17.5.2021 Liikenne Liikenteen rahoitus rapautuu – pelkäävät rakennusala ja Autoliitto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rakennusteollisuus RT: ”Jos liikennejärjestelmän kehittämisen määrärahoista leikataan 110 miljoonaa euroa, vedetään samalla matto alta myös juuri valmistuneelta Liikenne 12 -suunnitelmalta.” Suomessa on käynnistetty kunnianhimoinen suunnitelma, jonka virallinen nimi on Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021–2032. Napakampi kutsumanimi sille on aikajänteen mukaisesti Liikenne 12.Tavoitteena on lisätä pitkäjänteisyyttä liikennejärjestelmän kehittämisessä ja varmistaa myös se, että tiestön korjausvelka saataisiin kuriin, jopa laskemaan. Tavoitteiden taivaalle on kertymässä tummia pilviä tuoreiden budjettileikkausten vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: korjausvelka saatava laskuunKuten autoilijat hyvin tietävät, korjausvelka tarkoittaa kehnokuntoisia teitä ja siltoja. Tiestön kunto huolettaa Autoliittoa, joka kritisoi teihin käytettävien kunnostusrahojen tason vuosittaista poukkoilua.– Nykyinen tilanne, jossa esimerkiksi maantieverkon perusväylänpidon rahoitustaso vaihtelee voimakkaasti vuosittain ei ole hyvää omaisuuden hoitoa, kiteyttää Autoliitto lausunnossaan Liikenne 12 -suunnitelmasta, joka on viety Valtioneuvoston selontekona eduskuntaan.Autoliiton näkemyksen mukaan tiestön korjausvelka on saatava laskuun ja rahoitustasoa on nostettava merkittävästi selonteossa esitettyä korkeammalle tasolle, mikäli Suomi ja suomalaiset halutaan pitää liikkeessä.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan tieverkoston kunnossapidossa ei ole päästy korjausvelan kurissa pitämiseen. Maanteiden koko korjausvelan arvioidaan olevan tällä hetkellä noin 1,5 miljardia euroa.– Tänä vuonna päällysteitä uusitaan 2 500 kilometrin matkalla, mikä tarkoittaa huonokuntoisten päällysteiden lisääntymistä 700 kilometrillä, Nieminen kiteyttää.– Omaisuudenhoidon näkökulmasta tiestön hoito- ja kunnostustoimenpiteet pitäisi tehdä teknis-taloudellisen arvioinnin perusteella. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että korjataan silloin kun on sen aika eikä lykätä asioita hamaan tulevaisuuteen. Päällyste on kuin talon katto eikä sitä pitäisi päästää vuotamaan ja sen seurauksena vaurioittamaan rakenteita.Vuonna 2020 määrärahat mahdollistivat päällysteiden uusimisen noin 4 000 tiekilometrillä, mutta tänä vuonna vain noin 2 500 kilometrin matkalta, kuten Moottori aiemmin uutisoi.Matto jalkojen altaRakennusteollisuus RT on tuoreessa ulostulossaan huolissaan kunnianhimoisten Liikenne 12 -suunnitelmien vesittymisestä. Huoli liittyy Sanna Marinin (sd.) hallituksen puoliväliriihen päätöksiin vuosien 2022–2025 julkisen talouden suunnitelmasta. Perusväylänpidon vuotuinen määräraha on kehyskaudella keskimäärin 1,3 miljardia euroa, jonka turvin tavoite on korjausvelan kasvun pysäyttäminen ja sen vähentäminen.Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle kohdistuu kuitenkin 110 miljoonan euron säästö vuodesta 2023 eteenpäin.– Jos liikennejärjestelmän kehittämisen määrärahoista leikataan 110 miljoonaa euroa, vedetään samalla matto alta myös juuri valmistuneelta Liikenne 12 -suunnitelmalta, jonka avulla on nimenomaan pyritty liikennepolitiikan pitkäjänteisyyden lisäämiseen, Rakennusteollisuus RT:n varatoimitusjohtaja Paavo Syrjö toteaa.Hälyttävä kuoppaRakennusteollisuus RT sivaltaa, että pitäisi olla päivänselvää, että liikennepolitiikan pitkäjänteisyys ja ennakoitavuus eivät ainakaan lisäänny sillä, että yhdessä linjattuja määrärahoja päätetään leikata kaksi viikkoa parlamentaarisesti valmistellun suunnitelman julkaisemisen jälkeen.Rakennusteollisuus RT:n Paavo Syrjö ottaa esiin sen, että Liikenne 12 -suunnitelman rahoituksessa oli jo valmiiksi hälyttävä kuoppa vuosien 2023–2024 kohdalla niin perusväylänpidon kuin kehittämisinvestointienkin kohdalla.– Rakennusteollisuus RT on aikaisemmin esittänyt, että perusväylänpidon 1,4 miljardin euron vuositasosta tulisi pitää kiinni myös vuosina 2023 ja 2024. Kehittämisinvestointien tason tulisi puolestaan noudatella vähintään 600 miljoonan euron vuositasoa, jotta Suomelle tärkeistä kehittämisinvestoinneista voitaisiin pitää kiinni ja tukea kasvun edellytyksiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikenteeltä nyhdetäänRakennusteollisuus RT:n tiedotteessa suhteutetaan, että liikenteeltä kerätään erillisveroina noin viisi miljardia euroa vuodessa sekä lisäksi arvonlisävero, kun liikenteeseen vastaavasti myönnetään määrärahoja tänä vuonna yhteensä 2,2 miljardia euroa ja jo aikaisemmin linjatuilla päätöksillä vain 1,9 miljardia euroa vuonna 2023.Uhkat ovat ilmeiset.– Nyt uhkana on, että koko Liikenne 12 -suunnitelmalta tippuu pohja pois ja sen uskottavuus liikennepolitiikkaa ohjaavana ohjenuorana saa vakavan kolauksen. Tämä tarkoittaisi myös, että jäämme jälkeen liikenteen kehittämisinvestoinneissa, jotka ovat elintärkeitä suomalaiselle elinkeinoelämälle ja sen kilpailukyvylle, Syrjö arvioi.Hänen mukaansa yksityiskohtaisia leikkauslistoja aikanaan tehtäessä päättäjien tulisi pitää mielessä, ettei liikennepolitiikan pitkäjänteisyydestä ja parlamentaarisesti sovituista määrärahoista tule ryhtyä tinkimään.Autoliitto: Suomi liikkuu teilläAutoliitto on kummeksunut jo aiemmin tienpidon rahoitusasemaa suhteessa muuhun väylärahoitukseen.– Esityksessä tieverkon rahoitusosuus kehittämisrahasta on 45 prosenttia ja perusväylänpidon rahoituksesta 52 prosenttia. Rahoitus ei vastaa liikennesuoritteita väyläverkon eri osissa. Tieverkon kehittämisen rahoitus on laskeva ja laskua vuoden 2021 tasosta vuoteen 2032 on lähes 30 prosenttia, Autoliitto kritisoi.Pasi Niemisen mukaan tieliikenteen osuuden kokonaisrahoituksesta tulisi vastata paremmin sen suhteellista osuutta liikennesuoritteesta. Autoliitto muistuttaa, että tieliikenteessä liikkuu 93 prosenttia henkilöliikenteestä ja henkilöauton osuus henkilöliikenteestä on yli 80 prosenttia. Suomen hieman yli 2,7 miljoonalla liikennekäytössä olevalla henkilöautolla ajetaan myös erittäin merkittävä määrä tavaraliikennettä. Maantieliikenteen osuus kaupallisesta tavaraliikenteestä on 88 prosenttia tavaratonneista ja 2/3 tonnikilometreistä. Samaan aikaan rautatieliikenteen osuus henkilöliikenteestä on 4 prosenttia (Henkilöliikennetutkimus 2016) ja kaupallisesta tavaraliikenteessä 13 prosenttia ja 1/4 tonnikilometreistä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Rakennusteollisuus RT, Autoliitto, liikenne- ja viestintäministeriö Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 22.12.2024 Autoilu Painorajoituksia liki 400 sillalla 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja