27.6.2023 Automatkailu Näillä vinkeillä valmistaudut hyvin automatkalle Eurooppaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni suomalainen lähtee kesällä automatkalle Eurooppaan. Matkaan on syytä valmistautua perehtymällä etukäteen vierailtavien maiden sääntöihin ja määräyksiin. Automatkailu Eurooppaan on koronavuosien jälkeen taas helppoa ja suomalaiset ovatkin lähteneet sankoin joukoin liikkeelle. Se, että Euroopan sisällä matkailu on sujuvaa ja maiden rajojen ylittäminen on helppoa, on tuudittanut kuitenkin osan matkaajista liialliseen itsevarmuuteen.- Nyt on nähtävissä, että jotkut lähtevät reissuun valmistautumatta mitenkään. Sitten tulee helposti yllätyksiä sakkojen ja muiden rangaistusten muodossa, kun tietämättömyyttään rikotaan sääntöjä. Meille tulee nyt paljon puheluita, joissa kysytään neuvoja muun muassa sakkoasioissa, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo.Eniten ongelmia aiheutuu moottoritiemaksujen laiminlyömisestä ja ympäristövyöhykkeiden sekä ajokieltoalueiden noudattamattomuudesta.- Osassa maista on todella helppo ajaa maksulliselle moottoritielle maksamatta, koska läheskään kaikilla teillä ei ole puomeja. Kaupunkien ajokieltoalueetkin ilmoitetaan usein vain liikennemerkillä, jonka merkitys ei välttämättä avaudu turistille, joka ei ole perehtynyt asiaan. Ikävä sakkoyllätys tulee sitten postissa kotiin, kun valvontakamera on taltioinut rikkeen, Suokonautio-Hynninen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYmpäristövyöhykkeitä ja tiemaksujaRanskan kaupungeissa ja departementeissa on pysyviä ja tilapäisiä ympäristövyöhykkeitä, joista osa voidaan ottaa käyttöön lyhyellä varoitusajalla. Ympäristövyöhykkeillä ajoa varten tarvitaan päästömerkki auton tuulilasiin. Päästömerkkejä on ajoneuvon moottorin koon ja päästöluokan mukaan kuusi erilaista. Merkki on tilattava etukäteen verkosta Ranskan ympäristöministeriöstä.Saksan kaupunkien ympäristövyöhykkeillä ajaakseen tulee hankkia auton tuulilasiin kiinnitettävä ympäristötarra. Tarran voi hankkia etukäteen parin viikon toimitusajalla Autoliitosta tai Saksassa rekisteröintitoimistoista ja katsastustoimipaikoilta (TÜV, Dekra, GTÜ). Se, mitkä autot saavat tarran, riippuu auton päästöluokasta.Tiemaksujen maksuperusteet vaihtelevat. Maita, joissa maksut peritään ajetun matkan mukaan, ovat Bosnia ja Hertsegovina, Espanja, Irlanti, Yhdistynyt kuningaskunta, Italia, Kreikka, Kroatia, Makedonia, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Serbia ja Venäjä. Joko liimattava tai digitaalinen aikaperusteinen tiemaksutarra pitää puolestaan ostaa Bulgariassa, Itävallassa, Romaniassa, Slovakiassa, Sloveniassa, Sveitsissä, Tšekissä ja Unkarissa.Myös muun muassa ajoneuvon paino voi vaikuttaa maksuihin ja maksutapoihin. Esimerkiksi Itävallassa yli 3 500 kg:n painoisille ajoneuvoille on kilometrikohtaiset tiemaksut. Puola puolestaan luopuu alle 3500 kilon painoisten ajoneuvojen tiemaksujen perinnästä valtion ylläpitämillä teillä 1.7.2023 alkaen.- Maksulliset tiet ovat usein moottoriteitä, moottoriliikenneteitä ja muita pääteitä eli reittisuunnittelulla maksuja on mahdollista myös välttää, Suokonautio-Hynninen toteaa.Asiapaperit ja varusteet kuntoonVaikka Euroopassa liikutaan, niin matkaan tarvitaan tiettyjä asiakirjoja, joita kaikkia ei kotimaassa välttämättä vaadita. Kuljettajalla pitää olla luonnollisesti ajokortti sekä henkilökohtainen matkustusasiakirja eli passi tai EU:ssa ja joissakin muissa Euroopan maissa kelpaava EU-henkilökortti. Autossa tulee olla mukana myös rekisteröintitodistuksen tekninen osa eli osa 1, jota Manner-Suomessa ei nykyisin vaadita. Ahvenanmaalla se vaaditaan. Teknisen osan saa tilattua Traficomista veloituksetta.Eurooppalainen sairaanhoitokortti on hyvä olla matkassa mukana. Sillä saa lääketieteellisesti välttämätöntä sairaanhoitoa matkallaan EU- tai ETA-maassa, Sveitsissä, Isossa-Britanniassa ja Pohjois-Irlannissa. Sairaanhoitokortin voi tilata ilmaiseksi Kelasta.Vihreä kortti, eli Green Card, on kansainvälinen todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksesta, ja se kannattaa hankkia aina autoiltaessa Pohjoismaiden ulkopuolelle. Vapaaehtoisen kaskovakuutuksen voimassaolo ulkomailla on syytä tarkastaa omasta vakuutusyhtiöstä. Ennen matkaa on huolehdittava myös sekä henkilö- että matkatavaravakuutusten voimassaolosta. Näiden lisäksi toisen omistamalla ajoneuvolla reissuun lähtevällä tulee olla valtakirja, jolla omistaja tai rahoitusyhtiö myöntää luvan auton viemiseksi ulkomaille.- Huomioitavaa on myös, että useissa Euroopan maissa vaadittavia varusteita ja laitteita ovat ensiapulaukku, palosammutin ja heijastinliivi. Varsinkin sammutin puuttuu monesta autosta, Suokonautio-Hynninen toteaa.Lähde: Autoliitto Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Matkailu Helsinki – maailman kestävin matkakohde 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 12.1.2025 Matkailu Mozart ja Salzburg: suu makeaksi ja sävellä samalla oma ooppera 9.1.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Andy Warholin töitä rahan eteen 8.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: hiekkanietoksissa varovasti edeten 5.1.2025 Matkailu Ajat muuttuvat, ihminen vähemmän: terrorin talo Budapestissa on hyvä muistutus siitä 5.1.2025 Matkailu Tunisian helmi – sinivalkoinen helmi Sidi Bou Said 3.1.2025 Klassikko Freyn Mazda-museo on kiertomäntäkirkko Münchenin lähellä 3.1.2025 Matkailu Päivän kuva: neulansilmästä tirkistelyä nykyaikana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti