22.11.2019 Liikenne Miksi pienen peltivarion korjaaminen voi käydä lompakon päälle ja vie aikaa puolet viikosta? LähiTapiola vastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojen kolarikorjausajat ja -hinnat voivat yllättää. Harmittomankin näköinen kolhu voi käydä autoilijalle kalliiksi, LähiTapiola valottaa korjausten mahdollisesti tyyriitä kuluja ja usean päivän korjausaikoja. Suurin osa yli 40 000 vuosittaisesta vakuutusyhtiöiden tietoon tulevasta parkkipaikkavahingosta syntyy pienestä kolhaisusta peruuttaessa, tai törmäyksestä epäselvässä väistötilanteessa, kertoo vakuutusyhtiö LähiTapiola.– Parkkipaikkavahingoissa ulkoiset vahingot autolle jäävät yleensä silmämääräisesti pieniksi. Tyypillisesti auton etukulma tai takakulma vaurioituvat. Vaikka vahingot näyttävät pieniltä, voivat korjauskulut yllättää, LähiTapiolan asiantuntija Matti Arvo toteaa.Vaikka puskuriin kohdistunut pieni töytäisy ei näyttäisi päälle päin kovinkaan pahalta, voi puskurin takaa usein löytyä rikkoutuneita osia ja herkkää tekniikkaa, kuten erilaisia sensoreita. Lisäksi puskurin takana olevat törmäysvyöhykkeet ja turvarakenteet voivat olla vaurioituneita, ehjästä ulkonäöstä huolimatta.Lisäksi autojen rakenteita suunniteltaessa mahdollisesti tarvittavia korjaustoimenpiteitä ei oteta suuremmin huomioon.– Autojen rakenteita suunnitellaan enemmän muut tekijät kuin korjaustoimenpiteet edellä. Esimerkiksi melko yleisesti pienissä etuosan kolarivaurioissa ajovaloon kohdistuu isku, mikä rikkoo ajovalon korvakkeen ja ajovalon koteloa. Uudemmissa autoissa nykyaikaisen ajovalon vaihtaminen voi pelkän varaosan osalta maksaa jopa yli 2 000 euroa, kun koko valaisin joudutaan vaihtamaan, Arvo jatkaa.Uudet turvallisuutta parantavat järjestelmät ja niiden tarvitsemat sensorit ovat Arvon mukaan nostaneet kolarikorjausten kustannuksia.– Vahinkotilastomme vahvistavat käsityksen siitä, että kolarikorjausten hintakehitys on uudempien automallien osalta viimeisten vuosien aikana ollut nousujohteista. Tavanomaisen kustannusten nousun lisäksi autojen erilaisten avustavien järjestelmien, lisälaitteiden ja sensoreiden yleistyminen selittää kustannusten nousua. Aiemmin vain kalliimpiin merkkeihin ja malleihin kuuluneet varusteet ja avustavat järjestelmät ovat yleistyneet kaikkien hintaluokkien uudemmissa autoissa, Arvo toteaa.Arvo kertoo keskimäärin kolarikorjausten vahinkojen olevan suuruusluokaltaan noin 1 500–2 000 euroa. Tämä vaihtelee suuresti auton iän, merkin ja mallin mukaan.Usein ihmetystä herättää myös korjausten viemä aika. Arvon mukaan auto on kolarikorjauksessa keskimäärin 3–4 päivää, sillä usein autoa on myös maalattava.Maalauksen rinnalle aikaa vievänä osuutena on nousemassa uusien autojen turvajärjestelmien korjauksen jälkeinen säätäminen ja mahdollinen sopeutusajaminen.– Korjauksessa käytetään yhä enemmän aikaa sen varmistamiseen, että auton turvajärjestelmät toimivat korjauksen jälkeenkin oikein. Pieni kolhu parkkipaikalla voi aiheuttaa merkittävän määrän vikakoodeja, kun eri sensorit vikaantuvat, Arvo kertoo.Arvo huomauttaa myös tuulilasin vaihdossa näkyvän kolarikorjauksen hintakehityksen hyvin, vanhemmissa autoissa tuulilasin vaihdon saa muutamalla sadalla eurolla, mutta uusissa autoissa hinta voi nousta jopa nelinumeroiseen lukuun.Lähde: LähiTapiola Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti