13.1.2014 Liikenne Muutos on pysyvää – erityisesti liikenteessä Liikenneministeri Merja Kyllönen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rapautuvat tiet, vanhat autot, kilometriverotus, satelliittipaikannus, älyliikenne, uusi liikennepolitiikka, uusi polttoaineverotus. Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas) työsarkana on jatkuva muutos. Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas) mukaan uudella liikennepolitiikalla on vain yksi tehtävä: palvella kansalaisia ja yritystoimintaa 24/7. Näin pitkällä ei vielä olla. – Viimeisen vuoden aikana on saatu tehtyä korvien välissä tapahtuva muutos. Uutta liikennepolitiikkaa on ottaa kaikki keinot käyttöön hallintorajat ylittäen. Liikenteen nykyhaasteissa ja talouskurimuksessa on aivan pakko nähdä alueiden suunnittelu, maankäyttö, liikenne ja elinkeinoelämän tarpeet ja palvelut kokonaisuutena. Kyllösen pontevasti ajamat uudistukset esimerkiksi verotuksessa ovat lähellä ministerin sydäntä, mutta myös autoilijan lompakkoa. Autoilevan kansan korvissa valtiovallan linjaukset kuulostavat joskus siltä, kuin yksityisautoilu olisi turhaa tai vastuutonta. – Suomessa tarvitaan myös yksityisautoilua, Kyllönen vakuuttaa ja kertoo, että autoilijoiden huolet esimerkiksi teiden kunnosta ja vanhoista autoista kantavat virkahuoneeseen asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy “Olemme matkalla kohti katastrofia” Pikapaikattuja kuoppia, murtuneita reunustoja ja urille painuneita väyliä. – Teiden kunnossapitoon ja päivittäiseen hoitoon ei ole riittävästi rahaa. Se näkyy päällysteissä. Ja kun ne pettävät, pettävät seuraavaksi tierungot. Olemme matkalla kohti katastrofia, ministeri myöntää. Perusväylänpidon korjausvelka tulee hoitaa pois, linjaa Kyllönen. Korjausvelka hoituisi, jos tieliikenteestä kerättävä noin seitsemän miljardin euron veropotti käytettäisiin teihin, nyt eurot menevät valtaosin muihin tarpeisiin. Uhrauksilta ei vältytä. – Useista isoista tiehankkeista on luovuttava tai siirrettävä niitä, jotta nykytiet eivät rapaudu. Se on ainoa järkevä toimintatapa. Auton hankintahinta alemmaksi Suomalaiset ajavat keskimäärin yli 11 vuotta vanhoilla autoilla, joiden kulutus, päästöt ja turvallisuus eivät yllä nykyautojen tasolle. – Alkaa olla viimeiset vuodet tehdä jotain, muuten olemme katastrofissa autokannan vanhenemisen kanssa. On pakko miettiä verotusta uusiksi, jotta auton hankintahinta ja sen omistamisen verotus saadaan nykyistä alhaisemmaksi. Mitään ei ole lyöty lukkoon Kyllösen olemus jämäköityy, kun väitän, että Suomi ottaa käyttöön Jorma Ollilan työryhmän kaavaileman, ajettuihin kilometreihin ja satellittipaikannukseen perustuvan veromallin. – Ei ole ennalta lyöty lukkoon, että liikenteen uudeksi verotusmalliksi tulisi juuri työryhmän ehdotus. Yksityisyyden suojasta ministeri voi kuitenkin jo nyt antaa ehdottoman lupauksen. – Emme ota käyttöön järjestelmää tai kerää tietoja tavalla, joka vaarantaisi kansalaisten yksityisyyden suojan. Autoliitto on esittänyt vahvan epäilyn, että satelliittipohjainen tievero johtaisi autoilun verotuksen kiristymiseen. Liiton mukaan progressiivisen autoveron poisto ja korvaaminen kilometriperusteisella tasaverolla tarkoittaisi sitä, että vanhalla autolla paljon ajavat olisivat häviäjiä ja uudella sekä kalliilla autolla vähän ajavat olisivat voittajia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Älyä, robottiautoja ja liikennesumppuja Kyllönen penää pelotonta asennetta siirryttäessä kohti älyliikennettä. Älyliikenne tarkoittaa liikenteen sujuvuuden tai turvallisuuden parantamista tieto- ja viestintätekniikan avulla. Kyllönen uskoo älykkään tekniikan helpottavan arkiliikkumista ja karsivan turhaa liikkumista. Älykkäät ratkaisut tarkoittavat autoilijalle esimerkiksi sitä, että hän saa matkapuhelimen tai muun laitteen avulla ajantasaista tai jopa ennakoivaa tietoa ajokelistä, ruuhkautumisesta, liikenne-esteistä tai liityntäpysäköinnistä ja joukkoliikenteen aikatauluista. Kyllösen silmissä siintelevät joustavasti reagoivat liikennevalot ja moottoritiet, joilla nopeusrajoitukset vaihtuvat automäärän ja jonoutumisen perusteella. – Nykyliikennettä on yhä vaikeampi hallita vanhoin konstein. Teitä ei voi leventää loputtomiin, eikä maapinta-alaa yksinkertaisesti enää monin paikoin ole uusien teiden rakentamiseksi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 12.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: hiljentyminen nelostien bussionnettomuuspaikoilla 7.7.2024 Uutinen Suomalaisilla on haasteita tiettyjen liikennemerkkien tulkitsemisessa – tunnistatko nämä liikennemerkit? 5.7.2024 Liikenne Autoliitto nopeusrajoitusten alentamisesta: koetaanko liikenneympäristöä vastaaviksi? 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 25.6.2024 Uutinen Tienpiennarten niittotyöt parantavat liikenneturvallisuutta – ehkäisevät myös vieraslajien leviämistä 18.6.2024 Autoilu Yksi vuoden ruuhkaisimmista päivistä liikenteessä on pian – näillä vinkeillä juhannuksena liikkeelle 4.6.2024 Liikenne Pystytkö keskittymään ajamiseen? – Drive-In-laboratorio paljastaa autojen multimedialaitteiden vaikutukset liikenneturvallisuuteen 31.5.2024 Uutinen 1.6. liikennevakuutus muuttuu – muista 25/25-sääntö! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan