18.11.2015

Maistiainen: ahdettu, mutta edelleen Porsche 911 Carrera

Pelko pois, turboahdettu Porsche 911 Carrera kuulostaa edelleen upealle.

Harvoin on auton moottorin vaihtumiseen suhtautunut yhtä varauksella, kuin uudistetun Porsche 911 Carreran ja 911 Carrera S:n uusiin turbomoottoreihin.

Turhaan. Uusi kolmelitrainen tuplaturbomoottori ääntelee 911-mallille tunnusomaisella raspisuudella. Tunnelma ei ahtamisesta kärsi. Turbot vaimentavat hieman yläkierrosten ilotulitusta, mutta väkevän alavääntö hyvittää sen täysin.

Uusien ahdettujen moottoreiden ansiosta Porsche 911 Carrera ja 911 Carrera S ovat entistäkin vaivattomampia ja nopeampia. Huippuvääntö on käytössä 1 700 kierroksesta minuutissa aina viiteen tuhanteen kierrokseen minuutissa asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutuus paljastuu ajovaloista

Vaikka moottori on uudistuksen pääroolissa, on 991-sukupolven Porsche 911 kokenut myös muita päivityksiä. Kasvojenkohotuksen tunnistaa helpoiten ajovaloista, joissa on nyt muun muassa Macan-katumaasturista tuttu neljän ledin päiväajovalo. Myös etupuskurin muotoja on hiottu. Puskurin suuret ilmanottoaukot ovat nyt suljettavat, millä parannetaan ilmanvastusta kun jäähdytystarve on alhainen.

Uudistettujen takavalojen lisäksi moottoritilan luukun ritilän rivotus on käännetty vaakasuuntaisesta pystyksi. Ritilän kautta ilmavirta johdetaan moottoritilan laidoille asennettujen välijäähdyttimien läpi, josta ilma kulkeutuu ulos takapuskurin nurkkiin tehdyistä aukoista. Takalokasuojien suuret ilmanottoaukot pysyvät yhä 911 Turbon tunnusmerkkinä.

Nyt myös nelipyöräohjauksella

Porsche 911:-mallin sisätiloja on muokattu yksityiskohtia ja materiaaleja hiomalla. Suurin yksittäinen muutos on uusi PCM-tietoviihdejärjestelmä. Uuden järjestelmän ulkoasu on huomattavasti aiempaa nykyaikaisempi, ja järjestelmä tunnistaa myös monisormikosketuksen.

Uudistetun 911-mallin ajettavuudessa on ilman suoraa vertailua vaikea löytää muutosta erinomaiseen edeltäjään. Kaikki hallintalaitteet toimivat oppikirjamaisella tarkkuudella ja luonnollisuudella. Alustan toiminta on etenkin PASM-urheilualustalla kiitettävä yhdistelmä tehokasta töyssyjen hallintaa ja urheiluautolle hyvää mukavuutta. Lisäketteryyttä kaipaavat voivat tilata 911 Carrera S -malliin GT3 ja Turbo -malleista tutun nelipyöräohjauksen.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat