29.3.2018

Näetkö enää autosi tuulilasista ulos?

Tuulilasikampanja_2018

Likainen tai naarmuinen tuulilasi ja keväinen kova auringonpaiste ovat vaarallinen yhdistelmä.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan ajoneuvon ikkunoiden likaisuus tai huonokuntoisuus on vaikuttanut vuosittain keskimäärin neljän kuolemaan johtaneen onnettomuuden syntymiseen.

– Kehno näkyvyys ulos heikentää autoilijan ennakoida ja havainnoida liikennettä. Tutkimusten mukaan havaintovirhe on usein mukana riskitekijänä vakavissa onnettomuuksissa, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo muistuttaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarkastuksia pääsiäisliikenteessä

Pääsiäispyhiksi alkava Kirkkaasti turvallisin -liikenneturvallisuuskampanja valistaa tuulilasista huolehtimisesta. Tuulilasien kuntotarkastuksia tekee noin 30 autoalan opiskelijaa valituilla ABC-asemilla pääsiäisviikonlopun liikenteessä.

– Valistuskampanjamme tarkoituksena on tarkentaa nelisentuhatta tuulilasia, Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg kertoo.

Kuntotarkistuksia tehdään kiirastorstaina klo 13–18 (Helsingissä jo klo 10 alkaen), pitkäperjantaina klo 9–14 ja pääsiäismaanantaina klo 12–17.

Tuulilasikampanja_2018

Valitut asemat ovat Helsingissä Prisma Kaari Kannelmäki, Hämeenlinnassa Tiiriö, Turussa Koulukatu, Oulussa Tupos Liminka, Lappeenrannassa Viipurinportti ja Seinäjoella ABC Seinäjoki.

Kampnajan järjestävät yhteistyössä Autoliitto, Autoalan Keskusliitto, Liikenneturva, Trafi, Saint-Gobain Autover ja Onnettomuustietoinstituutti.

Perjantailiikenne uhka tuulilaseille

Vakuutusyhtiö Ifin tilastojen mukaan tuulilaseja rikkoutuu eniten viikonloppuliikenteessä perjantaisin. Kevään vahinkopiikki jatkuu yleensä toukokuulle eli siihen asti, kunnes loputkin tiet on puhdistettu hiekoituskivistä.

Ifin tietojen mukaan suhteessa autojen määrään tuulilasivahinkoja sattuu useimmin Espoossa, Kotkassa, Vantaalla ja Tampereella.

– Paras tapa pitää oma tuulilasi ehjänä on riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon. Tuulilaseja rikkoutuu erityisesti ohitustilanteissa, laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen Ifistä arvioi.

Älä hinkkaa kuivaa lasia

Autoilija voi omalla toiminnallaan vaikuttaa merkittävästi tuulilasin kuntoon ja käyttöikään.

Tuulilasikampanja_2018

Tuulilasinpyyhkijät tulisi esimerkiksi muistaa sammuttaa ennen autoa, etteivät ne uudelleenkäynnistyksen yhteydessä hinkkaa turhaan kuivaa tuulilasia.

Ulos näkemisen ongelmat korostuvat ajettaessa pimeällä tai vasta-aurinkoon. Tuulilasin naarmut taittavat vastaantulijan valoja erikoisesti ja aiheuttavat ikäviä heijastumia. Talven jäljiltä auton ikkunoiden sisäpintaan on pinttynyt rasva- ja likakerros, joka taittaa valoa ja aiheuttaa häikäisyä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiveniskemä yleisin vika

Viime vuoden Kirkkaasti turvallisin -kampanjassa havaittiin, että yleisin vika laseissa oli kiveniskemä. Niiden osuus oli 61 prosenttia kaikista lasivioista. Halkeamien osuus oli 22 prosenttia ja lasin yleinen kuluminen todettiin 12 prosentissa viallisista laseista.

Viime vuonna tarkastettiin kaikkiaan liki 1 985 tuulilasia henkilö- ja pakettiautoista. Tuulilaseista 54 prosenttia läpäisi tarkastuksen huomautuksitta, kun edellisellä kerralla vuonna 2016 vastaava osuus oli 51 prosenttia.

Tuulilasikampanja_2018

Katsastuksessa voi tulla hylkäys

Trafin tilastojen mukaan puutteet tuulilasin kunnossa olivat viime vuonna syynä 8 255 auton hylkäykseen katsastuksissa. Tuulilasin korjauskehotuksia annettiin lähes 140 000 tapauksessa. Tuulilasista tai puhdistuslaitteista johtuvien vikojen osuus oli viime vuonna 5,2 prosenttia kaikista korjauskehotuksista ja 0,31 prosenttia kaikista hylkäyksistä.

Katsastuksen arvosteluperusteiden ohjeiden mukaan esimerkiksi halkeamat kuljettajan näkökentässä tai liimatun lasin halkeama reunasta reunaan voivat johtaa hylkäykseen.

Tuulilasiin on usein integroitu erilaisia antureita, sensoreita ja kameroita. Pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa niiden toimintaan.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Luetuimmat