16.8.2017 Liikenne Liikenneympyrässä ajaminen – helppoa kuin donitsin syöminen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneympyrä on sarja risteyksiä. Liikenneympyrässä ajaminen sujuu turvallisesti, kunhan vain osaa ympyrässä ajamisen perusasiat ja noudattaa liikennesääntöjä. Liikenneympyrät saattavat aiheuttaa joillekin harmaita hiuksia, mutta ajaminen niissä on varsin yksinkertaista, kunhan muistaa kiertoliittymässä ajamisen perusasiat ja muut liikennesäännöt.– Liikenneympyrähän on oikeastaan vain sarja risteyksiä. Omaa ja muiden ajamista voikin helpottaa huomattavasti sillä, että käyttää vilkkua ajoissa ja oikeassa paikassa sekä muistaa väistämissäännöt, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.Ympyrään mentäessä on väistettävä siellä jo olevaa liikennettä sekä kevyttä liikennettä, eli kävelijöitä, pyöräilijöitä ja mopoilijoita. Selvyyden vuoksi ympyrä onkin varustettu lähestyvistä suunnista väistämisvelvollisuudesta kertovalla kärkikolmiolla.– Ympyrästä poistuttaessa on vielä väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia normaalin väistämissäännön mukaan, aivan kuten kääntyisi tavanomaisessa risteyksessä, muistuttaa Heiskanen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuista vilkku ja unohda kilpa-ajoSuuntavilkun oikea käyttö liikenneympyrässä on erityisen tärkeää, sillä se omalta osaltaan varmistaa liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden. Isommissa liikenneympyröissä voi lisäksi olla useampia ajokaistoja, jolloin jo kaistaa vaihdettaessa on luonnollisesti näytettävä vilkkua.– Poistuttaessa ympyrästä laitetaan vilkku oikealle heti edellisen liittymän jälkeen tai ensimmäisestä liittymästä käännyttäessä jo ennen ympyrää. Tällöin muut liikkujat voivat ennakoida tekemisiäsi hyvissä ajoin, kertaa Heiskanen.Liikenneympyröiden erityisiä vaaranpaikkoja ovat autojen ja kevyen liikenteen risteämispaikat sekä ympyrään tullessa että poistuttaessa sieltä.– Väistämisvelvollisen ajoneuvon kuljettajan on muistettava huomioida jalankulkijat ja pyöräilijät sekä ennen että jälkeen liikenneympyrän. Kannattaa siis ehdottomasti unohtaa kilpa-ajo, eikä yrittää väkisin ehtiä ympyrään ennen siellä jo olevaa ajoneuvoa. Hereillä pitää olla erityisesti kevyen liikenteen suhteen, toivoo Heiskanen.Näin ajat liikenneympyrässä:Kun saavut liikenneympyrään, väistä ensin jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Sen jälkeen väistä myös ympyrän liikennettä. Aja ympyrässä rauhallisesti, omaa kaistaasi pitkin. Kun poistut liikenneympyrästä, näytä ajoissa vilkkua oikealle. Väistä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Lähde ja kuva: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti