämään turvavyöttömän paikaltaan. Hiihtolomien lähtölaskenta on käynnissä ja monille viikon vapaa tarkoittaa myös lomamatkaa. Oman auton sijaan matkaa taitetaan myös julkisen liikenteen avulla. Lomasesongin korvalla Liikenneturva muistuttaa turvavyön käytöstä. Lähes kaikista kaukoliikenteen linja-autoista löytyy asianmukaiset turvavyöt myös matkustajille, mutta niiden käytössä on vielä rutkasti parantamisen varaa. Liikenneturvan mukaan linja-auto- ja junaliikenne ovat turvallisia kulkumuotoja. Kun vertaillaan eri liikennemuotojen kuolemantapauksia kuljettua kilometriä kohden, erottuvat linja-auto ja juna tilastoissa edukseen. – Lomaa suunniteltaessa kannattaa ilman muuta selvittää, millaiset ovat joukkoliikenneyhteydet määränpäähän. Julkisilla loman voisi aloittaa jo kotoa lähtiessä, eikä tarvitsisi stressata ajamisesta, vinkkaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puolet käyttää turvavyötä linja-autossa Linja-autolla matkustettaessa on kuitenkin muistettava, että turvavyötä on käytettävä, mikäli sellainen istuinpaikalta löytyy. Silti Liikenneturvan kyselyyn vastanneista vain noin puolet raportoi kiinnittävänsä turvavyön aina tai lähes aina. Kyselytutkimus tehtiin joulukuussa 2015 TNS Gallup Oy:n toimesta. Kaikkiaan näkemyksensä kertoi 1 658 henkilöä, joista linja-autossa matkustavia oli Liikenneturvan mukaan 1 289. – Liikennöitsijän on lain mukaan muistutettava matkustajia turvavyön käyttövelvollisuudesta. Tulevaisuudessa yksi tekninen apuväline voisi olla vaikkapa merkkivalot, joista kuljettaja näkisi tilanteen matkustamossa ja voisi tarvittaessa muistuttaa matkustajia uudelleen. Silti viime kädessä jokainen vastaa omasta sekä lastensa turvavyön käytöstä. Siksi myös rapsut käyttämättömyydestä maksaa matkustaja, ei liikennöitsijä, Heiskanen painottaa. Kolmasosa kyselyyn vastanneista puolestaan kertoi, ettei käytä turvavyötä koskaan tai hyvin harvoin bussilla matkustaessaan. Henkilöautoissa turvavyötä käytetään Liikenneturvan seurantojen mukaan huomattavasti tunnollisemmin, yli yhdeksän kymmenestä. – Ihmiset eivät ehkä ajattele törmäystilannetta, mutta jo 7 km/h on nopeus, jossa ei enää pysty pitämään itseään paikallaan omin voimin äkkipysäyksen sattuessa. Turvavyö sen sijaan pitää. Samalla tavallahan penkistä irtoaa, tapahtuipa äkkipysäys sitten henkilöautossa tai bussissa, Heiskanen muistuttaa. Turvavöiden käyttöpakko linja-autoissa tuli voimaan vuonna 2006. Uusissa linja-autoissa on pitänyt olla turvavyöt asennettuina kaikilla istumapaikoilla jo vuodesta 1999 lähtien. Vaatimus ei kuitenkaan koske kaupunkiliikenteeseen suunniteltuja linja-autoja, joissa on paikkoja seisoville matkustajille. Lähde: Liikenneturva Kuva: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe