19.11.2021 Liikenne Liikennevakuutuskeskus painottaa: moottorikelkan kanssa hölmöily tulee kalliiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kelkkakauden sarastaessa tulevat jälleen ajankohtaisiksi niiden vakuuttaminen, rekisteröinti sekä harmittavan yleisten kelkkahaaverien ennaltaehkäiseminen. Moottorikelkka on ajopelinä varsinkin eteläsuomalaisesta näkökulmasta kohtuullisen harvoin ja harvoissa paikoissa käytetty. Se ei kuitenkaan missään nimessä tarkoita, etteivätkö kelkkoja koskisi samat säännöt kuin muitakin moottoriajoneuvoja. Kelkka tulee rekisteröidä liikennekäyttöön ja sillä tulee olla voimassaoleva liikennevakuutus. Liikennevakuutusta tarvitaan myös yleisten teiden ulkopuolella.– Liikennevakuutuslain mukaan liikenteeksi lasketaan myös teiden ulkopuoliset alueet kuten pihatiet, pellot, metsät ja jääalueet, joilla moottorikelkoilla usein ajetaan, Liikennevakuutuskeskuksen perintäpäällikkö Vesa Korhonen muistuttaa.Mikäli sitten käy ilmi esimerkiksi onnettomuuden seurauksena, että vakuutus on jäänyt ottamatta, seuraa rahanmenoa. Ensinnäkin vakuuttamattomuusmaksu on maksettava takautuvasti koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamaton, vaikka sillä olisi ajettu vain yhtenä päivänä. Vakuuttamattomuusmaksu on pahimmillaan moninkertainen vakuutusmaksuun nähden.Moottorikelkkailureitistä kertova liikennemerkki ei ole niitä yleisimmin nähtäviä, mutta erittäin paikallaan siellä missä tarvitaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy634 henkilövahinkoa vuodessa - ei enää näinMoottorikelkkoja voidaan käyttää moniin tarkoituksiin, mutta useimmiten niillä ajetaan hanat auki puuston ja muiden kiinteiden esteiden seassa. Tyypillinen itsensä loukkaava moottorikelkkailija on kokematon, mahdollisesti lumettomasta maasta saapuva turisti. Liikennevakuutuskeskuksen mukaan vuonna 2019 moottorikelkkailussa tapahtui 634 henkilövahinkoa.Karut luvut halutaan saada laskuun, siksi Onnettomuustietoinstituutti (OTI) onkin laatinut yhteistyössä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin kanssa safariyrityksille ohjeet moottorikelkkailun turvallisuuden parantamiseksi.– Vaikka metsässä kulkeva ajoreitti on tunnelmallinen, on se myös vaarallinen liikenneympäristö. Siksi reitti tulisi suunnitella niin, että matkalla on mahdollisimman vähän puustoa ja kiviä. Myös ajonopeuteen on syytä kiinnittää huomiota. Onnettomuuksia sattuu tyypillisesti silloin, kun letkasta jälkeen jääneet yrittävät saada muita kiinni. Yrittäjän tulisi voida tarjota epävarmoille kuljettajille myös muita osallistumisvaihtoehtoja, kuten kyytiä safarioppaan vetämässä reessä, huomauttaa Tukesin ylitarkastaja Jaakko Leinonen Liikennevakuutuskeskuksen tiedotteessa.Lähde: Liikennevakuutuskeskus Kuvat: Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa