18.6.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Abarth 124 Spider – katto auki ja menoksi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Abarth 124 Spider tarjoaa murinaa ja ajamisen iloa. Abarth 124 Spider luo odotuksia katukuvasta erottuva persoonallisella ulkonäöllään: kori on helmiäisvalkoinen, konepelti ja takaluukku mattamustia. Abarthin paljastava skorpion-merkki pitkän konepellin nokalla vain väkevöittää odotuksia. Abarth on oma Fiatista erillinen automerkkinsä: monin tavoin ärhäkämpi ja hyökkäävämpi kuin sen tavisveli Fiat 124 Spider -avoauto.Auto on kauneimmillaan katto avonaisena, sinisen taivaan alla, valmiina ihasteltavaksi. Kolmen avo-Abarthin ympärillä huokailee pian paatuneinkin autotoimittaja, minä muiden mukana myönnetään.Esimerkiksi etuistuimet ovat erityisen näyttäviä. Kuppimaisten urheiluistuinten reunukset ovat mustaa nahkaa, keskiosa punaista nahkaa, yläosasa on näyttävä Abarth-tikkaus. Punaista tehosteväri kurkkii myös keulamaskin alaosassa, sivupeilien taustoissa ja jarrusatuloissa.Vaihdekepin juuressa on sport-ajoasetuksen kytkin, joka kiiltelee auringossa kuin kerjäten käyttäjäänsä. Auto odottaa, että käyn sen ratin taakse, eikä houkutteluun tarvita kahta kertaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMurisee ja kulkeeJo kaasupolkimen ensipainallukset paljastavat, että voimaa on. Se on jalostettu sivistyneeksi kokonaisuudeksi, jossa kättä lyövät raaka voima, kerkeä kiihtyvyys ja karkeat käyntiäänet.Merkittävä osa murisevista äänistä on tehty Abarthin takaäänenvaimentimella – jota ei ikävä kyllä saa lisävarusteena. Loppuosan muhkeista Abarth-äänistä tekee Fiat 124 Spideriin verrattuna suurempi ahtopaine ja turboahtimen puhkunta.Väkevät äänet olivat tärkeitä myös tämän auton sielun luojalle eli Carlo Abarthille (1908–1979), joka muokkasi tavallisista Fiateista ennätyksiä rikkovia kilpa-autoja.Miehellä itselläänkin oli bensaa suonissa. Se oli koitua kohtaloksi vakavassa kilpakolarissa, joka sattui vuonna 1938 silloisessa Jugoslaviassa.Mutkateillä kotonaanAbarth 124 Spider on tarkoitettu mutkateille, jotka työllistävät ratinkääntäjän ja kutittelevat auton ja käskijänsä kykyjä. Ja ne kyvyt ovat ainakin auton puolesta riittävät, tuli todistetuksi koeajolla Veronan maisemissa.Takavetoisen ohjaustuntuma on täsmällinen, ajokäytös luontevaa. Abarthin ajettavuudelle tekee terää, että painosuhde etu- ja taka-akselien kesken on ihanteellinen suhteessa 50:50.Hyväkuntoisilla osuuksilla autolla uskaltaa nojata tanakasti ulkokaarteeseen, ilman pelkoa kuskia yllättävästä ajokäytöksestä.Sport-asetuksella takapään saa halutessaan kuivallakin alustalla hieman huojahtamaan kurveista ulos kiihdytettäessä. Äärajoilla elektroninen ajonvakautus käy paimennustöihin – ja hyvä niin.Riittävän rivakkaKiihtyvyydestä kielii saavutus nollasta sataan, joka vie vain 6,8 sekuntia. Jyrkkäkin vastale on siis vain hetken hidaste. Konepellin alla on potkua 170 hevosvoiman verran ja se riittää urheilulliseen ajoon.Abarth on kyvyiltään ja muotoilullisilta yksityiskohdiltaan auto, jonka sydän on Italiassa, ja joka on kotonaan rokonarpisilla vuoristoteillä katto auki, auringonpaisteen helliessä.Aurinkolasit silmille ja matkaan!Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä