3.1.2021 Liikenne Luotijunan jatke – Boeing 777X:stä oma versio japanilaisille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japanilaiset ovat tunnettuja paitsi korkeasta työmoraalistaan, myös pitkistä työmatkoistaan. Niiden mahdollistamiseksi on maahan rakennettu huippunopea luotijunaverkko. Kaikkein nopeimmin pääsee kuitenkin lentämällä. Kaupalliseen ilmailuun keskittyvä Simple Flying -sivusto spekuloi Boeingin aikovan rakentaa uudesta 777X-konetyypistään Japanin markkinoille oman, maan sisäisiin lentoihin tarkoitetun version muun muassa mahdollistaakseen koneiden käyttöönoton näinä epävarmoina aikoina. Spekuloinnissa voi olla perää, sillä Nousevan Auringon maassa on jo nyt maailman kolmanneksi vilkkain sisäinen lentoliikenne. Laajarunkokoneita, kuten Boeing 767:ää, 787:ää ja 777:ää sekä Airbus A350:tä käytetään paljon saarten välisissä operaatioissa sekä pääsaari Honshun suurkaupunkien välillä. Esimerkiksi Tokion ja Osakan eri lentokenttiä yhdistävät päivittäin kymmenet lennot, suurin osa niistä laajarunkokoneilla lennettyinä. Vertailun vuoksi Euroopan suurkaupunkien välillä ei päästä lähellekään näitä lukuja, ja lennot lennetään tavallisesti kapearunkokoneilla. Japanin kaksi suurinta lentoyhtiötä ovat Star Allianceen kuuluva All Nippon Airways (ANA) ja Oneworld-allianssin jäsen Japan Airlines (JAL), joista jälkimmäisellä on jo vuosien ajan ollut päivittäinen Tokio – Helsinki -reitti. ANA on vastannut kapasiteettitarpeisiin peräti 514-paikkasilla Boeing 777-300:lla ja 395-paikkaisilla 787-9 Dreamlinereilla. JAL:illa on puolestaan muiden muassa 500-paikkaisia 777:iä sekä 370-paikkaisia Airbus A350-900:sia. Laajarunkokoneet on normaalisti tarkoitettu mannertenvälisille reitille eli toisin sanoen pitkille lennoille. Tällöin esimerkiksi matkustusmukavuutta pitää ajatella, joten istuinten määrä matkustamossa väkisinkin laskee. Tunnin tai parin lento sitä vastoin menee tiukemmallakin jalkatilalla ja matkatavaroita on yleensä vähän, joten tällaiseen käyttöön tarkoitetun laajarunkokoneen matkustamoon voi laittaa reilusti enemmän penkkejä. Näin myös lippujen hintoja voidaan madaltaa. Samankaltaista ajatustapaa noudatetaan nyt myös Euroopan tieliikenteessä, kun rekkayhdistelmistä pyritään energiatehokkuuden nimissä tekemään mahdollisimman suuria. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Boeing 777X – turbulenssia kohdannut jätti 777X-sarja on paranneltu ja suurennettu versio 1990-luvulta peräisin olevasta alkuperäisestä 777-sarjasta. Tämä maailman suurin kaksimoottorinen tunnetaan erittäin vahvana ja luotettavana konetyyppinä. X on sen sijaan vasta viime tammikuussa lentänyt ensilentonsa, ja jo ennen sitä kärsinyt pienistä, mutta ainakin jonkin verran esimerkiksi konetyypin ja etenkin sen kohuissa ryvettyneen valmistajan julkisuuskuvassa näkyvistä ongelmista. Teknisiä ongelmia on ollut ainakin moottorin ja itse koneen rungon kanssa. 777X lentää kaikkien aikojen suurimman suihkumoottorin, General Electric GE9X:n, voimalla. Tämän monsterimoottorin korkeapaineahtimessa havaittiin testien yhteydessä kestävyyteen vaikuttanut vakava suunnitteluvirhe, joka täytyi korjata. Toinen ongelma koettiin niin ikään maatestivaiheessa. Syyskuussa 2019 koneen runko antoi periksi niin kutsutussa rasituskokeessa, jossa koerunko altistetaan äärimmäisille voimille. Konetyyppi pääsi ongelmista huolimatta testilentovaiheeseen ja ensimmäisiä asiakasluovutuksia kaavailtiin tulevalle vuodelle, mutta sitten seuraava ongelma kolkuttikin jo ovella: koronaviruspandemia. 777X:n ensiluovutukset venyvät tästä tunnetusta syystä, ja kone pääsee matkustajaliikenteeseen aikaisintaan vuonna 2022, oletettavasti Lufthansan väreissä. Tila kasvaa Kuten todettua, 777X on jonkin verran edeltäjäänsä suurempi kone. Siitä on tarjolla kahta eri runkopituutta, jotka tunnetaan nimillä 777-8 ja 777-9. Ne perustuvat teknisesti edeltäjiinsä, 777-200:een ja -300:een. Se tarkoittaa tässä tapauksessa, että monet strategiset luvut, kuten rungon leveys ja suurin lentoonlähtöpaino ovat pysyneet samoina. Muutosta on tullut rungon pituuteen (vähintään +2,8 metriä), siipien kärkiväliin (vähintään + 7 metriä) sekä matkustamon sisäleveyteen (+ 9 senttimetriä). Kasvaneen kärkivälin vuoksi X:ssä on median paljon hehkuttamat taittuvat siivenkärjet, jotka lyhentävät mittaa koneen ollessa maassa juuri seitsemällä metrillä. Lyhyemmässä versiossa on kummassakin sukupolvessa valttina valtavan pitkä kantama. 777-8 tarjoaa jopa 16 000 kilometrin kantaman eli sillä olisi periaatteessa mahdollista lentää välilaskutta Helsingistä Australian itärannikolle. Pidemmät versiot on puolestaan suunniteltu matkustaja- ja rahtikapasiteetti edellä. ANA on tilannut 20 kappaletta 777X:iä. Laskentatavasta riippuen yhtiön nykyiseen 777-300-kalustoon verrattuna 9X:ään mahtuisi jopa 30 istuinta enemmän. Tämä tarkoittaa, että japanilaisoperaattorin käytössä voidaan nähdä jopa 544-paikkaisia 777X:iä. Kun tähän otetaan mukaan vielä ne tosiasiat, että X kuluttaa kerosiinia edeltäjiään vähemmän, polttoainekuorma on lyhyillä lennoilla muutenkin pieni, matkustajilla on vain vähän matkatavaroita ja koneen ruumassa on 230 kuutiometriä rahtitilaa, alkaa yhtälö kuulostaa jo varsin tehokkaalta. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Boeing Lähteet: Simple Flying, Modernairliners.com, Planespotters.net Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan