7.12.2023 Autoilu Näin ajoneuvoverolain muutos kohtelee eri ikäisiä autoja – enimmillään 52 euroa vähemmän maksettavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallituksen arvio vuoden 2025 muutoksesta: veronkevennyksellä ei merkittävää vaikutusta uusien autojen hankinnan lykkäämiseen tai siihen, kuinka paljon ja millaisia käytettyjä autoja tuodaan Suomeen. Vuoden 2025 alusta autoilussa tapahtuu käänne: autoilun verotus kevenee! Autoilijoiden ilo jää kuitenkin varsin laimeaksi, sillä kyse on veronalennuksesta, joiden kohteena olevien autojen vuosittainen ajoneuvovero kevenee keskimäärin noin 28 euroa. Suurimmillaankin verohelpotus tarkoittaa 52 euron veronkevennystä vuodessa.Taustalla on pääministeri Petteri Orpon (kok) hallituksen hallitusohjelman tavoite, jonka mukaan ajoneuvoveron perusveroa kevennetään 50 miljoonalla eurolla, jotta voidaan alentaa maltillisesti keski- ja suuripäästöisten autojen verorasitusta, sillä erityisesti näiden autojen käyttökustannukset ovat nousseet polttoaineen hinnan kohoamisen myötä.Hallitus arvioi, että vuoden 2025 alusta käyttöön otettavalla veronkevennyksellä ei ole merkittävää vaikutusta uusien autojen hankinnan lykkäämiseen tai siihen, kuinka paljon ja millaisia käytettyjä autoja tuodaan Suomeen.Veromuutos on rajattu tietyn ikäisiin eli hieman vanhempiin henkilö- ja pakettiautoihin. Kevennys kohdistuu keski- ja suuripäästöisiin autoihin sekä niihin vanhimpiin autoihin, joista ei ole päästömittaustietoa. Uudempien autojen verotus ei muutu.Veronkevennykset painottuvat siis autoihin, joiden osuus ajoneuvokannasta vähenee vuosi vuodelta ajoneuvokannan uusiutuessa. Veronkevennys koskee vuonna 2025 arviolta keskimäärin noin 1,8 miljoonaa liikennekäytössä olevaa henkilö- tai pakettiautoa eli vajaata 60 prosenttia liikennekäytössä olevasta henkilö- ja pakettiautokannasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatalan tulotason kotitalouksilleHallituksen esityksen perusteluissa tuotiin esiin, että veronalenuksen painottumisella keski- ja suuripäästöisiin autoihin tavoitellaan alennuksen suurempaa kohdentumista matalan tulotason kotitalouksille.”Veromuutoksen voimaantulovuonna veronkevennys koskisi pääsääntöisesti vain vähintään seitsemän vuotta vanhoja ja sen jälkeen vuosi vuodelta yhä vanhempia ajoneuvoja. Alimpien tulokymmenysten kotitalouksissa autot ovat myös keskimäärin suurempipäästöisiä kuin ylimpien tulokymmenysten kotitalouksissa.”Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaosto jättämässään lausunnossa Autoliitto toi esiin, että autoilun kustannusten nousu rasittaa erityisesti sellaisten kotitalouksien taloutta, joissa auto on välttämätön kulkuneuvo työssäkäynnin ja arjen muiden asioiden hoitamisen kannalta, mutta joissa ei ole mahdollisuutta hankkia uutta, erittäin vähäpäästöistä autoa.”Tästä syystä ajoneuvoveron alennuksen kohdentaminen vanhempaan autokantaan sekä siellä keski- ja suurempipäästöisiin autoihin on perusteltu.”Autokannan ja kotitalouksien tulotason välinen keskinäinen yhtälö on järkeenkäypä: täyssähköautot ja uudempaan hybriditeknologiaan perustuvat autot ovat tavallisia polttomoottoriautoja kalliimpia ja siten helpommin ylempien tuloluokkien kotitalouksien hankittavissa. Ja päinvastoin.Myös autojen iällä on vaikutusta keskimääräisiin päästöihin. Autot ovat yhä pihimpiä ja vähäpäästöisempiä Uusien autojen päästöt alentuvat vähitellen energiatehokkaampien tekniikoiden yleistyessä.”Koska autojen keski-ikä on korkeampi matalan tulotason kotitalouksissa, on näillä kotitalouksilla käytössä vähemmän energiatehokkaita autoja.”Myös alueellisia vaikutuksiaAjoneuvoveron kevennyksen vaikutus jakaantuu kotitalouksille riippuen siitä, kuinka monta ja millaisia ajoneuvoja kotitaloudet omistavat. Veronalennuksen vaikutus kotitalouksien väliseen tulonjakoon jää hallituksen esityksen arvion mukaan kuitenkin pieneksi johtuen ennen kaikkea veronkevennyksen pienuudesta.Hallituksen esityksen perusteluissa on arvioitu veronkevennyksen vaikutusta myös alueellisesti. Veromuutos painottuisi siten, että kevennys olisi keskimäärin pienempi eteläisessä Suomessa, jossa autot ovat keskimäärin muuta maata uudempia ja pienempipäästöisiä.Keskusta: sähköautot kantamaan taakkaaHallituksen esitys ei edennyt eduskunnan valtiovarainvaliokunnassa vastalauseitta. Keskusta kantoi vastalauseessaan huolta liikenteen veropohjan murenemisesta ja haluaisi sähköautoilijat kantamaan verotaakkaa nykyistä enemmän.”Erityisesti täyssähköautojen maksama verokertymä jää olemattomaksi ajoneuvon koko käyttöiän aikana verrattuna siihen mitä bensa- ja dieselautojen omistajat ovat tottuneet maksamaan.”Keskusta toi esiin myös oman veromalinsa, jonka mukaan tulisi ottaa käyttöön ”sähköhenkilöautoille kilometriveroa, joka olisi suuruudeltaan 4 senttiä kilometriltä täyssähköautoilla.””Sähköautojen kilometrivero olisi paikannukseen perustumaton ja perustuisi arvioon, jota voisi tarvittaessa oikaista.”Hallituksen verokaavailuja vastustivat myös sosiaalidemokraatit, vihreät ja vasemmistoliitto. Valiokunnalla annetun vastalauseen mukaan veromuutos merkitsisi ”autokannan uusitutumisen hidastumista, lisäisi päästöjä ja olisi siten ristiriidassa liikenteen päästöjen hillitsemisen kanssa.”Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä, ja liikenteellä on keskeinen merkitys myös niin sanotun taakanjakosektorin päästövähennystavoitteen saavuttamisessa, vastalauseessa muistuttiin.Laki tulee voimaan 1.1.2024, mutta kevennettyä ajoneuvoveron perusveroa sovelletaan kuitenkin vasta 1.1.2025 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Hallituksen esitys HE 35/2023 vp, eduskunta, eduskunta / valtiovarainvaliokunta, AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Autoilu Ikää karttuu, ajamiset ajettu – uhkana sosiaalinen eristäytyminen 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa