23.6.2022 Liikenne Lomareissu sähköautolla – kuinka pitkälle uskaltaisi ja kuka maksaa sähköt perillä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesälomareissua sähköautolla suunnittelevan kannattaa selvittää ennakolta, missä entuudestaan tuntemattomalla reitillä voi ladata autoa. Sopia kannattaa sekin, kuinka auton lataussähkö maksetaan perillä, esimerkiksi ystävien kesämökillä. Sähköautot kiinnostavat monia, mutta kaikilla ei ole niistä aiempaa kokemusta lainkaan tai pitkää omakohtaista käsitystä sähköautoilun autuudesta ja haasteista. Tänä kesänä voi olla edessä se ensimmäinen pidemmän taipaleen lomamatka sähköautolla. Se voi pohdituttaa. Keskeisiä ennakkohuolia ovat kuinka pitkälle täysin akuin sähköautolla pääsee ja kuinka lataus hoituu matkan varrella tai perillä matkakohteessa.Sari Kangasoja on jo kokenut sähköautoilija, onhan hän sähköautoillut vuodesta 2018. Hän muistaa hyvin oman sähköautoilijan taipaleensa alkuajoilta epävarmat tunnot siitä, kuinka pitkälle sähköautolla lataamatta oikeasti pääsee. Nyt kokemus ja myös sähköautojen kehittyminen ovat pitkälti hälventäneet tämän epävarmuuden – se ei kuitenkaan poista ennakkosuunnittelun tärkeyttä.Kangasojan Rattiaivo-blogia julkaistaan Autoliiton nettisivuilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySovellus avuksi reittisuunnitteluunKeskeistä ennakkosuunnittelua automatkaa ajatellen on selvittää missä sähköauton saa ladatuksi aiotun matkareitin varrella – tietty etenkin silloin, jos on lähdössä entuudestaan vieraalle tai hyvin pitkälle ajoreitille. Blogissaan Sari Kangasoja vinkkaa käyttämään reittisuunnittelun apuna A Better Route Planner -sovellusta, jonka mobiilisovellus löytyy sovelluskaupasta nimellä ABRP.”Sovelluksessa voi tehdä hyvinkin yksityiskohtaisen reittisuunnitelman, jossa voi huomioida kaikki matkantekoon vaikuttavat seikat. Perustiedoiksi tarvitaan vähintään reitin alku- ja loppupäiden osoitteet ja automalli.” kirjoittaa blogisti.Blogisti vinkkaa, että jos on tiedossa haastavia sääolosuhteita tai paljon kuormaa, kannattaa perehtyä sovelluksen asetuksiin. Jos asetuksiin määrittää auton painon (kesälomareissulle tavaraa ja matkustajia voi olla paljon) ja vaikka vastatuulen, ottaa sovellus toimintamatkaa laskiessaan huomioon nämä sähköauton kulutusta lisäävät seikat.Sovellus ei tee kuitenkaan autuaaksi tai syrjäytä terveen järjen ja järkevän varovaisuuden käyttöä. Blogisti muistuttaakin tuoreimmassa postauksessaan ”jos on epävarmaa, voiko kohteessa ladata, ei kannata saapua lähes tyhjällä akulla.”Kuinka löydän latauspaikat?Kokemuksen ääni puhuu, kun blogisti korostaa, että tulevan ajoreitin tai kohdealueen latauspaikat kannattaa selvittää jo ennakolta. Hän suosittelee Latauskartta.fi -palvelua, joka on Sähköautoilijat ry:n ylläpitämä tietopankki, jossa on kattava näkymä eri operaattoreiden ja toimijoiden latauspisteitä ympäri Suomen.Eksyksissä latausappien viidakossa?Eri lataustoimijoilla on kullakin oma mobiilisovelluksensa, hinnoittelumallinsa ja laskutustapansa. Tähän viidakkoon tutustumista ei sähköautoilija voi välttää, mutta aika pian moni löytää – kokeile ja erehdy -menetelmällä jos ei muuten – toimijoista itselleen mieluisimmat ja tarpeellisimmat.Oman suosikkilatausverkoston löytyminen voi käydä nopeastikin, jos pidemmät ajotaipaleet etenevät usein vakioreittiä esimerkiksi vakituiselta asunnolta kesämökille ja takaisiin. Vakioreittejä koluava oppii kokemuksen kautta myös sen, millä latauspaikalla laturit ovat toimintavarmoja. Kokemuksen karttuessa selviää sekin mille latauspaikoille ja milloin on tyypillisesti jonoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaako kesävieras sähköä – ilmaiseksi?Kyläilemään vieraisiin oloihin esimerkiksi ystävien mökille suuntaavan sähköautoilijan kannattaa jo etukäteen selvittää, millaiset olosuhteet perillä on latauksen järjestelyjen näkökulmasta. Ja sopia läpinäkyvästi lataussähkön kustannusten jaosta.Blogisti on tehnyt oman selkeän linjauksensa."Lähtökohtaisesti en nykyään lataa kenenkään mökillä. Kun autoni joka tapauksessa hörppää sähköä vähintään sen 25 kilowattituntia, kun ajan kotoa 150 kilometrin päähän kyläilemään, se on liikaa monelle. Jos ajan pihaan lähes tyhjällä akulla, autoon uppoaa 60 kilowattituntia, vaikka en täyteen lataisikaan.”Kuten kirjoituksessa todetaan, jos mökin omistajalla ei ole itsellään sähköautoa, voi moinen sähkönkulutus järkyttää.”Jos sähkön hinta on 15 senttiä/kWh, eihän se tietenkään mahdottomia maksa (9 euroa), mutta silti pienen kulutuksen kesämökeillä se on iso piikki.”Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto / Rattiaivo Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen