21.3.2016

Maailman huonoin tie – 1,9 kilometriä kurjuutta

Potholes Lommel

Fordin testikeskukseen Belgiassa on rakennettu testiteitä 25 eri maan olosuhteita mukaillen 80 kilometrin verran. Kaksi kilometriä on pyhitetty maailman huonoimmalle tielle.  

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autovalmistaja Ford kertoo teitä riivaavien kuoppien olevan kasvava ongelma autoilijoille eripuolilla maailmaa.  Väitteensä tueksi Ford kertoo hinaspalvelujen raportoineen kuoppien aiheuttamien vaurioiden lisänneen autoilijoiden avunpyyntöjä huimasti. Autovalmistaja kertoo tilanteen tukistavan myös autoilijaa taloudellisesti erilaisten korjauskustannusten muodossa.

Viime vuonna yksistään Isossa-Britanniassa Royal Automobile Club hälytettiin apuun yli 25000 kuoppiin liittyvässä vikatilanteessa – lähes 25 prosenttia useammin kuin vuonna 2014.

Potholes Lommel

Euroopan teiden heikon kunnon ja puutteellisen ylläpidon arvioidaan käynnissä olevan Euroopan Komission mukaan vaikuttavan ainakin joka kolmanteen onnettomuuteen vuosittain.

Ford testaa huonoilla teillä

Fordin testauskeskus Belgiassa on ryhtynyt toimeen testaamalla maailman pahimpien kuoppien ja muiden haastavien pintojen aiheuttamia vaikutuksia merkin autoihin.

Lommelin testialueella on 80 kilometriä testiratoja ja yli 100 erityisen haastavaa pintaa, jotka on luotu 25 maan mallien mukaan. Mukana on myös 1,9 km kuoppaista tietä, jota väitetään maailman huonoimmaksi.

Kuvia katsellessa tulee mieleen, että mallia on taatusti haettu Suomesta. Maailman huonoimmaksi esitetyn tien surkeat pinnat näyttävät siinä määrin tutulta. Virallisesti kerrotaan Fordin insinöörien etsineen karmeita tieolosuhteita Itävallasta, Ranskasta, Saksasta, Italiasta, Venäjältä, Espanjasta, Sveitsistä ja Isosta-Britanniasta sekä Aasiasta, Australiasta, ja Pohjois- ja Etelä-Amerikasta.

Potholes Lommel

Jousitusta rääkkäävän radan tarkoitus on auttaa insinöörejä suunnittelemaan järeämpiä alustarakenteita ja kehittämään uusia innovaatioita, jotka tekevät autoista kestävämpiä.

70 km/h kuopasta kuoppaan

Fordin ajoneuvoissa Euroopassa on nyt saatavana aktiivinen jousitus (Continuous Control Damping), joka säätää jousitusta, jos se havaitsee pyörän joutuneen kuoppaan, ja suojaa näin jousitusta vaurioilta.

Potholes Lommel

Fordin rengaspaineen valvontajärjestelmä (Tyre Pressure Monitoring System) puolestaan hälyttää, jos rengas puhkeaa, ja ajovakaudenhallintajärjestelmä (Electronic Stability Control) auttaa kuljettajaa säilyttämään auton hallinnan esteenväistötilanteessa.

Samankaltaisia innovaatioita on toki muillakin autovalmistajilla.

Testauksen aikana rataa kierretään hissuttelun sijaan reippaalla vauhdilla. Testiajo 70 km/h nopeudella kuvaa liikennetilannetta riittävällä tarkkuudella. Samalla mitataan jousitukseen ja komponentteihin kohdistuvaa kuormitusta ja rasitusta.

Potholes Lommel

Eurooppalainen mallisto testataan Belgiassa

Kaikki Fordin Euroopan malliston autot testataan Lommelissa. Vuositasolla testaus tarkoittaa autovalmistajan henkilökunnalle kuusi miljoonaa ajokilometriä vuodessa. Esimerkiksi uuden Transitin testauksesssa rata ajettiin läpi yli 5 000 kertaa. Tahkoamisen tavoitteena oli simuloida 10 vuoden ajorasitusta kolmessa kuukaudessa.

Testilaitoksessa on myös korkeiden nopeuksien rata, suola- ja mutakylpyjä sekä korkean ilmankosteuden tiloja ruostumistestejä varten. Prototyyppiajoneuvoja ajetaan myös muualla. Valmistaja haluaa testituloksia -40 asteen pakkasesta aina vastaavaan lukuun paahteen puolella. Belgiassa tämä ei onnistu, joten osa testeistä jalkautetaan eri puolille maailmaa.

Lähde ja kuvat Ford

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat