14.2.2017 Liikenne Liikenneturva: Turvavyöt kiinni myös bussissa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seitsemän kilometrin tuntinopeus tuntuu pieneltä, mutta jo tästä nopeudesta tapahtuva äkkipysäys riittää lenättämään turvavyöttömän paikaltaan. Hiihtolomien lähtölaskenta on käynnissä ja monille viikon vapaa tarkoittaa myös lomamatkaa. Oman auton sijaan matkaa taitetaan myös julkisen liikenteen avulla. Lomasesongin korvalla Liikenneturva muistuttaa turvavyön käytöstä.Lähes kaikista kaukoliikenteen linja-autoista löytyy asianmukaiset turvavyöt myös matkustajille, mutta niiden käytössä on vielä rutkasti parantamisen varaa.Liikenneturvan mukaan linja-auto- ja junaliikenne ovat turvallisia kulkumuotoja. Kun vertaillaan eri liikennemuotojen kuolemantapauksia kuljettua kilometriä kohden, erottuvat linja-auto ja juna tilastoissa edukseen.– Lomaa suunniteltaessa kannattaa ilman muuta selvittää, millaiset ovat joukkoliikenneyhteydet määränpäähän. Julkisilla loman voisi aloittaa jo kotoa lähtiessä, eikä tarvitsisi stressata ajamisesta, vinkkaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuolet käyttää turvavyötä linja-autossaLinja-autolla matkustettaessa on kuitenkin muistettava, että turvavyötä on käytettävä, mikäli sellainen istuinpaikalta löytyy. Silti Liikenneturvan kyselyyn vastanneista vain noin puolet raportoi kiinnittävänsä turvavyön aina tai lähes aina.Kyselytutkimus tehtiin joulukuussa 2015 TNS Gallup Oy:n toimesta. Kaikkiaan näkemyksensä kertoi 1 658 henkilöä, joista linja-autossa matkustavia oli Liikenneturvan mukaan 1 289.– Liikennöitsijän on lain mukaan muistutettava matkustajia turvavyön käyttövelvollisuudesta. Tulevaisuudessa yksi tekninen apuväline voisi olla vaikkapa merkkivalot, joista kuljettaja näkisi tilanteen matkustamossa ja voisi tarvittaessa muistuttaa matkustajia uudelleen. Silti viime kädessä jokainen vastaa omasta sekä lastensa turvavyön käytöstä. Siksi myös rapsut käyttämättömyydestä maksaa matkustaja, ei liikennöitsijä, Heiskanen painottaa.Kolmasosa kyselyyn vastanneista puolestaan kertoi, ettei käytä turvavyötä koskaan tai hyvin harvoin bussilla matkustaessaan. Henkilöautoissa turvavyötä käytetään Liikenneturvan seurantojen mukaan huomattavasti tunnollisemmin, yli yhdeksän kymmenestä.– Ihmiset eivät ehkä ajattele törmäystilannetta, mutta jo 7 km/h on nopeus, jossa ei enää pysty pitämään itseään paikallaan omin voimin äkkipysäyksen sattuessa. Turvavyö sen sijaan pitää. Samalla tavallahan penkistä irtoaa, tapahtuipa äkkipysäys sitten henkilöautossa tai bussissa, Heiskanen muistuttaa.Turvavöiden käyttöpakko linja-autoissa tuli voimaan vuonna 2006. Uusissa linja-autoissa on pitänyt olla turvavyöt asennettuina kaikilla istumapaikoilla jo vuodesta 1999 lähtien. Vaatimus ei kuitenkaan koske kaupunkiliikenteeseen suunniteltuja linja-autoja, joissa on paikkoja seisoville matkustajille.Lähde: Liikenneturva Kuva: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle