28.1.2017 Ajoneuvot MP17: Stunt-ajoa antaumuksella – Stunt Freaks ja Vetomiehet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MP-messuilla stunttaillaan tänä vuonna ennen näkemättömällä tavalla. Räväkän stunt-shown lisäksi nähdään Vetomiesten kolmiottelu, jossa temppuillaan tavallisten kadunmiesten ja -naisten kesken. Moottoripyörämessujen ohjelmatarjontaan aiemminkin kiinteästi kuulunut stunt-ajo viedään tänä vuonna askelta pidemmälle. Taitoajoryhmä Stunt Freaks Team järjestää yhdessä MP-messujen kanssa Vetomiesten kolmiottelun, johon pystyi ilmoittautumaan mukaan periaatteessa kuka tahansa stunttailua harrastava motoristi.Tapahtumaan haettiin kilpailijoita Stunt Freaks Teamin Facebook-sivuston kautta, jonne mukaan haluavat saivat lähettää kuvia tai videoita ajo- ja showtaidoistaan. Alkuperäisenä ideana oli, että kolme eniten tykkäyksiä saanutta artistia pääsee suoraan kisaan ja loput viisi valitaan tuomariston päätöksellä. Arvovaltaisessa tuomaristossa istuu Stunt Freaks Teamin Juha Ruokolainen, MP-messujen järjestelyistä vastaava Niko Kantola sekä Bomber Magazinen Janne Uskali.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiinnostusta odotettua enemmänKiireen keskeltä tavoitettu MP-messujen Niko Kantola kertoi, että kisaan haluavien suuri määrä yllätti järjestävän tahonkin. Halukkaita oli lopulta kymmeniä, joista ilahduttavan iso osa edusti kauniimpaa sukupuolta. Näin ollen naisille voitiin perustaa aivan oma sarjansa, joten mukana kisassa on lopulta 8 mies- ja 8 naiskilpailijaa.Kantola kertoo myös, että osallistujien pyöräkirjo on mukavan laaja, eli mukaan mahtuu niin keveitä supermotoja kuin raskaampaakin tykistöä. Kilpailun säännöt eivät pyörän, saati kuskinkaan mallia tai kokoa määritä muutoin kuin prätkän moottorin perusteella. Myllyn on oltava vähintään 125-kuutioinen ja kuskillakin on tietysti hyvä olla vaatteet päällä, luonnollisesti näyttävä pukeutuminen on pelkkää plussaa.Perjantaina karsitaanKisaa ajetaan siten, että perjantain karsinnoista neljä kummankin sarjan parasta siirtyy lauantaina ajettavaan finaaliin. Kilpailun idea ja säännöt ovat samat niin naisille kuin miehillekin. Osallistujien taidot testataan kolmessa lajissa, keulinnassa, hypyssä sekä jarrusladissa. Lisäksi kilpailijalla on hyvä olla mukana stunttailuun lähtemättömästi kuuluvaa show-meininkiä ajatuksella mitä enempi, sen parempi.Kisa alkaa keulinnalla, johon vauhtia saa ottaa maksimissaan 10 metriä. Radassa on suoran pätkä sekä loiva mutka, eikä maahan saa koskea keulinnan aikana. Tämän jälkeen seuraa loikka noin puolimetrisestä hyppyristä ja hypyn pituus mitataan. Viimeisenä pakollisena temppuna suoritetaan mahdollisimman pitkä jarrusladi loivassa mutkassa. Kaiken pakollisen toiminnan ohella kilpailija saa polttaa kumia, räyhätä ja keulia minkä sielu sietää, joten paikalla olevan yleisön viihtyvyys lienee taattua.Vaikka kyseessä onkin periaatteessa kilpailu, ovat pääosassa kuitenkin show-meininki ja yhteinen hauskanpito. Vetomiesten kolmiottelun lisäksi Stunt Freaks Team esittää oman shownsa, minkä jälkeen voikin siirtyä itse harjoittelemaan keulintaa stunt-ryhmän osastolta löytyvällä keulimiskoneella.Teksti: Sami Puskala, Kuvat: Suomen messut Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen