29.4.2021 Liikenne Maavertailu: Suomessa sähköauton hankintatuet kevyitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polttomoottoriautojen ja täyssähköautojen hintaeroa kaventavat toimet olisivat tuoreen raportin mukaan tehokasta liikenteen sähköistämistä. Tukimallia voisi ottaa esimerkiksi Norjasta. Sähköautojen hankintatukien vaikuttavuus ratkaisee. Mitä merkittävämpi tukisumma, sen todennäköisimmin autoilija siirtyy polttomoottoriautosta täyssähköiseen autoon. Tämä syy-seuraussuhde on miellettävissä ihan terveellä kaupunkilaisjärjelläkin, mutta nyt se todistuu tuoreessa raportissa, jossa on vertailtu Suomen, Norjan, Ruotsin ja Alankomaiden sähköautopolitiikkaa. Autovalintoihin – ja etenkin käyttövoiman muutosalttiuteen – vaikuttaa kuitenkin moni muukin asia kuin henkilöauton ostohinta ja hankintatukien taso. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Merkittäviä päästövähennyksiä Sähköautojen hankintatukia tehostamalla ja muilla toimilla, jotka kaventavat polttomoottoriautojen ja täyssähköautojen hintaeroa, olisi tuoreen raportin mukaan saavutettavissa merkittäviä päästövähennyksiä henkilöliikenteessä. Raportin perusviesti on: jos Suomessa otettaisiin soveltuvilta osin käyttöön samanlaisia politiikkatoimia kuin verrokkimaissa, täyssähköautokannan kehitys voisi olla huomattavasti nopeampaa kuin liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen perusennuste 2020–2050 ennustaa. Raportista vastaavat ajatushautomo Demos Helsinki ja Tampereen yliopiston tutkijat. Raportin tilaaja on Sähköautoilijat ry, joka on määritellyt tehtäväkseen valvoa sähköautoilijoiden etua ja edistää sähköisen liikenteen yleistymistä. Tuki tulisi kohdistaa täyssähköautoihin Tampereen yliopiston apulaisprofessori Heikki Liimataisen mukaan eri skenaariot osoittavat, että Fossiilittoman liikenteen tiekartassa tavoiteltu 700 000 sähköauton määrä 2030 on vaikea saavuttaa pelkästään sähköautojen hankintaan liittyvillä kannusteilla. – Skenaarioihin liittyy kuitenkin merkittävä epävarmuus, koska autojen tarjonta ratkaisee, löytyykö kunkin ostajan tarpeisiin sopivaa automallia sähköisenä. Tarkastelu myös näyttää, että mahdolliset tuet kannattaa kohdistaa Norjan tapaan täyssähköautoihin, koska niiden avulla päästövaikutus on merkittävästi suurempi kuin Ruotsin mallissa, jossa myös ladattavia hybridejä tuetaan, Liimatainen erittelee. Norjan mallilla 580 000 sähköautoa Suomessa täyssähköautojen myynti on kasvanut viime vuosina, kun sähköautojen hankintaa on tuettu kevyemmällä verotuksella ja 2 000 euron hankintatuella. Kasvu on kuitenkin ollut hitaampaa kuin monissa muissa Euroopan maissa, joissa on käytössä Suomea suurempia tukitoimia. Raportissa arvioidaan, miten eri maissa käytetyt erilaiset tukitoimet vaikuttaisivat täyssähköautojen yleistymiseen Suomen liikenteessä. Raportin mukaan Norjan toimien kaltaisia toimia sovellettaessa Suomen täyssähköautokanta voisi olla vuonna 2030 noin 580 000 autoa, Ruotsin toimien kanssa noin 360 000 autoa ja Alankomaiden toimien kanssa noin 285 000 autoa. Raportissa kuitenkin myönnetään, että muiden maiden politiikkatoimien täysi vertaaminen Suomeen on mahdotonta, sillä myös muut asiat vaikuttavat sähköautoilun suosioon. ”Suomessa esimerkiksi autokannan kierto on hitaampaa ja suurempi osuus uusista autoista myydään yksityishenkilöille kuin yrityksille.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomea korkeampia tukisummia Raportissa tuodaan esille verrokkimaiden hankintatukien suuruudet, jotka suomalaisesta näkökulmasta ovat varsin kadehdittavalla tasolla, jos halutaan madaltaa kansalaisten kynnystä vaihtaa nykyinen polttomoottoriauto sähköautoon. Ruotsissa on käytössä 6 850 euron hankintatuki sähköautoille. Tuki on suuruusluokaltaan Norjan arvonlisäveroetuuden kokoinen edullisemmille sähköautoille ja suuremmille autoille hieman pienempi. Raportin mukaan Ruotsissa sähköautojen tuki kohdistuu myös lataushybrideille ja niiden suosio on ollut naapurimaassamme samaa luokkaa kuin Suomessa. Norjassa sähköautot on myös vapautettu esimerkiksi tietulli- ja lauttamaksuista. Raportin mukaan Alankomaissa on käytössä 4 000 euron hankintatuki täyssähköautojen ostajille. Alankomaissa sähköautot on vapautettu ajoneuvoverotuksesta, joka tarkoittaa noin 200 euron etuutta vuosittain. – Suomen täyssähköautojen hankintatuki on muihin läntisiin teollisuusmaihin verrattuna erittäin pieni. Ruotsissa hankintatuki on huhtikuun alusta lähtien noin 7 000 euroa ja Saksassa jopa 9 000 euroa, kun se vastaavasti on Suomessa vain 2 000 euroa. Suomen hankintatuen hintakatto sulkee lisäksi pois pitkän toimintasäteen ja siten todennäköisemmin fossiilikilometrejä korvaavat ja merkittävämmät päästövähennykset tuomat autot tuen piiristä, Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja Kirsi Immonen arvioi. Olisiko uusi tukimalli läpimurto? Vaikka Ruotsin tukiamalli tuotaisiin Suomeen, ei se välttämättä räjähdyttäisi uusien täyssähköautojen kauppaa, sillä sähköautot ovat pääosin vielä varsin arvokkaita, viime vuonna keskihinnaltaan 55 000 euroa, kuten Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio tuo esiin tuoreessa blogikirjoituksessaan. Suomelaisten henkilöautojen keksi-ikä on yli 12 vuotta, joten uusi sähköauto on vielä kovin monen kuluttajan ulottumattomissa: omasta polttomoottoriautosta hyvitettävä eurosumma on kaukana uuden auton hinnasta, eikä käytettyjen sähköautojen markkina ole ehtinyt vielä kasvaa merkittäväksi vaihtoehdoksi. Kunnianhimoisia päästötavoitteita Liikenteen sähköistymisen taustalla ovat kunnianhimoiset päästötavoitteet: Suomen tavoite on olla hiilineutraali vuonna 2035. Fossiilittoman liikenteen tiekartassa on asetettu tavoitteeksi, että Suomen liikennejärjestelmän päästöt laskevat puoleen vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005. Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä liikenne aiheuttaa noin viidenneksen ja noin 94 prosenttia kotimaan liikenteen päästöistä syntyy tieliikenteessä – ja niistä noin 54 prosenttia tulee henkilöautoista. Raportissa tähdennetään, että sähköisellä liikenteellä on merkittävä rooli liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa, mikä todetaan myös liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemassa Fossiilittoman liikenteen tiekartassa. Tiekartan perusennusteessa Suomessa arvioidaan olevan 350 000 sähköautoa vuonna 2030, joista puolet täyssähköautoja ja puolet ladattavia hybridejä. Tiekartassa tavoitteeksi asetetaan kuitenkin 700 000 sähköautoa, joista vähintään puolet täyssähköautoja eli politiikkaskenaarion mukaan 392 000 täyssähköautoa. Tiekartassa on esitelty myös muita vaihtoehtoisia käyttövoimia, joita päästövähennyksiin tarvitaan. Raportin mukaan biokaasu- ja vetyautot ovat varteenotettavia vaihtoehtoja hitaammin sähköistyvässä raskaassa liikenteessä, mutta henkilöautojen kohdalla ne ovat todella marginaalisia. ”Monet autonvalmistajat ovat jo lähestulkoon lopettaneet niiden kehittämisen ja keskittyneet uusista teknologioista nimenomaan sähköautojen kehitykseen”, raportissa arvioidaan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Otto-Wille Koste–Heikki Liimatainen–Riku Viri: Suomen täyssähköautokannan kasvu ja päästövähennykset – politiikkaoppeja verrokkimaista, Demos Helsinki & Tampereen yliopisto 4/2021. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 12.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: hiljentyminen nelostien bussionnettomuuspaikoilla 7.7.2024 Uutinen Suomalaisilla on haasteita tiettyjen liikennemerkkien tulkitsemisessa – tunnistatko nämä liikennemerkit? 5.7.2024 Liikenne Autoliitto nopeusrajoitusten alentamisesta: koetaanko liikenneympäristöä vastaaviksi? 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 25.6.2024 Uutinen Tienpiennarten niittotyöt parantavat liikenneturvallisuutta – ehkäisevät myös vieraslajien leviämistä 18.6.2024 Autoilu Yksi vuoden ruuhkaisimmista päivistä liikenteessä on pian – näillä vinkeillä juhannuksena liikkeelle 4.6.2024 Liikenne Pystytkö keskittymään ajamiseen? – Drive-In-laboratorio paljastaa autojen multimedialaitteiden vaikutukset liikenneturvallisuuteen 31.5.2024 Uutinen 1.6. liikennevakuutus muuttuu – muista 25/25-sääntö! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan