16.8.2017 Liikenne Liikenneympyrässä ajaminen – helppoa kuin donitsin syöminen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneympyrä on sarja risteyksiä. Liikenneympyrässä ajaminen sujuu turvallisesti, kunhan vain osaa ympyrässä ajamisen perusasiat ja noudattaa liikennesääntöjä. Liikenneympyrät saattavat aiheuttaa joillekin harmaita hiuksia, mutta ajaminen niissä on varsin yksinkertaista, kunhan muistaa kiertoliittymässä ajamisen perusasiat ja muut liikennesäännöt. – Liikenneympyrähän on oikeastaan vain sarja risteyksiä. Omaa ja muiden ajamista voikin helpottaa huomattavasti sillä, että käyttää vilkkua ajoissa ja oikeassa paikassa sekä muistaa väistämissäännöt, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen. Ympyrään mentäessä on väistettävä siellä jo olevaa liikennettä sekä kevyttä liikennettä, eli kävelijöitä, pyöräilijöitä ja mopoilijoita. Selvyyden vuoksi ympyrä onkin varustettu lähestyvistä suunnista väistämisvelvollisuudesta kertovalla kärkikolmiolla. – Ympyrästä poistuttaessa on vielä väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia normaalin väistämissäännön mukaan, aivan kuten kääntyisi tavanomaisessa risteyksessä, muistuttaa Heiskanen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muista vilkku ja unohda kilpa-ajo Suuntavilkun oikea käyttö liikenneympyrässä on erityisen tärkeää, sillä se omalta osaltaan varmistaa liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden. Isommissa liikenneympyröissä voi lisäksi olla useampia ajokaistoja, jolloin jo kaistaa vaihdettaessa on luonnollisesti näytettävä vilkkua. – Poistuttaessa ympyrästä laitetaan vilkku oikealle heti edellisen liittymän jälkeen tai ensimmäisestä liittymästä käännyttäessä jo ennen ympyrää. Tällöin muut liikkujat voivat ennakoida tekemisiäsi hyvissä ajoin, kertaa Heiskanen. Liikenneympyröiden erityisiä vaaranpaikkoja ovat autojen ja kevyen liikenteen risteämispaikat sekä ympyrään tullessa että poistuttaessa sieltä. – Väistämisvelvollisen ajoneuvon kuljettajan on muistettava huomioida jalankulkijat ja pyöräilijät sekä ennen että jälkeen liikenneympyrän. Kannattaa siis ehdottomasti unohtaa kilpa-ajo, eikä yrittää väkisin ehtiä ympyrään ennen siellä jo olevaa ajoneuvoa. Hereillä pitää olla erityisesti kevyen liikenteen suhteen, toivoo Heiskanen. Näin ajat liikenneympyrässä: Kun saavut liikenneympyrään, väistä ensin jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Sen jälkeen väistä myös ympyrän liikennettä. Aja ympyrässä rauhallisesti, omaa kaistaasi pitkin. Kun poistut liikenneympyrästä, näytä ajoissa vilkkua oikealle. Väistä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Lähde ja kuva: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia