29.8.2017 Liikenne Näillä tieosuuksilla kolisee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yle selvitti vaaralliset tieosuudet ympäri Suomen. Tutkijat tietävät, että loukkaantumisia sattuu risteyksissä ja vakavien suistumisten taustalla on usein päihtymys. Helsingissä rytisee, selviää Ylen tekemästä kattavasta selvityksestä viiden vuoden ajalta. Sen mukaan Suomen suurimmat onnettomuusrysät löytyvät Helsingistä.Tulosta selittää toki se, että Helsingissä on paljon liikennettä. Ylen mukaan myös vaihteleva kaupunkiympäristö jalankulkijoineen, pyöräilijöineen, raitiovaunuineen ja tasoristeyksineen vaikuttaa onnettomuuksien määrään.Selvityksen mukaan valtaväylien kaupungista alkavilla tieosuuksilla rytisee erityisen tiuhaan. Näillä paikoin tyypillisin onnettomuuksia ovat peräänajot ja kylkikosketukset.Ylen selvityksessä kymmenen kärkeen ylsi vain yksi Helsingin ulkopuolinen tieosuus: se oli Lahden keskustan läpi kulkevan 167-tien alku eli Uudenmaankadun ja Vesijärvenkadun osuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi onnettomuusherkintä osuuttaTiuhimmin rytisee Kehä I:llä osuudella, joka alkaa Malmin hautausmaalta ja päättyy Itäkeskukseen. Tulos ei ole sikäli yllättävä, että Kehä I on maan vilkkaimmin liikennöity tie: automäärä vuorokaudessa on 50 000–70 000. Yleisin onnettomuustyyppi oli peräänajo. Myös tasoliittymät ovat yksi onnettomuusmäärää selittävä tekijä, todetaan Ylen selvityksessä.Toiseksi eniten onnettomuuksia sattuu Lahdenväylän alkuosalla, jonka vilkkaimmissa kohdissa kulkee päivittäin 45 000 autoa.Kolmanneksi tihein onnettomuussuma osuu selvityksen mukaan Länsiväylän alkuun eli tielle 51. Tuolla kohdin tyypillisin onnettomuustyyppi on kylkikosketus. Sitä seuraavat peräänajot.Seuraavaksi eniten onnettomuuksia kertyi Turunväylän alkuosuudelle, jossaon paljon liikennettä. Oman haasteensa liikenneympäristöön tuovat jalankulkijat ja raitiovaunut.Selvityksen mukaan viidenneksi eniten onnettomuuksia sattui Tuusulanväylän alkuosalla. Tulosta selittää vilkas liikenne: Mäkelänkadun kohdalla liikkuu keskimäärin 40 000 autoa vuorokaudessa.Peräänajo tyypillisin kolariOnnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari tuntee työnsä puolesta onnettomuuksiin liittyvät lainalaisuudet. Yksi niistä on se, että alueelliset tihentymät onnettomuuksissa ovat yleensä suurten kaupunkien sisääntuloteillä.– Näillä kohdin tyypillisesti yleisin onnettomuustyyppi on peräänajo, Koisaari taustoittaa.Kaikkiaan noin 100 000 liikennevakuutuksesta vuosittain korvattavasta vahingosta keskimäärin 20 prosenttia on henkilövahinkoon johtavia, joten pääosassa vahinkoja selvitään rutistuneella pellillä.– Sisääntuloväylien peräänajot ovat tyypillisesti tällaisia peltikolareita, koska nopeuserot ovat alhaisia ja törmäyssuunta on ajoneuvojen kannalta edullinen.Taajamissa paljon lieviä henkilövahinkojaJotta loukkaantumisia voisi tapahtua, on törmäyksen Koisaaren mukaan oltava peltikolaria rajumpi, törmäyssuuntien epäedullisempia tai osallisten ajoneuvojen suojattomampia.– Kolme yleisintä tieluokan ja tien kohdan yhdistelmää vuosien 2011–15 henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa olivat etuajo-oikeutettu risteys katuverkolla, suora katuosuus tai alemman maantieverkon suorat osuudet.Katujen risteyksessä yleisin tapaus on risteykseen ajo etuajo-oikeutetun auton eteen, mutta myös peräänajoja on paljon.– Suorilla osuuksilla puolestaan peräänajot ovat yleisimpiä, ja niiden jälkeen tulevat moottoroitujen kaksipyöräisten kaatumiset. Kun siirrytään kaduilta suorille alemman maantieverkon osuuksille, tieltä suistumiset nousevat keskeisimpään rooliin, vaikka kaatumisiakin on edelleen paljon, Koisaari kertoo.Taajaman ulkopuolella onnettomuustilastoissa alkavat näkyä myös eläinvahingot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakavien suistumisten taustalla usein päihtymysKoisaaren selvityksen mukaan kuolonkolareiden osalta katuverkolla sattuu lähinnä kevyen liikenteen onnettomuuksia, mutta täysin piittaamattomat kuljettajat voivat aiheuttaa myös moottoriajoneuvo-onnettomuuksia.Taajamien ulkopuolella selvimmin puolestaan erottuvat valtateiden suorat ja kaarteet, joilla tapahtuu pääosin kohtaamisonnettomuuksia.– Alemmalle maantieverkolle siirryttäessä suistumisten osuus kasvaa, koska taustalla on yhä useammin kuljettajan päihtymys. Suoralla päihtynyt kuljettaja tyypillisesti menettää ajoneuvonsa hallinnan, kun taas kaarteissa ajetaan suoraan ulos.Kuolonkolareissa ei viime vuosina ole ollut selviä onnettomuustihentymiä.– Suomi on laaja maa, ja kuolonkolarit levittäytyvät laajalle.Teksti: Marko Jokela Lähteet: Yle, Onnettomuustietoinstituutti OTI Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja