6.1.2023

Merkittävä linjaus: Israel kieltää nelimoottoriset koneet Tel Avivin lentoasemalla

Kiellolla ei ole kovin suuria vaikutuksia maan päälentokentän liikenteeseen, mutta sitä on päättänyt jo osittain seurata myös Maastrichtin lentoasema Alankomaissa. Syitä kiellolle löytyy niin lentomelusta kuin päästöistäkin.

Tel Aviv Ben Gurionin kansainvälinen lentoasema on Israelin pääportti maailmalle, ja eräs Lähi-idän merkittävimmistä kaupallisista lentoasemista. Ben Gurionin lentoasema sijaitsee parikymmentä kilometriä Tel Avivin kaupungista kaakkoon, mutta on silti useiden asutuskeskusten ympäröimä. Lentoliikenne Ben Gurionin kautta jatkaa kasvuaan pandemian jäljiltä ja muutoinkin. Tämä merkitsee, että yhä useampi lento lähtee kentältä myös yöaikaan, jolloin melusta on kaikkein eniten haittaa.

Nelimoottorikoneet ovat tunnetusti jo muutenkin katoava luonnonvara, mutta eivät ne välttämättä ole aina myöskään suihkukoneista kaikkein meluisimpia. Totta on kuitenkin ainakin se, että ne ovat yleensä raskaimpia, kuluttavat kiitotietä pisimpään, ja lentävät sitten pidempään matalalla kentän ympäristössä. Nelimoottorikoneet edustavat myös keskimäärin vanhempaa tekniikkaa, mikä voi tehdä niistä keskimäärin myös meluisampia. Lentomelua tärkeämmäksi tekijäksi Israel Airports Authorityn päätöksessä vaikuttavat nousevan päästöasiat. Nelimoottorikoneet kuluttavat bruttona enemmän polttoainetta, ja tuottavat sitä kautta enemmän päästöjä. Niin ikään nelimoottorikoneiden korkeampi keski-ikä tarkoittaa tässäkin tapauksessa huonoa.

Matkustajakoneesta rahtikäyttöön muunnettu Boeing 747-400.

31. maaliskuuta 2023 voimaan astuvalla päätöksellä on kohtuullisen vähäinen vaikutus kentän nykymenoon. Israelin kansallinen lentoyhtiö El Al luopui viimeisistä Boeing 747-400-sarjan jumbojeteistään matkustajakäytössä jo ennen pandemian alkua, ja korvasi ne tehdasuudella Boeing 787 Dreamliner -laivastolla. Myös amerikkalainen Delta Air Lines lensi vielä vuoteen 2017 asti Tel Aviviin jumbokalustolla. Harvat muut lentoyhtiöt, jotka ovat Boeing 747:llä Israelin maaperälle operoineet, ovat olleet yksinomaan rahdinkuljetustehtävissä. Myös Dubaista Tel Aviviin operoiva Emirates käyttää lennoillaan tavaramerkkinsä Airbus A380:n sijaan kaksimoottorista Boeing 777:ää.

Airbus A380 viimeinen
Maailman suurin matkustajakone Airbus A380 on tätä nykyä suosituin nelimoottorinen matkustajakäytössä.

Päätös ei ole täysin ehdoton, ja siitä voidaan joustaa tietyissä tilanteissa. Esimerkiksi monilla valtionpäämiehillä on käytössään nelimoottorinen virkalentokone, eikä päätös koske niitä. Myös hätätilanteita varten Ben Gurionin lentoasema voi jatkossakin toimia nelimoottorisille varalaskupaikkana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maastricht seuraa omilla rajoituksillaan

Israel Airports Authorityn päätös on näin suuren lentoaseman tasolla ensimmäinen laatuaan maailmassa. Tähän mennessä päätös on saamassa seuraa ainakin yhdeltä vähänkin suuremmalta kansainväliseltä lentoasemalta. Maastricht Aachenin kenttä Hollannissa, Saksan rajan lähellä on tunnettu erityisesti lentorahdin solmukohtana.

Air Force Onea tuskin kielletään laskeutumasta jatkossakaan Maastrichtiin, jos sillä sinne jotain asiaa on.

Maastrichtin julkistamat rajoitukset ovat Tel Avivia hieman löysempiä, ja niitä perustellaan eritoten lentomelulla. Koska rahtilennot Maastricht Aachenille tärkein leipälaji, olisi kaikkien nelimoottoristen poissulkeminen sen toiminnalle haitallista. Näin Hollannissa onkin päädytty kieltämään vain spesifioituja konetyyppejä. Nelimoottorisista Boeing 747-200 kuuluu kieltolistalle. Kyseinen 747:n versio on yksi ensimmäisiä, ja se esiteltiin jo vuonna 1971. 747-200:sia ei näin ole enää montaa aktiivikäytössä, ja kiellon vaikutus on hyvin rajallinen. Maailman kaikkien aikojen kuuluisin Boeing 747-200 tunnetaan tyyppimerkinnällä Boeing VC-25A, ja kyseessähän on Yhdysvaltain presidentin virkakone "Air Force One".

Kielletyistä konetyypeistä toinen ei ole nelimoottorinen eikä kaksimoottorinen, vaan kolmimoottorinen. Finnairin kaukolennoiltakin vuosien takaa tuttu McDonnell-Douglas (Boeing) MD-11 on jo lopettanut matkustajaliikenteessä, mutta rahtia kyseinen konetyyppi kuljettaa edelleen eri puolilla maailmaa, ei kuitenkaan kiellon myötä enää Maastrichtissa.

Finnairin luovuttua MD-11 -kalustosta nähtiin sellainen Suomen rekisterissä vielä hetken aikaa Nordic Global Airlinesin rahtikäytössä. Euroopasta kolmimoottoriset ovat jo pitkälti hävinneet, mutta Pohjois-Amerikan rahtiliikenteessä niitä käytetään edelleen laajemmin. Ja kyllä, ääntä niistä lähtee.

Tiettyjen konetyyppien täyskieltojen ohella Maastrichtissa maksetaan 100 prosenttia aiempaa enemmän veroa Boeing 747-400 -operaatioista. Tällä pyritään kannustamaan lentoyhtiöitä vaihtamaan Maastrichtin-reitin kalustonsa uudempaan. Boeing 747-400 -täyskielto voisi Maastrichtissa seurata vuosikymmenen lopussa.

Finnair luopui nelimoottorisista Airbus A340-koneistaan, sillä uudempi kaksimoottorinen A350 peittoaa sen myös suorituskyvyssä.

Helsinki-Vantaalla nelimoottorikoneet ovat nykyään hyvin harvinainen näky. Finnairin luovuttua omista Airbus A340-koneistaan, ovat nelimoottoriset rajoittuneet satunnaisiin vierailijoihin, kuten rahtia kuljettaviin Boeing 747-koneisiin. NATO-kuvioiden myötä myös Boeing C-17 Globemasterin tai KC-135 Stratotankerin kaltaisia suurempia, nelimoottorisia sotilaskuljetuskoneita tullaan jatkossa näkemään enemmän Suomen lentokentillä.

Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Israel Airports Authority, Simple Flying, Modern Airliners

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat